?>
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 مرداد 1402 - 8:40
کد خبر : 6361

شوهرم خیلی مامانی است / اگر شوهرتان به مادرش وابسته است چه باید کرد؟

شوهرم خیلی مامانی است / اگر شوهرتان به مادرش وابسته است چه باید کرد؟

سرویس گوناگون چمدون ؛بعد از ازدواج و شروع زندگی مشترک شاید متوجه شوید که شوهرتان به شدت به مادرش وابسته است. او برای انجام تمام کارها با مادرش مشورت می کند. یا شاید تمام مسائل زندگیتان را برای مادرشوهرتان تعریف می کند. مرد وابسته به مادر به شدت به همسر خود آسیب می رساند. اگر

سرویس گوناگون چمدون ؛بعد از ازدواج و شروع زندگی مشترک شاید متوجه شوید که شوهرتان به شدت به مادرش وابسته است. او برای انجام تمام کارها با مادرش مشورت می کند. یا شاید تمام مسائل زندگیتان را برای مادرشوهرتان تعریف می کند. مرد وابسته به مادر به شدت به همسر خود آسیب می رساند. اگر این رابطه کنترل نشود باعث می شود زن احساس کند در زندگی با شوهرش ارزشی ندارد و فقط مادرش اولویت همیشگی اوست.

blank

آیا شما نیز از آن دسته زنانی هستید که بعد از ازدواج متوجه وابستگی شوهرتان به مادرش شده اید؟ یا جز زنانی هستید که حتی بعد از سال ها زندگی مشترک، هنوز شوهرتان همه چیز را برای مادرش تعریف می کند؟ اگر از مرد وابسته به مادر خسته شده اید یا این رابطه به شما و زندگی مشترکتان آسیب رسانده با ما همراه باشید.

پسر مامانی چیست؟

پسر مامانی یک توصیف عامیانه است که برای مردی استفاده می شود که در بزرگسالی به شدت به مادرش وابسته است. او برای اداره زندگی مشترک با همسر خود نیز نمی تواند مستقل و متکی به خود باشد. مرد وابسته به مادر یک وابستگی ناسالم دارد که مانع از متکی به خود  و مستقل بودن او می شود. گاهی به این افراد مردِ مادر ذلیل نیز می گویند. چون نمی توانند بدون اجازه و رضایت مادرشان کاری را انجام دهند. متخصصان دریافتند که دلبستگی سالم به مادر برای سلامت روان پسران و مردان ضروری است. اما اگر در این وابستگی افراط وجود داشته باشد به شدت مشکل ساز خواهد بود. مردانی که یک بار تجربه طلاق گرفتن دارند بیشتر از سایر مردان، مامانی هستند.

blank

نداشتن قدرت تصمیم گیری، ناتوانی در مستقل بودن، وابستگی زیاد به خانواده و … برای ازدواج و زندگی مشترک به شدت آسیب زا است. در قدم اول شما باید بتوانید بین دلبستگی های معمولی و ناسالم تمایز قائل شوید و یاد بگیرید که چگونه باید مرزهای وابستگی سالم و ناسالم را مشخص کنید.

 

نشانه های وابسته بودن مرد به مادرش چیست؟

گاهی عشق و علاقه زیاد پسر به مادرش با مرد وابسته به مادر اشتباه در نظر گرفته می شود. اگر شوهر شما در حد معمول به خانواده خود محبت می کند و حواسش به آنهاست پس شما نه تنها نباید ناراحت و نگران باشید بلکه باید او را به این کار تشویق کنید. هنگامی که مردی برای مادر و پدرش ارزش قائل است و به آنها احترام می گذارد. پس مسلما نسبت به زن خود نیز همین گونه رفتار می کند و زنش برای او حکم ملکه را دارد.

اما اگر این وابستگی به مادر آنقدر زیاد باشد که شما را از کانون توجه شوهرتان دور کند و شما و فرزندانتان نادیده گرفته شوید، مخرب است. اکثر اوقات این وابستگی دو طرفه است و وابستگی مادرشوهر به پسرش نیز آزار دهنده خواهد بود. برخی از مردان وابسته به مادر در برابر همسر خود بسیار خسیس هستند. آنها برای خانواده خود پول زیادی را خرج می کنند. اما برای همسر و فرزندان خود مرد خسیسی هستند.

blank

نشانه های وابسته بودن مرد به مادرش عبارتند از:

blank همیشه مادرش برای او اولویت اول است حتی وقتی شما به شدت به شوهرتان نیاز دارید.

blank مادرش همیشه دوست دارد به او دستور بدهد و تحت فرمان مادرش باشد.

blank مادر شوهر شما همیشه از پسرش بیشتر از بقیه فرزندانش انتظار دارد. او انتظار دارد همیشه شوهرتان او را به دکتر ببرد، با او غذا بخورد و … . بدون اینکه انتظاری از دیگر پسران یا فرزندانش داشته باشد.

blank شوهرتان هر روز باید به دیدار مادرش برود و یا دائم با او در تماس باشد.

blank وقتی شوهرتان قرار است بین شما و کارهایتان و پارک رفتن مادرش یکی را انتخاب کند، مادرش را انتخاب می کند.

blank شوهرتان هنوز از مادرش پول می گیرد و وابستگی مالی به او دارد.

blank مادرشوهرتان همه کارها را به شوهر شما واگذار می کند. حتی وقتی پدرشوهرتان سالم است و نیازی به پسرش ندارد.

blank شوهرتان تا به حال بدون مادرش به سفر نرفته است و از او دور نشده است.

blank شوهرتان بدون مشورت با مادرش نمی تواند برای زندگی خود تصمیم بگیرد. او حتی برای پیشنهاد ازدواج دادن به شما نیز از مادرش کمک گرفته است. 

 

blank همسرتان از شما نیز انتظار دارد مثل او همیشه در اختیار خانواده مخصوصا مادرش باشید.

blank

 

وابستگی شوهر به مادرش چه پیامدهایی دارد؟

وابستگی بیش از اندازه مرد به مادرش اثرات روانی بالقوه ای داشته است. این وابستگی ناسالم باعث می شود که:

blank مرد در زندگی مشترک خود با مشکل روبه رو می شود.

blank ارتباط اجتماعی ضعیف می شود.

blank نه خود مرد و نه اطرافیان از زندگی با او لذت نمی برند.

blank همیشه در حال فداکاری در برابر مادرش است.

blank در قبال زن و فرزندانش احساس مسئولیت نخواهد داشت.

blank اگر مادرش را از دست بدهد دچار افسردگی شدید خواهد شد. 

blank در موقعیت هایی که مادرش حضور ندارد نمی تواند تصمیم درستی بگیرد.

blank نادیده گرفتن نیازهای همسر و فرزندانش.

blank

اثرات مثبت روابط سالم مرد با مادرش

مرد وابسته به مادر زمانی بد است که او مرزهای وابستگی سالم را رد کرده باشد. مردی که شخصیت وابسته به مادر دارد، اگر در این وابستگی افراط داشته باشد مشکل ساز است. اما تحقیقات نشان داده است که پسرانی که روابط ایمنی با مادر خود ندارند، در دوران کودکی پرخاشگرتر هستند و در بزرگسالی از نظر عاطفی با مشکل روبرو می شوند. روابط سالم بین مادر و پسر بسیار مهم است.

پسرانی که روابط خوبی با مادران خود دارند بیشتر احساس امنیت می کنند. آنها دارای اعتماد به نفس  خوبی هستند و از نظر عاطفی قوی ترند. طبق بررسی های انجام شده توسط مشاوران مرکز مشاوره آویژه پسرانی که روابط خوبی با مادر خود ندارند بیشتر در معرض خطر بزهکاری در دوران نوجوانی هستند.

پسران و مردانی که روابط قوی و سالمی با مادران خود دارند، از نظر روانی سالم تر، همدل تر و روابط بهتری با همسران خود خواهند داشت.

blank

 

اگر شوهرتان به مادرش وابسته است چه باید کرد؟

اگر از وابستگی زیاد شوهرتان به مادرش درمانده شده اید و یا از زندگی با مرد وابسته به مادر لذت نمی برید و خسته شده اید، باید به دنبال راهکارهایی باشید. در این قسمت در مورد طرز برخورد با شوهر وابسته به مادر نکاتی را خواهیم گفت که به شما کمک می کند این رابطه ناسالم را مدیریت کنید.

blank رفتارهای خودتان را بررسی کنید

قبل از هر چیز رفتارخودتان را بررسی کنید. مطمئن شوید که علت اینکه شوهرتان وابسته به مادرش است رفتارهای شما نیست. به رفتارها و حرف های گذشته خود فکر کنید و سعی کنید بفهمید آیا در مقطعی از زندگی با رفتار و یا صحبت هایتان باعث نشده اید همسرتان از شما فاصله بگیرد؟ این نکته مهم است که آیا شوهرتان از ابتدا به مادرش وابسته بوده است یا رفتارها و کارهای شما باعث بوجود آمدن این مشکل شده است.

 

blank تعیین مرزها

هنگامی که متوجه وابستگی بیش از حد شوهرتان به مادرش شدید، مشخص کنید که کدام رفتارها قابل تحمل تر و کدام یک خط قرمز شماست. مثلا به او بگوید مشکلی با این موضوع ندارید که او مرتب با مادرش در تماس باشد. به شرطی که این کار به رابطه شما و زمان با هم بودنتان لطمه نزند. همچنین خط قرمزهای خود را واضح برایش توضیح دهید. مثلا به او بگویید دوست ندارید مشکلات زناشویی و یا مشکلاتی که در خانه برایتان اتفاق افتاده را به مادرش بگوید. حد مرزهایی را برای زندگی خصوصی و رابطه با مادرشوهرتان مشخص کنید.

 

blank گاهی خودتان را اولویت اول قرار دهید

ازدواج و زندگی با فرزندان و شوهر نباید باعث شود که شما برای خودتان ارزش نگذارید. گاهی اولویت اول را خودتان قرار دهید و کمی خودخواه باشید. ورزش کنید، سرگرمی جدید پیدا کنید و علایق خود را کشف کنید. با دوستانتان به پارک بروید و برای خودتان وقت بگذارید. شوهرتان باید بفهمد که شما مستقل هستید. اگر شوهرتان به نادیده گرفتن نیازهای شما ادامه بدهد باید حس کند ممکن است شما را از دست بدهد.

 

blank از زندگی کردن با خانواده شوهر دوری کنید

اگر به دلیل اجاره نشینی و یا نداشتن خانه مستقل در کنار مادرشوهر و یا همسایگی او زندگی می کنید. پس به دنبال جدایی باشید. شما باید در زندگی مشترک خود فضای مستقلی داشته باشید. اگر شوهرتان وابسته به مادرش است پس زندگی کردن با آنها در یک واحد و یا در یک ساختمان اشتباه است. به احتمال زیاد، رابطه آنها به عنوان مادر و پسر مقدم بر رابطه شما با شوهرتان خواهد بود.

شوهرتان به احتمال زیاد در هر موضوعی در کنار مادرش خواهد بود تا او را ناراحت نکند. حتی ممکن است زمانی که شما و مادرشوهرتان با هم اختلاف دارید، سمت مادرش برود. اگر به دلیل تنگنای مالی، والدینش به شما پیشنهاد کرده اند که در طبقه دوم خانه آنها مستقر شوید. این کار را نکنید. این کار باعث آسیب رساندن به زندگی مشترک شما می شود. ممکن است شما و همسرتان بر سر موضوعی مانند تمیز کاری خانه اختلاف نظر داشته باشید. با بالا رفتن بحث و داد و فریاد مادر شوهرتان وارد بحث و دعوای شما می شود و در زندگی مشترک شما دخالت می کند. او شاید شما را یک آدم وسواسی خطاب کند. اگر احساس می کنید که در این زمینه مشکل دارید.

 

blank در مورد  وابستگی شوهرتان، در حضور مادرشوهرتان حرف نزنید

یکی از اشتباهاتی که اکثر خانم ها انجام می دهند، این است که با پرخاشگری و جنجال احساسات خود را به مادرشوهر و یا شوهر خود ابراز می کنند. این کار بسیار غلط است و گاهی باعث بدتر شدن شرایط می شود. اگر می خواهید با کسی در مورد وضعیت و ناراحتی های خود صحبت کنید، قطعا شوهرتان گزینه مناسب تری است.

اول فکر کنید و سپس با رفتار محبت آمیز در مورد مشکلات و خط قرمزهای خود با همسرتان صحبت کنید. اگر همسرتان آدم منطقی باشد، وقتی مشکلات شما را می فهمد و دلیل آنها را توضیح می دهید پس قانع می شود و رفتارش را اصلاح می کند.

به شوهرتان یادآوری کنید که مادرش را دوست دارید و مشکلی ندارید که چند وقت یکبار برای شام به خانه آنها بروید یا او به خانه شما بیاید. اما نباید به دلیل اینکه او تنهاست یا علاقه زیادی به تو دارد، در تمام فعالیت ها و سفرهای شما همراهتان باشد. به او توضیح دهید که نمی‌خواهید او را از زندگی‌ تان حذف کنید، اما هر دوی شما به زمان نیاز دارید تا به‌ عنوان یک زوج با هم ارتباط برقرار کنید و رشد کنید.

 

blank از مادرشوهر خود نرنجید و دوری نکنید

اینکه از مادرشوهرتان ناراحت باشید یا از او متنفر شوید ساده ترین راه حل است اما منطقی و عاقلانه نیست. بد رفتاری با مادرشوهر باعث دورتر شدن شوهرتان از شما می شود. به مادرش احترام بگذارید و با او خوش رفتار باشید. این کار باعث می شود که شوهرتان بیشتر به سمت شما بیاید و رفتار شما باعث ایجاد محبت و علاقه در قلب او می شود./آویژه

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.