?>
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 مرداد 1402 - 8:08
کد خبر : 14057

دکتر بـهزاد چاوشـی روان شناس بالینی

آخه ابراز همدردی دیگران ! چه دردی از ما دوا می‌کنه؟!

آخه ابراز همدردی دیگران ! چه دردی از ما دوا می‌کنه؟!

همدری یعنی در پاسخ به یک سوگ جمعی، عکس پروفایل اینستاگرامت رو عوض کنی، همدلی یعنی حقیقتا، زمان، ثروت یا توانایی خودت رو در اختیار قربانی‌ها قرار بدی و در حد توانت، برای برگشتن به زندگی کمک‌شون کنی. ابراز همدردی چه دردی از ما دوا می‌کنه؟! ما همدردی نمی‌خوایم، ما نیاز به همدلی همدیگه داریم.

همدری یعنی در پاسخ به یک سوگ جمعی، عکس پروفایل اینستاگرامت رو عوض کنی، همدلی یعنی حقیقتا، زمان، ثروت یا توانایی خودت رو در اختیار قربانی‌ها قرار بدی و در حد توانت، برای برگشتن به زندگی کمک‌شون کنی.

ابراز همدردی چه دردی از ما دوا می‌کنه؟! ما همدردی نمی‌خوایم، ما نیاز به همدلی همدیگه داریم. همدردی یعنی شما برای دیگری دلسوزی کنی و آرزو داشته باشی که رنجش به پایان برسه و احساس بدی نداشته باشه. 

 

همدردی شاید تو سطح ماجرا، احساسی بسیار انسانی و ارزشمند به نظر برسه، البته که خیلی خفنه که تو آرزو داشته باشی انسان‌ها کمتر رنج بکشن ولی واقعیت اینه که در باطن، خیلی وقت‌ها صرفا در جهت منفعت شخصی کار می‌کنه. به این معنا که کاش آدم‌ها کمتر رنج بکشن که «من» از دیدن حال بدشون، احساس بدی پیدا نکنم!

اما همدلی، با اینکه مثل همدردی، با احساس دلسوزی شروع میشه، ولی تفاوتش اینه که یک شخص همدل، به جای اینکه دست رو دست بذاره، یا صرفا دست به دعا بشه که رنج طرف مقابل از بین بره، با کمال میل، حاضره بره همراه اون کسی که حالش بده رنج بکشه و دستش رو بگیره، تا شاید بتونه برای غلبه به مشکلی که داره، بهش کمک کنه. اجازه بدین برای روشن شدن بحث براتون چندتا مثال بزنم:
 همدردی یعنی برای رفیقت که مادرش رو از دست داده گل بفرستی، همدلی یعنی بری پیشش و زمانی که داره هق هق گریه میکنه، در آغوشش بگیری.
 همدری یعنی وقتی بچه‌ات داره جیغ میزنه و گریه می‌کنه، تبلت رو بهش برگردونی که فقط صدای گریه‌اش قطع بشه، همدلی یعنی اجازه بدی به گریه‌اش ادامه بده، چون می‌دونی که تو این زندگی، آدم‌ها خیلی وقت‌ها به خواسته‌هاشون نمی‌رسن و بچه‌ها باید از کودکی، مواجه شدن با شکست و ناکامی رو یاد بگیرن.

همدری یعنی در پاسخ به یک سوگ جمعی، عکس پروفایل اینستاگرامت رو عوض کنی، همدلی یعنی حقیقتا، زمان، ثروت یا توانایی خودت رو در اختیار قربانی‌ها قرار بدی و در حد توانت، برای برگشتن به زندگی کمک‌شون کنی.

همدردی یعنی چی ؟

همدردی به معنی همراهی و احساس هم‌دردی با دیگران است. در واقع، همدردی به معنای شریک شدن در درد و رنج دیگران و همراهی با آنها در گرفتن بار زندگی است. این عبارت ممکن است به صورت فیزیکی یا عاطفی صورت بگیرد.

همدردی معمولا به عنوان یک ویژگی مثبت در بین افراد شناخته می‌شود و به عنوان یک ارزش اخلاقی در فرهنگ‌ها و ادیان مختلف تأکید شده است. در واقع، احساس همدردی و همراهی با دیگران، می‌تواند به کاهش احساس تنهایی و افزایش ارتباطات بین افراد کمک کند و بهبود روابط اجتماعی را ایجاد کند.

همچنین، همدردی می‌تواند به عنوان یک راهکار در درمان بیماری‌ها و بهبود وضعیت روحی و جسمی افراد نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 

به عنوان مثال، پژوهش‌ها نشان داده‌اند که تحریک همدردی در مغز، باعث تحرک در قسمت‌های مختلف مغزی مرتبط با خوشبختی و رضایتمندی می‌شود. بنابراین، همدردی می‌تواند به عنوان یک راهکار مؤثر در بهبود وضعیت روحی و جسمی افراد مورد استفاده قرار گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.