?>
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 مرداد 1402 - 19:04
کد خبر : 18595

اولین داروی آلزایمر در آمریکا برای مصرف عموم مجاز شد

اولین داروی آلزایمر در آمریکا برای مصرف عموم مجاز شد

لکمبی فقط برای افراد مبتلا به اشکال اولیه بیماری آلزایمر، یعنی کسانی که دارای اختلال شناختی خفیف یا زوال عقل خفیف هستند، تجویز می‌شود

سازمان غذا و داروی ایالات متحده، «لِکِمبی» که اولین داروی تاثیرگذار در کاهش شتاب روند بیماری آلزایمر است، را برای مصرف عموم مجاز کرد و آن را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار داد.

blank

خدمات اجتماعی آمریکا هفته پیش اعلام کرد پوشش این دارو، که پلاک‌های آمیلوئیدی در مغز مرتبط با بیماری آلزایمر را پاکسازی می‌کند، را گسترش می‌دهد تا حدود یک میلیون نفری که به اشکال اولیه آلزایمر مبتلا هستند، بتوانند به آسانی به آن دسترسی پیدا کنند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده استفاده از لکمبی را در ماه ژانویه امسال مجاز شمرد، اما از آنجایی که هزینه استفاده سالانه از این دارو در بازار آزاد ۲۶۵۰۰ دلار است، تاکنون برای عموم تجویز نشده بود.

لکمبی فقط برای افراد مبتلا به اشکال اولیه بیماری آلزایمر، یعنی کسانی که دارای اختلال شناختی خفیف یا زوال عقل خفیف هستند، و پلاک‌های آمیلوئید در مغزشان شناسایی شده است، تجویز می‌شود.

این گروه افراد حدود یک ششم از بیش از ۶ میلیون آمریکایی را تشکیل می‌دهند که مبتلا به آلزایمر هستند. افراد مبتلا به انواع پیشرفته‌تر بیماری هنوز مجاز به استفاده از آن نشده‌اند تا وقتی که آزمایش‌های بیشتری انجام شود.

به گفته کارشناسان، حتی برای کسانی که می‌توانند از لکمبی سود ببرند، این دارو درمان کامل نیست. یک آزمایش بالینی گسترده ۱۸ ماهه نشان داد که لکمبی تنها توانایی کاهش ۲۷ درصدی زوال عملکرد شناختی مغز انسان را دارد.

انجمن آلزایمر آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد از اقدام اخیر سازمان غذا و داروی ایالات متحده استقبال می‌کند، چرا که داروی مورد تایید می‌تواند به افراد در مراحل اولیه آلزایمر زمان بیشتری برای حفظ استقلال شخصی خود بدهد و به آنها کمک کند تا برای مدت بیشتری به کارهایی که دوست دارند بپردازند.

به گفته این انجمن، لکمبی فرصت بیشتری به مبتلایان به آلزایمر می‌دهد تا رابطه خود را با همسر، فرزندان و نوه‌های خود حفظ کنند، ایمن رانندگی کنند، و امور مالی خانواده را سر و سامان دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.