?>
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 شهریور 1402 - 16:30
کد خبر : 15741

کوروش کبیر ،حقایق و دستاوردهای شگفت انگیزش از زبان مورخان خارجی

کوروش کبیر ،حقایق و دستاوردهای شگفت انگیزش از زبان مورخان خارجی

کوروش کبیر (حدود ۶۰۰-۵۳۰ قبل از میلاد) بنیانگذار امپراتوری هخامنشی بود که اغلب از آن به عنوان اولین امپراتوری ایران یاد می شود. دانستنی های چمدون تقدیم می کند؛ در زمان مرگ، او بزرگترین امپراتوری را که جهان تا به حال دیده بود، ایجاد کرد، که مانند آن از دریای مدیترانه تا رود سند امتداد

کوروش کبیر (حدود ۶۰۰-۵۳۰ قبل از میلاد) بنیانگذار امپراتوری هخامنشی بود که اغلب از آن به عنوان اولین امپراتوری ایران یاد می شود.

دانستنی های چمدون تقدیم می کند؛ در زمان مرگ، او بزرگترین امپراتوری را که جهان تا به حال دیده بود، ایجاد کرد، که مانند آن از دریای مدیترانه تا رود سند امتداد داشت.

 با این حال از کوروش کبیر به خاطر تأثیرش در حوزه‌های دین، حقوق بشر، فلسفه و ادبیات نیز یاد می‌شود.

 و همچنین ایجاد یک نظام سیاسی باثبات که از طریق آن امپراتوری وسیع او اداره می شد.

اسامی و عناوین کوروش آجر سفالی بابلی
آجر سفالی پخته شده با کتیبه بابلی که نام و القاب کوروش را نشان می دهد و بیانیه ای مبنی بر برقراری صلح در این سرزمین، اور قرن ششم قبل از میلاد، موزه بریتانیا

 

مانند هر چهره ای با این قامت، اسطوره ها و افسانه های زیادی پیرامون زندگی کوروش کبیر وجود دارد.

با این حال، در برخی موارد، حقیقت حتی عجیب تر از داستان است.

تاریخچه حیرت انگیز جنگ های ایران باستان و یونان

یکی از منابع اصلی که زندگی کوروش را توصیف می کند، سیروپادیا (آموزش کوروش) است که توسط گزنفون (حدود ۴۳۰-۳۵۴ ق.م) مورخ یونانی ، ژنرال و شاگرد سقراط نوشته شده است .

این اثر کوروش را به عنوان فرمانروای ایده آل معرفی می کند و تلفیقی از رمانتیک سیاسی و داستان تاریخی به شمار می رود.

منبع مهم دیگر هرودوت مورخ یونانی (۴۸۴-۴۲۵ قبل از میلاد) است.که اغلب او را پدر تاریخ می نامند. کار او، The Histories، اغلب به دلیل گزارش های به ظاهر خیالی که بسیاری ادعا می کنند به دلیل ارزش سرگرمی خود ساخته شده اند، مورد انتقاد قرار گرفته است. همچنین تعدادی تواریخ نوشته شده توسط بابلی ها وجود دارد، مانند تواریخ Nabonidus ، اما اینها بسیار پراکنده هستند.

آنچه که درباره چنگیز خان مغول که نمی دانستید / او اصلا که بود؟

نتیجه نهایی این است که بازسازی تاریخ کوروش کبیر به مشکل نیاز دارد. بسیاری از جزئیات مبهم باقی می‌مانند و اغلب اوقات ما مجبور می‌شویم به اسطوره‌ها و افسانه‌ها بازگردیم ، که حتی برخی از آنها در منابعی که آنها را ثبت می‌کنند، به این عنوان برچسب زده شده‌اند. با وجود این، کوروش کبیر تأثیر عظیمی بر تاریخ جهان باستان گذاشت و تا به امروز شخصیتی قابل تحسین باقی مانده است.

اوایل زندگی

کاسه فلوت طلای هخامنشی
کاسه فلوت دار هخامنشی ، قرن ششمتاپنجمقبلاز میلاد، موزه هنر متروپولیتن

 

زندگی اولیه کوروش کبیر در اسطوره و رمز و راز پوشیده شده است. او حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد به دنیا آمد و پسر کمبوجیه، پادشاه ایرانیان، و نوه آستیاگ ، پادشاه امپراتوری ماد بود.

پنج ملکه قدرتمند امپراتوری ایران از آتوسا تا …

بر اساس افسانه، آستیاگ در یک سری رویاهای نبوی به او هشدار داده شد که کوروش روزی جایگزین او خواهد شد و او را خواهد کشت.

آستیاگ به ژنرال ارشد خود به هارپاگ دستور داد تا کودک را بکشد، اما در عوض هارپاگ کوروش را به زندگی به عنوان یک چوپان ترک کرد.

کوروش در ۱۰ سالگی پس از ضرب و شتم پسر نجیب زاده ای که از اطاعت اوامر او امتناع می کرد، مورد توجه آستیاگ قرار گرفت. آستیاگ پس از مصاحبه با پسر و والدین خوانده اش متوجه شد که چه اتفاقی افتاده است.

کوروش نزد پدر و مادرش بازگردانده شد، اما پسر هارپاگوس اعدام شد و در یک ضیافت به عنوان قصاص به پدرش خدمت کردند.

منابع دیگر، کوروش را که در دربار آستیاگ زندگی می کرد، به عنوان فرزند یک خانواده فقیر مادها، پیش از بازگرداندن نزد والدینش توصیف می کنند.

مدتی پس از بازگشت، کوروش با کاساندان، هخامنشی و عشق بزرگ زندگی اش ازدواج کرد.

 انقراض مادها

موجودات بالدار پلاک طلا
پلاکی با موجودات بالدار در حال نزدیک شدن به درختان ، قرن هشتم تاهفتم قبل ازمیلاد، موزه هنر متروپولیتن

 

هنگامی که کوروش کبیر در سال ۵۵۹ قبل از میلاد بر تخت نشست، یکی از بسیاری از فرمانروایان محلی بود که مدیون امپراتوری قدرتمند ماد بود . امپراتوری ماد در این زمان هنوز تحت فرمانروایی پدربزرگ کوروش، آستیاگ بود، اما مشخص نیست که دقیقاً چگونه و چرا خصومت ها آغاز شد. هنگامی که آستیاگ ارتش خود را برای حمله به کوروش فرستاد، تحت فرمان هارپاگ بود. اگر بخواهیم افسانه ها را باور کنیم، هارپاگ دلیلی برای نفرت از آستیاگ داشت و کوروش را به شورش تشویق کرد. سپس هارپاگوس نزد کوروش فرار کرد و نیمی از ارتش خود را با خود آورد.

جنگ علیه مادها به مدت سه سال (۵۵۳-۵۵۰ قبل از میلاد) به طول انجامید و با تصرف اکباتانا پایتخت مادها توسط ایرانیان به پایان رسید . کوروش جان آستیاگ را دریغ کرد و با آمیتیس، یکی از دخترانش که باختریان، اشکانیان و ساکا را که دست نشانده سابق مادها بودند، آرام کرد، ازدواج کرد. او با فتح ماد توانست مردم ایران را با خود به عنوان پادشاه متحد کند.

 

 کوروش کبیر در برابر کرزوس لیدیایی

استاتر طلای کرزوس لیدیا
استار طلای سنگین کرزوس، لیدیا، پایتخت ساردیس ، ۵۶۰-۵۴۶ قبل از میلاد

 

در حدود سال ۵۴۷ قبل از میلاد کرزوس ، پادشاه ثروتمند معروف لیدیا ، به یک شهر تحت کنترل ایرانیان در مرکز آناتولی حمله کرد. کوروش کبیر ارتش خود را علیه لیدی ها رهبری کرد و دو طرف به تساوی رسیدند، پس از آن کرزوس عقب نشینی کرد تا متحدان خود را جمع کند زیرا در پایان فصل لشکرکشی منظم بود. با این حال، کوروش به پایتخت لیدیا در ساردیس فشار آورد و به آن حمله کرد . هنگامی که کرزوس دوباره برای انجام نبرد بیرون آمد، هارپاگوس به کوروش توصیه کرد که شترهای خود را در مقابل ارتش خود قرار دهد زیرا منظره، صداها و بوی ناآشنا حیوانات باعث می‌شود اسب‌های سواره نظام لیدیایی از خود دور شوند. کوروش از توصیه هارپاگ پیروی کرد و در نبرد بعدی کرزوس را اسیر کرد و نیروهای او را شکست داد.

کوروش به جای اعدام دشمن پیشین خود، از جان کرزوس گذشت و او را مشاور ساخت. هنگامی که کوروش راهپیمایی بازگشت خود را به ایران آغاز کرد، لیدیایی ها خزانه وسیع کرزوس را تصرف کردند و ارتشی از مزدوران را استخدام کردند و به شورش برخاستند. کوروش دو تن از سرداران خود را برای رسیدگی به اوضاع اعزام کرد. پس از سرکوب شورش، بقیه آناتولی را تحت سلطه خود درآوردند و ایونیا، لیکیه، کیلیکیه و فنیقیه را به امپراتوری ایران اضافه کردند .

 

 آزادی بابل

استل Bablon nabonidus
Stele of Nabonidus، بابل ،  ۵۵۴-۵۳۹ قبل از میلاد، موزه بریتانیا

 

در سال ۵۴۰ قبل از میلاد کوروش کبیر پادشاهی عیلام را در شرق بین النهرین تسخیر کرد به طوری که پادشاهی او اکنون با امپراتوری نو بابلی هم مرز است. در این زمان امپراتوری نو بابلی توسط نبونیدوس اداره می شد که با کودتا به قدرت رسید و سپس با کشیش قدرتمند مردوک یکی از خدایان اصلی بابل درگیر شد . نتیجه این اقدامات و اقدامات دیگر به این معنی بود که نبونیدوس در میان مردم بابل که کوروش کبیر را یک آزادی‌بخش بالقوه می‌نگریستند، بسیار منفور بود.

 

کوروش در سال ۵۳۹ قبل از میلاد به بابل حمله کرد و به سرعت ارتش بابل را در نبردی کوتاه در کرانه های رود فرات شکست داد . با نزدیک شدن کوروش به خود شهر بابل ، نبونیدوس گریخت . بابل یکی از بزرگترین شهرهای خاور نزدیک باستان بود که هم جمعیت قابل توجهی داشت و هم دفاعی چشمگیر. ایرانیان شهر را با انحراف فرات به کانالی در نزدیکی تسخیر کردند که به آنها اجازه می داد از بستر رودخانه عبور کرده و شبانه وارد شهر شوند. بدین ترتیب بابل بدون جنگ سقوط کرد و کوروش از غارت شهر توسط سپاهیانش جلوگیری کرد. Nabonidus اندکی پس از آن تسلیم شد و کوروش کنترل تمام بین النهرین، سوریه و شام را به دست آورد. امپراتوری بزرگ او اکنون بزرگترین امپراتوری بود که جهان تا به حال دیده بود.

 مرگ و دفن

آرامگاه کوروش کبیر
آرامگاه کوروش کبیر، پاسارگاد ، ۵۲۹ پیش از میلاد

 

مدتی بعد کوروش کبیر با Massagetae ، یک کنفدراسیون عشایری در آسیای مرکزی درگیر شد . کوروش ابتدا به ملکه Massagetae، Tomyris پیشنهاد ازدواج داد، اما رد شد. در پاسخ، کوروش به قلمرو Massagetae حمله کرد و دو طرف درگیر جنگ شدند. جزئیات دقیق مشخص نیست، اما به نظر می رسد که سپاه پارس شکست خورده و او کشته شده است. بر اساس یک روایت، پس از نبرد، جسد کوروش را به حضور تومیریس آوردند که سر بریدند. سپس سر را در ظرفی از خون فرو برد. یک عمل نمادین انتقام جویانه، زیرا گفته می‌شود کوروش پسرش را زودتر از طریق یک عمل فریبکارانه کشته است .

پس از مرگ کوروش کبیر، حدود ۵۳۰ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بقایای او در پایتختش پاسارگاد به خاک سپرده شد . اگرچه شهر اکنون ویران شده است، اما خود مقبره باقی مانده است. از سنگ آهک ساخته شده است و از یک پایه چهار گوش تشکیل شده و به دنبال آن یک توالی هرمی از سطوح کوچکتر قرار دارد. این سازه توسط یک عمارت، با سقف قوسی متشکل از یک سنگ هرمی شکل، و یک دهانه یا پنجره کوچک در کناره محدود شده است. در داخل مقبره کوروش کبیر در تابوت طلایی به خاک سپرده شد و روی میزی با تکیه گاه های طلایی آرام گرفت. به گفته منابع، مقبره مملو از وسایل مجلل دیگر بود و اطراف آن را باغی زیبا احاطه کرده بود. بر بالای قبر این جمله نوشته شده بود:  «ای مرد، هر که باشی و از هر کجا که هستی، چون می‌دانم خواهی آمد، من کوروش هستم که امپراتوری پارسیان را به دست آوردم. پس از این تکه خاکی که استخوانهایم را پوشانده است، از من ناراحت مکن.»

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.