?>
تاریخ انتشار : جمعه 10 آذر 1402 - 12:31
کد خبر : 26919

زمین تخت است یا گرد ؟ چه دلایلی برای کرد بودن زمین وجود دارد؟

زمین تخت است یا گرد ؟ چه دلایلی برای کرد بودن زمین وجود دارد؟

زمین گرد است یا به قول تخت گرا ها زمین تخت و مسطح است ؟ در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم

مانند سایر سیارات، زمین نیز یک کره است. حول محور خود به آرامی اما پیوسته می چرخد ​​و تقریباً هر ۲۴ ساعت یک بار این چرخش را کامل می کند. با چرخش زمین، بخشی از زمین رو به خورشید است و بخشی از آن رو به دور. به همین دلیل است که برخی از نقاط جهان روز و شب در زمان های مختلف دارند.

دلایل متعددی وجود دارد که چرا دانشمندان می دانند زمین گرد است و مسطح نیست. معلوم می شود که ما می توانیم بسیاری از این دلایل را برای خودمان نیز آزمایش کنیم. 

  •  اگر زمین صاف بود، می‌توانستیم به بیرون نگاه کنیم و خیلی دور را ببینیم، با این فرض که هیچ ساختمانی در مسیر وجود نداشته باشد. می توانستیم شهر دیگری را ببینیم که صدها مایل دورتر است. یا یک کشتی در حال حرکت به سمت دریا. قایق بدون توجه به اینکه چقدر به سمت دریا می رفت در دید باقی می ماند.

با این حال، اگر هنگام ایستادن روی زمین به بیرون نگاه کنیم، نمی‌توانیم این فاصله را ببینیم. ما نمی توانیم به دوردست ها نگاه کنیم و شهری را ببینیم که مایل ها دورتر است. و یک کشتی با دورتر شدن به آرامی از دید ناپدید می شود. این به این دلیل است که زمین گرد است. چیزهایی که در دوردست هستند قابل مشاهده نیستند زیرا منحنی به چشم انداز وجود دارد.

یکی از راه های تست این موضوع تماشای غروب خورشید است. مکانی را پیدا کنید که بتوانید غروب خورشید را در آن ببینید، و همچنین مکانی را در نزدیکی آن داشته باشید که بتوانید با خیال راحت بالاتر بروید، مانند درخت یا ساختمان. یا حتی شروع به دراز کشیدن کنید و سپس بایستید. بر روی زمین، خورشید در نهایت فراتر از افق ناپدید می شود. وقتی این اتفاق افتاد، به سرعت به نقطه بالاتر خود بروید. از آنجا، می توانید برای مدت کوتاهی دوباره خورشید را ببینید. 

  • احتمالاً دیده اید که وقتی خورشید بیرون می آید، اگر به چیزی برخورد کند باعث ایجاد سایه می شود. به نظر می رسد که می توانیم از سایه ها به عنوان مدرک دیگری مبنی بر گرد بودن زمین استفاده کنیم.

ر زمین مسطح بود، بدون توجه به مکان، طول سایه ها یکسان بود. این بدان معناست که خورشید به تمام نقاط زمین در یک زاویه برخورد می کند و در نتیجه سایه یکسانی ایجاد می شود. با این حال، معلوم می شود که اینطور نیست. اگر بخواهیم دو چوب یکسان را در دو مکان مختلف روی زمین در زمین قرار دهیم، متوجه می‌شویم که طول سایه‌های آنها متفاوت است. این به این دلیل است که زمین گرد است و بنابراین نحوه برخورد خورشید با هر مکان کمی متفاوت خواهد بود.

این همچنین توضیح می دهد که چرا خورشید در زمان های مختلف در مکان های مختلف غروب می کند. خورشید نسبت به مکان های مختلف در موقعیت متفاوتی قرار دارد. و بنابراین زمان پایین آمدن آن در آسمان و در نهایت ناپدید شدن در پشت افق تغییر خواهد کرد. همچنین به همین دلیل است که مناطق مختلف جهان دارای مناطق زمانی متفاوت هستند. از آنجایی که یک بخش از جهان رو به خورشید است، دیگری در طرف مقابل زمین نیست. به عنوان مثال، زمان در نیویورک، ایالات متحده ۱۲ ساعت متفاوت از زمان در پکن، چین است. برای نقاطی از جهان که به هم نزدیکتر هستند، تفاوت زمان کمتر خواهد بود.

  • در طول ماه گرفتگی، زمین بین ماه و خورشید می گذرد. هنگامی که این اتفاق می افتد، خورشید سایه زمین را بر روی ماه پرتاب می کند. وقتی این اتفاق می افتد، اگر به ماه نگاه کنید، در واقع می توانید سایه زمین را ببینید. اگر این کار را انجام دهید، خواهید دید که یک سایه گرد وجود دارد، نه یک سایه صاف.

یک سوال بعدی ممکن است این باشد که آیا زمین می‌تواند مانند یک کلوچه صاف و گرد باشد. این باعث می شود که سایه روی ماه گرد باشد، اما شکل زمین صاف باشد. اگر زمین صاف اما در حال چرخش بود، شکل آن برای کسوف در ساعات مختلف روز یا شب متفاوت بود. گاهی اوقات فقط به صورت یک خط ظاهر می شد. در بقیه زمان‌ها مانند یک بیضی یا دایره به نظر می‌رسد که در حال چرخش است. با این حال، می‌دانیم که سایه‌ای که زمین در هنگام خسوف روی ماه می‌اندازد، بدون توجه به زمان روز، همیشه دایره‌ای بوده است. این از این ایده حمایت می کند که زمین یک کره است.

اینها تنها چند راه قابل آزمایش است که ما می دانیم زمین گرد است. آیا می توانید راه های دیگری را در نظر بگیرید که نشان دهد زمین گرد است و مسطح نیست؟

#زمین_تخت_است

#زمین_گرد_است

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.