?>
تاریخ انتشار : جمعه 10 آذر 1402 - 13:32
کد خبر : 26941

مسی و چای یربا ماته/ رازی که به تازگی فاش شده است

مسی و چای یربا ماته/ رازی که به تازگی فاش شده است

زندگی ورزشکاران برجسته و سلبریتی ها همیشه پر از رمز و رازهایی است که دوست ندارند دیگران در آنها آگاه شوند

یربا میت یک نوشیدنی سنتی آمریکای جنوبی است که محبوبیت جهانی پیدا کرده است. حتی لیونل مسی، ستاره آرژانتینی فوتبال، اغلب در حال لذت بردن از لیوان میت دیده می‌شود و حتی برخی افراد دورتر می‌روند تا نشان دهند که مهارت‌های فوتبال او به نوعی با این نوشیدنی معجزه‌آسا مرتبط است.

blank

گفته می شود که قوت قهوه، فواید چای برای سلامتی دارد و لذت شکلات را فراهم می کند.

Yerba Mate چایی است که از برگ های خشک گیاه Ilex paraguariensis ، درختچه کوچکی که در پاراگوئه، برزیل و دیگر کشورهای آمریکای جنوبی می روید، دم می شود. این چای گاهی اوقات به عنوان چای پاراگوئه نیز شناخته می شود.

blank

سرخپوستان گوارانی پاراگوئه و آرژانتین قرن هاست که این نوشیدنی را دم می کنند و ادعا می کنند که می تواند همه چیز را از افزایش سطح انرژی و هوش گرفته تا تامین تمام مواد مغذی مورد نیاز برای زندگی انجام دهد. در اروپا جفت اغلب برای کاهش وزن استفاده می شود، اگرچه هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد این گیاه متابولیسم را افزایش می دهد یا به عنوان یک سرکوب کننده اشتها عمل می کند.

 

دیگر سلبریتی‌هایی که از لیوان میت لذت می‌برند، پاپ فرانسیس است. از پاپ فعلی دائماً در حال اشتراک گذاری یک یربا مات که به روش سنتی مصرف می شود فیلم و عکس گرفته می شود.

blank

در واقع، انجمن های مذهبی یربا ماته عمیق هستند. خود کلمه “mate” از کلمه ای گرفته شده است که توسط مردم بومی گوارینی در پاراگوئه امروزی برای توصیف کدو حلوایی مانند سبزیجاتی که آنها را خالی می کنند و برای دم کردن برگ های چای مقدس خود استفاده می کنند. به اشتراک گذاشتن این چای یک رسم مهم بود (و هنوز هم هست) و به معنای رفاقت در میان گروه اجتماعی است.

هنگامی که اسپانیایی ها در دهه ۱۵۰۰ وارد شدند، ابتدا نسبت به این عمل بومی محتاط بودند و به اشتباه به این نتیجه رسیدند که این نوشیدنی برگدار داغ نوعی شرارت است. با این حال، پس از دیدن فواید بسیاری که اکنون از نظر علمی اثبات شده است، آنها به زودی خود آن را مصرف کردند.

یربا مات به طور سنتی از ظرفی به نام «کدو» مصرف می‌شود و با نی فلزی که فیلتری در انتهای آن دارد می‌نوشند تا تکه‌های برگ را صاف کند.

blank

مهمترین فواید این چای عبارتند از:

  • سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی

میت حاوی زانتین ها، مشتقات کافئویل، ساپونین ها و پلی فنول ها است که مواد مغذی مفیدی هستند. قدرت آنتی اکسیدانی چای یربا میت کمی بیشتر از چای سبز است.

  • می تواند انرژی را افزایش دهد و تمرکز ذهنی را بهبود بخشد

با ۸۵ میلی گرم کافئین در هر فنجان، یربا میت حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه اما بیشتر از یک فنجان چای است. بنابراین، مانند هر غذا یا نوشیدنی کافئین دار دیگر، این توانایی را دارد که سطح انرژی شما را افزایش دهد و باعث شود کمتر احساس خستگی کنید.

  • ممکن است عملکرد بدنی را افزایش دهد

کافئین همچنین برای بهبود انقباضات عضلانی، کاهش خستگی و بهبود عملکرد ورزشی تا ۵ درصد شناخته شده است. از آنجایی که یربا میت حاوی مقدار متوسطی کافئین است، کسانی که آن را می نوشند می توانند مزایای عملکرد فیزیکی مشابهی را داشته باشند.

  • ممکن است در برابر عفونت ها محافظت کند

یربا میت ممکن است به جلوگیری از عفونت های باکتری ها، انگل ها و قارچ ها کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که دوز بالای عصاره یربا مات، باکتری E. coli را غیرفعال می کند، باکتری که باعث علائم مسمومیت غذایی مانند گرفتگی معده و اسهال می شود. در اینجا به تحقیقات بیشتری نیاز است.

  • ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند

یربا مات حاوی ساپونین است که ترکیبات طبیعی با خواص ضد التهابی هستند.

علاوه بر این، حاوی مقادیر کمی ویتامین C، ویتامین E، سلنیوم و روی است. این آنتی اکسیدان ها می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و سلامت را تقویت کنند.

  • سطح قند خون را کاهش می دهد

یربا میت ممکن است به کاهش قند خون و کاهش عوارضی که اغلب در دیابت مشاهده می شود کمک کند.

در واقع، یک مطالعه اخیر گزارش می دهد که ممکن است سیگنال دهی انسولین را در حیوانات بهبود بخشد. بدون مطالعه در انسان سخت است.

  • ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد

یربا میت حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند مشتقات کافئویل و پلی فنول ها است که ممکن است در برابر بیماری قلبی محافظت کند. مطالعات سلولی و حیوانی همچنین گزارش می دهند که عصاره مات ممکن است محافظت در برابر بیماری قلبی را فراهم کند.

به نظر می رسد یربا میت در انسان سطح کلسترول را کاهش می دهد.

blank

 

مسی تنها ستاره بارسا نیست که از یک جرعه همسر لذت می برد. هم تیمی لوئیس سوارز (از اروگوئه) نیز طرفدار است و اغلب دیده شده که از یک یا دو لیوان لذت می برد.

خوب، مطمئناً این یک گزارش کاملاً علمی نیست که نشان دهد هیبت مسی مستقیماً با هیبت yerba mate مرتبط است، اما شاید ارزش آن را داشته باشد که یک جرعه امتحان کنید تا بفهمید آیا چیزی در آن وجود دارد یا خیر!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.