?>
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 مرداد 1402 - 11:30
کد خبر : 19256

کشف حیرت انگیز یک جفت صندل ۱۵۰۰ ساله در ترکیه

کشف حیرت انگیز یک جفت صندل ۱۵۰۰ ساله در ترکیه

یک جفت صندل زنانه ۱۵۰۰ ساله با پیامی شیرین به زبان یونانی در حین حفاری در استانبول کشف شد و به یکی از جاذبه های اصلی موزه باستان شناسی شهر تبدیل شده است. صندل ها پیامی به زبان یونانی دارند که می گوید: “خانم در سلامتی استفاده کن، در زیبایی و شادی بپوش.”این کشف شگفت‌انگیز

یک جفت صندل زنانه ۱۵۰۰ ساله با پیامی شیرین به زبان یونانی در حین حفاری در استانبول کشف شد و به یکی از جاذبه های اصلی موزه باستان شناسی شهر تبدیل شده است.

blank

صندل ها پیامی به زبان یونانی دارند که می گوید: “خانم در سلامتی استفاده کن، در زیبایی و شادی بپوش.”

این کشف شگفت‌انگیز در خلال حفاری‌های انجام شده توسط پروژه Marmaray، تونل راه‌آهن زیر دریا که بخش‌های آسیایی و اروپایی استانبول را در زیر بسفر به هم متصل می‌کند، کشف شد.

 جنبه‌های تاریخی جدیدی از قسطنطنیه، پایتخت امپراتوری بیزانس را نشان داد. روزنامه ترکیه  ای دیلی صباح گزارش می دهد که حدود ۶۰۰۰۰ اثر باستانی کشف شده در طی ۹ سال در موزه باستان شناسی استانبول نگهداری می شوند تا زمانی که موزه ای ویژه برای آنها ساخته شود .

امپراتوری بیزانس ادامه امپراتوری روم در استان های شرقی آن در اواخر باستان و قرون وسطی بود. این امپراتوری از تکه تکه شدن و سقوط امپراتوری روم غربی در قرن پنجم پس از میلاد جان سالم به در برد و هزار سال دیگر به حیات خود ادامه داد تا اینکه در سال ۱۴۵۳ به دست امپراتوری عثمانی افتاد . و نیروی نظامی در اروپا .

صندل ها متعلق به یک زن یونانی بود

دانشمندان می گویند صندل های کشف شده بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت دارند و متعلق به یک زن هستند. بیزانسی ها عاشق رنگ و نقش و نگار بودند و پارچه هایی با نقش و نگار بسیار غنی، به ویژه ابریشم بیزانسی، که برای طبقات بالا بافته و گلدوزی می شد و برای طبقه پایین با رنگ مقاوم و چاپ می شد، می ساختند و صادر می کردند.

فروتنی برای همه مهم بود و به نظر می رسید که اکثر زنان تقریباً به طور کامل با لباس های نسبتاً بی شکل پوشیده شده بودند. در این پروژه حفاری مقدار قابل توجهی کفش به دست آمده است، صندل، دمپایی و چکمه تا وسط ساق پا، که معمولاً در تصاویر دست‌نویس دیده می‌شود و در حفاری نیز یافت می‌شود. بسیاری از اقلام به شیوه های مختلف تزئین شده اند.

رنگ قرمز که برای استفاده امپریال در کفش های مردانه محفوظ است، در واقع رایج ترین رنگ برای کفش های زنانه است. کیف پول به ندرت یافت می شود و به نظر می رسد که از پارچه ای مطابق با لباس ساخته شده باشد، یا شاید در ارسی قرار گرفته باشد.

کاوش‌ها اولین آثار تمدن‌ها را از دوره‌های مختلف، از جمله اسکلت‌های نخستین استانبولی‌ها پیدا کرده‌اند. رد پای ۸۵۰۰ ساله; بندر الوتریوس (تئودوسیوس)، بندری که در ادبیات جهانی شناخته شده است و قبلاً هیچ اثری از آن یافت نشده بود. و بزرگترین مجموعه کشتی های غرق شده قرون وسطایی جهان، و همچنین ۶۰۰۰۰ استخوان حیوانی از ۵۷ گونه، همراه با فسیل های گیاهی.

بندر الوتریوس که یکی از بنادر قسطنطنیه باستانی بود ، در زیر محله مدرن ینیکاپی استانبول واقع شده است. این بنا در دهانه رودخانه لیکوس که از شهر تا پروپونتیس می گذشت ساخته شد.

این بندر در اواخر قرن چهارم، در زمان سلطنت تئودوسیوس اول، ساخته شد و نقطه اصلی تجارت شهر در اواخر دوران باستان بود. استفاده از آن تا قرن یازدهم ادامه یافت. گل و لای از Lycus در نهایت بندر را به طور کامل پر کرد و منطقه بعداً به دلیل اثرات فرسایش بالادست و رسوب برای استفاده کشاورزی تغییر یافت. در زمان عثمانی، این منطقه به طور کامل ساخته شده بود.

در نوامبر ۲۰۰۵، کارگران پروژه مارمارای بقایای گل و لای شده بندر را کشف کردند. حفاری ها شواهدی از پورتوس تئودوسیاکوس قرن چهارم به دست آورد. در آنجا، باستان شناسان آثاری از دیوار شهر کنستانتین کبیر، و بقایای بیش از ۳۵ کشتی بیزانسی از قرن هفتم تا دهم، از جمله چندین گالِی بیزانسی، که بقایایی از آنها پیش از این هرگز پیدا نشده بود، کشف کردند.

 

یافته های بیزانسی
یافته های مختلف از دوران بیزانس. اعتبار: گریفیندور ، CC BY-SA 4.0 / ویکی پدیا

علاوه بر این، کاوش‌ها قدیمی‌ترین شواهد سکونت در قسطنطنیه را با آثاری از جمله آمفورا، قطعات سفالی، صدف‌ها، قطعات استخوان، جمجمه‌های اسب و نه جمجمه انسان که در یک کیسه پیدا شده‌اند، کشف کرده است که قدمت آن به ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.