?>
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 بهمن 1401 - 19:08
کد خبر : 1650

سرطان بیضه و علائم آن / اختصاصی چمدون

سرطان بیضه و علائم آن / اختصاصی چمدون
سرطان بیضه یکی از تهدیدات عمده دستگاه تناسلی در مردان به شمار می آید

چمدون -تشکیل تومور بدخیم در اندام جنسی مردانه سرطان بیضه نامیده می شود. این شایع ترین شکل سرطان است که در مردان ۱۵ تا ۴۵ ساله یافت می شود. خطر ابتلا به این سرطان برای مردانی که قبلاً بیضه های نزول نکرده تشخیص داده شده بودند بیشتر است. تومورها معمولاً با معاینه شخصی تشخیص داده می شوند. سرطان بیضه اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل درمان است.

انواع سرطان بیضه

سرطان بیضه بر اساس نوع سلولی که سرطان در آن تشکیل شده است طبقه بندی می شود. بیضه ها از ترکیبی از سلول ها ساخته شده اند و برای تعیین پیش آگهی و درمان مهم است که بدانیم کدام نوع سلول تحت تأثیر قرار گرفته و چه نوع سرطانی است.

تومور سلول زایا

۹۰ درصد سرطان ها در سلول های زایا شکل می گیرند. آنها سلول هایی هستند که اسپرم را می سازند. دو نوع تومور که در سلول‌های زایا شروع می‌شوند، سمینوما و غیر سمینوما نامیده می‌شوند. احتمال وجود تومور ژرم سلولی مختلط نیز وجود دارد که به دلیل رفتار مشابه به عنوان یک مورد غیر سمینوما درمان می شود.

سمینوم ها بیشتر به سمینومای کلاسیک و سمینوم اسپرماتوسیتی بدون شایع طبقه بندی می شوند که در آن دومی تمایل به گسترش تدریجی دارد.
غیر سمینوما به چهار نوع طبقه بندی می شود:

  • کوریوکارسینوما
  • کارسینوم جنینی
  • کارسینوم کیسه زرده
  • تراتوم

آنها می توانند تومورهای سلولی مخلوط نیز باشند. این سرطان در مردان در اواخر نوجوانی تا اوایل ۴۰ سالگی دیده می شود.

کارسینوم در محل

این نوع سرطان می تواند به عنوان یک شکل غیر تهاجمی به نام نئوپلازی سلول زایای داخل لوله ای (CIS) شروع شود. تنها با بیوپسی می توان آن را تشخیص داد و گزینه های درمانی از ارکیدکتومی و رادیوتراپی تا شیمی درمانی را شامل می شود.

تومورهای استرومایی

این نوع سرطان بیضه است که در بافت های حمایت کننده تولید کننده هورمون به نام استروما شکل می گیرد. تومورهای رایج استرومن یافت شده، تومورهای سلولی سرتولی و تومورهای سلول لیدیگ هستند. این سرطان ۲۰ درصد از تومورهای بیضه دوران کودکی را تشکیل می باشد  

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.