?>
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 آذر 1402 - 8:47
کد خبر : 28055

چرا هواپیماها سفید هستند ؟ چه دلایل علمی برای این موضوع وجود دارد؟

چرا هواپیماها سفید هستند ؟ چه دلایل علمی برای این موضوع وجود دارد؟

حتما توجه کردید که اکثر هواپیماها سفید رنگ هستند اما تا کنون به علت رنگ آمیزی سفید هواپیماها دقت کردید ؟

چرا هواپیماها همیشه سفید رنگ می شوند، چه در تلویزیون تماشا کنید، چه در موبایل یا هر جای دیگری، همیشه اکثر آنها را سفید می بینید، بله برخی از قسمت های هواپیما در رنگ های مختلف هستند اما اکثر قسمت ها همیشه سفید  باقی می مانند.

این موضوع دلایل زیادی می تواند داشته باشد، از نظر علمی، اگر رنگ تیره تری روی هواپیما اعمال شود، نور خورشید و گرما را جذب می کند، که اتفاق خوبی برای هواپیما در ارتفاع بسیار بالا نیست، زیرا این کار باعث  گرم تر شدن هواپیما  می شود.

تاثیر نور خورشید روی بدنه یک هواپیما در ارتفاعات،  حتی شدیدتر است، بنابراین هواپیما باید تا حد امکان خنک نگه داشته شود و رنگ سفید دقیقاً همین کار را می کند.

رنگ‌های سفید یا روشن نور خورشید را جذب نمی‌کنند و آن را منعکس می‌کنند تا دمای هواپیما به طور خطرناکی بالا نرود.

چرا هواپیماها معمولاً سفید رنگ می شوند؟ بررسی دلایل | توضیح علمی

 

دلیل دوم بررسی اشکال آسیب‌های سطحی مانند ترک‌ها و فرورفتگی‌های روی بدنه هواپیما است، این کاملاً یک قانون هر شرکت هواپیمایی است که باید هواپیما را به طور منظم بازرسی کند تا بررسی کند که آیا ترک دارد یا هر چیز دیگری.

خطا، در غیر این صورت، می تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین چه چیزی برای این کار بهتر از سفید است، اگر رنگ تیره دیگری وجود داشته باشد، ترک ها در آن پنهان می شوند، اما از طریق رنگ سفید این ترک ها به وضوح قابل مشاهده است، مانند کثیفی در لباس های سفید به وضوح قابل مشاهده است؟

از این رو رنگ سفید برای ایمنی ترجیح داده می شود تا هر ترک و فرورفتگی را بتوان به راحتی تشخیص داد.

رنگ آمیزی هواپیما به رنگ سفید حتی می تواند به جلوگیری از حملات پرندگان کمک کند و به پرندگان اجازه می دهد هواپیما را ببینند و از برخورد با آن اجتناب کنند.

زیرا رنگ آمیزی هواپیما با رنگ های تیره تر، آن را از نظر ظاهری کمی شبیه به زمین می کند یا با زمین مخلوط می شود و توانایی دیدن پرنده را کاهش می دهد.

 

 

دلیل چهارم وزن رنگ است، هر  رنگ وزن خاص خود را دارد، حالا اگر روی بدنه هواپیمای به این بزرگی نقاشی کنید چقدر روی وزن تاثیر می گذارد، می توانید حدس بزنید. رنگ می تواند بین ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ پوند (۲۷۳ تا ۵۴۴ کیلوگرم) به وزن هواپیما اضافه کند. بر اساس محاسبات، اگر بدنه هواپیما را با هر رنگ تیره دیگری رنگ آمیزی کنیم، بیش از ۲۵۰ کیلوگرم وزن خواهد داشت و وزن هواپیما افزایش می یابد در حالی که وزن پوست جلا داده شده تنها ۲۵ کیلوگرم خواهد بود.
اگر وزن هواپیما افزایش یابد، سوخت بیشتری مصرف می کند که به معنای هزینه های بیشتر برای شرکت هواپیمایی است.
 و اگر همین ۲۵۰ کیلوگرم را کاهش دهیم، در درازمدت به نفع شرکت هواپیمایی خواهد بود، بنابراین بیشتر هواپیماها کاملا سفید هستند و از این رو بیشتر هواپیماهایی که از دوران کودکی می بینید فقط سفید به نظر می رسند. همچنین ثابت شده است که رنگ سفید معمولاً به سرعت رنگ های دیگر محو نمی شود، به این معنی که هواپیما باید کمتر رنگ آمیزی شود و هزینه کمتری را برای شرکت های هواپیمایی به همراه دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.