?>
تاریخ انتشار : جمعه 19 آبان 1402 - 18:50
کد خبر : 26135

طب سوزنی چیه و تا چه اندازه تاثیر گذاره؟

طب سوزنی چیه و تا چه اندازه تاثیر گذاره؟

طب سوزنی بر اساس نظریه کانال‌های انرژی در بدن عمل می‌کند. نقاط ورود سوزن در بدن مربوط به اندام‌ها و عضوهای خاصی هستند. وقتی جریان انرژی در کانال‌ها نامتعادل می‌شود، فرد بیمار می‌شود. طب سوزنی با رفع انسداد و تعادل جریان انرژی کمک می‌کند و همچنین با آزاد شدن اندورفین در مغز، در کاهش درد نیز موثر است.

در حال حاضر، طب سوزنی به عنوان یک واژه ناشناخته شناخته نمی‌شود. این روش درمانی که دارای ۲۰۰۰ سال تاریخچه است، توانایی درمان دردهای آزاردهنده‌ای مانند کمردرد، درد شانه، مچ دست و حتی دندان را دارد. این روش درمانی در چین قدیمی است ولی تنها در ۴۰ سال اخیر در ایران مورد استفاده قرار گرفته است. همراه ما باشید تا با یکی از قدیمی‌ترین روش‌های درمانی در جهان آشنا شوید.

روش درمان با طب سوزنی چگونه است؟

اصلی ترین نظریه در طب سوزنی، وجود کانال‌های انرژی است که در سراسر بدن ما وجود دارند. این کانال‌ها نقش مهمی در عملکرد بدن دارند. انرژی که به آن “چی” معروف است، در این کانال‌ها جریان دارد. پزشکان چینی تحقیقاتی طولانی برای شناسایی نقاط ورود سوزن در بدن انجام داده‌اند. هر نقطه مربوط به یک عضو یا اندام خاص است. طبق نظریه متخصصان طب سوزنی، وقتی کانال‌های انرژی بسته می‌شوند یا جریان انرژی به‌صورت نامتعادل رخ می‌دهد، فرد بیمار می‌شود. طب سوزنی راهی برای رفع انسداد و تعادل جریان انرژی است. علاوه بر این، با وارد کردن سوزن به بدن، اندورفین در مغز آزاد می‌شود. اندورفین یک مسکن طبیعی است و در کاهش درد کمک می‌کند.

طب سوزنی بر اساس نظریه کانال‌های انرژی در بدن عمل می‌کند. نقاط ورود سوزن در بدن مربوط به اندام‌ها و عضوهای خاصی هستند. وقتی جریان انرژی در کانال‌ها نامتعادل می‌شود، فرد بیمار می‌شود. طب سوزنی با رفع انسداد و تعادل جریان انرژی کمک می‌کند و همچنین با آزاد شدن اندورفین در مغز، در کاهش درد نیز موثر است.

چگونگی درمان با طب سوزنی

گاهی اوقات برای تحت تأثیر قرار دادن جریان انرژی، سوزن حرارت داده‌ می‌شود یا طول بیشتری از سوزن را به بدن وارد می‌کنند. در مواقع حادتر و تشخیص متخصص، جریان الکتریکی خفیف نیز به متعادل کردن جریان انرژی کمک می‌کند.

سوزن‌ها چه حسی در ما ایجاد می‌کنند؟

ورود همزمان سوزن‌ها برای مدت نسبتا طولانی، یکی از موارد سؤال‌برانگیز در طب سوزنی است. سوزن‌های استفاده شده در طب سوزنی و سوزن‌های تزریقاتی ضخامتی به‌ترتیب ۰٫۳۱-۰٫۱۶ و ۲-۰٫۶ میلی‌متر دارند. از مقایسه این اعداد متوجه می‌شویم که ضخامت سوزن‌های تزریقاتی نسبت به سوزن‌های طب سوزنی بسیار بیشتر است. دلیل این تفاوت، وجود شیاری در سوزن‌های تزریقاتی است که برای تزریق دارو به‌کار می‌رود، در حالی که در طب سوزنی دارویی به بدن وارد نمی‌شود.

مراجعه‌کنندگان بسیاری احساس می‌کنند که ورود سوزن به بدن مانند ضربه زدن سوزن خیاطی با فشار بسیار کم است. گاهی اوقات ممکن است سوزش، خارش، بی‌حسی یا درد کمی نیز احساس شود. بر اساس عقیده متخصصان، این احساسات به دلیل جاری شدن انرژی در کانال‌هاست. با افزایش عمق ورودی سوزن یا ورود گرما و جریان الکتریکی به سوزن، این احساسات ممکن است تشدید شوند.


حتما بخوانید:درمان گرفتگی عروق قلب با طب سنتی و گیاهان دارویی


مراحل درمان

پیش از هر چیز، متخصص طب سوزنی از شما می‌خواهد یک پرسش‌نامه برای تشخیص وضعیت سلامتیتان پر کنید. سپس متخصص، نقاطی که مسدود شده یا تعادل جریان انرژی آنها برهم‌خورده است را مشخص می‌کند. هر نقطه به یک عضو از بدن مربوط می‌شود. در نهایت، سوزن‌های بسیار نازک در عمق‌های مختلف وارد بدن می‌شوند.

تفاوت در عمق ورودی سوزن‌ها به دلیل میزان عدم تعادل جریان انرژی در کانال‌ها متفاوت است. بنابراین، برای بازگرداندن انرژی به حالت اولیه، نیاز به عمق بیشتر یا کمتری وجود دارد. مدت درمان در هر جلسه برای افراد مختلف و با توجه به مهارت متخصصان ممکن است متغیر باشد و بین ۱۵ دقیقه تا یک ساعت متغیر باشد. گاهی اوقات هم فرایند درمان در یک جلسه به پایان نمی‌رسد و برای تکمیل درمان، نیاز به جلسات بیشتری وجود دارد.

کاربرد‌های طب سوزنی

طب سوزنی یکی از روش‌های درمانی است که از قرن‌ها قبل در چین و سایر کشورهای شرقی به کار می‌رفته است. این روش بر اساس اصول طب سنتی چینی انجام می‌شود و شامل قرار دادن سوزن‌های بسیار نازک و بلند در نقاط خاصی از بدن است. هدف اصلی این روش، تنظیم جریان انرژی در بدن است که به عقیده پزشکان سوزنی، هرگونه نقص در جریان انرژی باعث ایجاد بیماری و ناراحتی در بدن می‌شود. طب سوزنی درمانی موثر برای بسیاری از مشکلات سلامتی است و می‌تواند در بهبود دردهای عضلانی و مفصلی، کاهش استرس و اضطراب، افزایش سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد سیستم گوارشی موثر باشد. همچنین، مطالعات نشان داده‌اند که طب سوزنی می‌تواند در بهبود بهبود آرامش و خواب، کاهش ترشحات ناخواسته، کاهش علائم بیماری‌های مزمن مانند میگرن و درد قاعدگی، و بهبود عملکرد جنسی بسیار مفید باشد. این روش همچنین در برخی از جراحی‌ها و درمان‌های تکمیلی نظیر زایمان و کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد‌های طب سوزنی

طب سوزنی از تسکین درد تا درمان بیماری‌ها کاربرد دارد. هم‌چنین می‌‌توان آن را با سایر روش‌های درمانی ترکیب کرد. جالب است بدانید که درمان کمردرد به روش طب سوزنی دو برابر درمان‌های رایج به کاهش درد بیمار کمک می‌کند، علاوه بر این اخیرا طب سوزنی در درمان تهوع مربوط به بارداری و شیمی‌درمانی با نتایج امیدوارکننده‌ای همراه بوده است. طب سوزنی برای درمان موارد زیر هم کاربرد دارد:

  • درد‌های مزمن در ناحیه‌ی سر، میگرن، کمردرد، دندان‌درد؛
  • گرفتگی‌های دوران قاعدگی بانوان؛
  • سندرم تونل کارپال به‌معنی فشار‌ بر عصب مچ دست که منجربه بی‌حس شدن سرانگشتان می‌شود؛
  • آسم، خس خس سینه، تنگی قفسه سینه و سرفه؛
  • دردهای ناشی از ترک مواد مخدر؛
  • فیبرومیالژیا یا درد گسترده در سطح بدن به ویژه درد در عضلات و بافت‌های نرم بدن؛
  • میوفاسیال یا دردهای مزمن ماهیچه‌ای؛
  • درد زایمان.

حتما بخوانید:درمان گیاهی زودانزالی با ۱۷ نسخه طب سنتی/امتحان کن تا نتیجه بگیری


ایمنی طب سوزنی

ایمنی طب سوزنی یکی از مسائل مهم در حوزه بهداشت و درمان است که به آن توجه ویژه‌ای می‌شود. طب سوزنی یکی از روش‌های متداول درمانی است که از قرن‌ها قبل در کشورهای شرقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما با توسعه این روش در سراسر جهان، ایمنی آن نیز مورد بررسی و توجه قرار گرفته است. مسائلی مانند استفاده از سوزن‌های تمیز و یکبار مصرف، ضدعفونی ابزار و تجهیزات مورد استفاده و آموزش صحیح به پزشکان و متخصصان طب سوزنی، از جمله مواردی هستند که در بهبود ایمنی این روش تأثیرگذار هستند. با توجه به اهمیت ایمنی درمان و جلوگیری از عوارض جانبی و عفونت‌های احتمالی، بررسی و اجرای استانداردهای ایمنی در طب سوزنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به‌طورکلی، طب سوزنی اگر توسط متخصص مجرب، بامهارت و بادقت انجام شود، ضریب اطمینان بالایی دارد. به غیر از چند کشور، متخصصان طب سوزنی دارای مجوز مطب هستند و دولت آ‌نها را تضمین می‌کند. به همین دلیل پیش از شروع درمان و مشکلات احتمالی مجوز متخصص را بررسی کنید. در موارد بسیار نادری، مشکلاتی پس از درمان رخ داده است. برای مثال در صورتی که متخصصان از سوزن‌های غیراستریل استفاده کنند بیمار به مشکلات عفونی دچار می‌شود. البته می‌توانید قبل از شروع درمان بسته جدیدی از سوزن‌های استریل را درخواست کنید. متخصص موظف است پس از هر بار استفاده، سوزن‌ها را دور بیندازد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.