?>
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 شهریور 1402 - 21:38
کد خبر : 22173

رازهایی حیرت انگیز درباره فیلم رستگاری در شاوشنگ که هرگز نمی‌دانستید

رازهایی حیرت انگیز درباره فیلم رستگاری در شاوشنگ که هرگز نمی‌دانستید

راز‌هایی در باره‌ رستگاری در شاوشنگ که ذهن‌تان را متحیر می‌کند! فیلمی که در نخستین اکرانش توانست نصف هزینه ساختش را بازگرداند. آیا فکر می‌کردید که این فیلم محبوب چنین عملکردی داشته باشد؟ در این مقاله راز‌ها و فکت‌هایی مانند همین موضوع در باره‌ی فیلم رستگاری در شاوشنگ را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. اگر درباره این

راز‌هایی در باره‌ رستگاری در شاوشنگ که ذهن‌تان را متحیر می‌کند! فیلمی که در نخستین اکرانش توانست نصف هزینه ساختش را بازگرداند. آیا فکر می‌کردید که این فیلم محبوب چنین عملکردی داشته باشد؟ در این مقاله راز‌ها و فکت‌هایی مانند همین موضوع در باره‌ی فیلم رستگاری در شاوشنگ را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. اگر درباره این فیلم کنجکاو هستید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

– بازیگری که نام مستعارش به جای نام واقعی‌اش ذکر شد

عوامل رستگاری در شاوشنگ

شاید برایتان عجیب باشد؛ اما بازیگری که به‌همراه اندی در ابتدای فیلم وارد زندان شد در تیتراژ پایانی با نام مستعار معرفی شد. زمانی که زندانیان جدید وارد زندان شدند و یکی از آن‌ها نتوانست تحمل کند و زیر گریه زدو توسط زندانبان کشته شد. باقی زندانیان او را Fat ass خطاب می‌کردند و در تیتراژ هم با همین نام از او نام برده شد.

۲- پرتاب مداوم توپ در ۹ ساعت

سکانس ۹ ساعته رستگاری در شاوشنگ

ضبط اولین گپ رد و اندی که در حیاط زندان انجام می‌شود چیزی حدود ۹ ساعت زمان برده است. در این جا مورگان فریمن که نقش رد را ایفا می‌کند در حال پرتاب توپ است؛ در واقع طی ۹ ساعت او به این کار خود بدون شکایتی ادامه داده است. جالب است که به‌خاطر این کار او در روز بعد فیلم‌برداری با دست باندپیچی حاضر شد.

۳- مکالمه واقعی با کلاغ

راز‌هایی درباره رستگاری در شاوشنگ

زمانی که اندی در فیلم به عنوان دستیار بروکس در کتابخانه انتخاب می‌شود، به آن جا می‌رود. وقتی که جیک را در حال غار غار کردن می‌بیند – کلاغ بروکس – از او می‌پرسد:«هی جیک بروکس کجاست؟» برای ضبط این سکانس، تیم رابینز الگوی غار غار کردن کلاغ را یاد گرفت تا بتواند دیالوگ خودش را با آن تنظیم کند. این سکانس باید جوری به‌نظر برسد که در حال گفتگو با یک‌دیگر هستند. کارگردان فیلم تیم را بابت این کار حرفه‌ای بسیار تحسین می‌کند.

۴- رستگاری در شاوشنگ بر اساس رمانی از استیون کینگ ساخته شده

رستگاری در شاوشنگ اقتباس از رمان استیون کینگ

اقتباس‌های زیادی از رمان‌ها و داستان‌های استیون کینگ ساخته شده‌اند. عمدتا این فیلم‌ها دارای یک تم ترسناک بوده‌اند؛ در واقع شما نمی‌توانید تصور کنید که یک فیلم با موضوع زندان از رمان‌های کینگ ساخته شده باشد و هیچ عنصر ترسناکی نداشته باشد؛ اما رستگاری در شاوشنگ این گونه است. نام رمانی که این فیلم از آن اقتباس شده است ریتا هایورث و رستگاری شاوشنگ است.

۵- شخصیت واقعی رد

مورگان فریمن در رستگاری در شاوشنگ

در رمان اصلی که فیلم بر اساس آن ساخته شده است رد دارای شخصیت دیگری‌ست. رد یک شخصیت سفید پوست و میانسال ایرلندی توصیف شده است؛ اما عوامل فیلم و کارگردان علاقه‌ای زیادی به حضور مورگان فریمن در این نقش داشتند و به‌همین دلیل فیلم‌نامه را بازنویسی کردند تا شخصیت رد را یک آمریکایی-آفریقایی توصیف کنند. پل نیومن و کلینت ایستوود هم برای این نقش تست داده‌اند.

۶- برد پیت از فیلم کنار رفت

برد پیت در رستگاری در شاوشنگ

برد پیت جوان و شناخته نشده قرار بود نقش تامی را در فیلم بازی کند؛ اما ناگهان Thelma and Louise منتشر شد و برد پیت تصمیم گرفت که برای فرصت‌های دیگر این فیلم را ترک کند. در نهایت گیل بیلاز به‌عنوان اولین فیلم خود در رستگاری در شاوشنگ نقض تامی را ایفا کرد.

۷- این فیلم در مین تصویربرداری نشده است

محل فیلمبرداری رستگاری در شاوشنگ

با این که داستان در مین اتفاق میوفتد، فیلم‌برداری در آن جا انجام نشده است. بخش زیادی از فیلم در ایالت اوهایو و منسفیلد ضبط شده است؛ همچنین صحنه‌های مکزیک هم در سنت کروکس تصویر‌برداری شده‌اند.

– درخت شاوشنگ

درخت شاوشنگ

در انتهای فیلم اندی برای رد در زیر یک درخت یادداشتی قرار می‌دهد که او را به مکزیک هدایت می‌کند. آن درخت به «درخت شاوشنگ» معروف شد و تقریبا می‌توان گفت یک جاذبه گردشگری است. بسیاری از طرفداران این فیلم به سراغ آن درخت می‌رفتند و با آن عکس می‌گرفتند.

متاسفانه این درخت در سال ۲۰۱۱ مورد اصابت صاعقه قرار گرفت و سوخت. بقایای آن تا سال ۲۰۱۶ جا مانده بودند که بر اثر یک طوفان از بین رفتند. در سال ۲۰۱۷ آن‌ها درخت را قطع کردند و با آن وسایل‌ مختلفی به‌عنوان یادگاری شاوشنگ ساختند.

۹- حضور فریمن کوچک

آلفونسو فریمن

دارابونت کارگردان این فیلم برای صحنه‌های جوانی مورگان فریمن از پسر او استفاده کرده است. اگر در صحنه‌های جوانی رد دقت کنید می‌توانید آلفونسو پسر مورگان را ببینید که شباهتی به یکدیگر دارند.

۱۰- تام کروز نقش اندی را قبول نکرد

تام کروز در رستگاری در شاوشنگ

مانند تمامی فیلم‌ها بازیگران مختلفی برای ایفای یک نقش شرکت می‌کنند. در رستگاری در شاوشنگ هم ابتدا قرار تام کروز نقش اصلی فیلم یعنی اندی را بازی کند. او تا مراحل زیادی را طی کرد؛ اما در نهایت به‌دلیل کم‌تجربگی دارابونت تصمیم گرفت در این فیلم حضور نداشته باشد. به همین دلیل تیم رابینز این نقش را ایفا کرد.

۱۱- استیون کینگ هرگز چک دارابونت را نقد نکرد

استیون کینگ

دارابونت برای پرداخت حق اقتباس از رمان، به استیون کینگ یک چک ۵ هزار دلاری داد؛ اما استیون کینگ هرگز آن را نقد نکرد و در عوض آن را قاب کرد. او چک را با یادداشتی برای دارابونت پس فرستاد. در واقع این کار در راستای حمایت از کارگردانان تازه‌کار بود؛ زیرا استیون کینگ نیاز زیادی به پول نداشت؛ حتی او قبلا یک رمان خود را تنها با قیمت ۱ دلار به دارابونت فروخته بود تا از آن یک فیلم بسازد.

– در این فیلم فقط دو زن حضور دارند

رازهایی درباره رستگاری در شاوشنگ

احتمالا متوجه این نکته نشده باشید؛ اما در این فیلم تنها دو زن وجود دارند که حضورشان آن هم بسیار کوتاه هستند. یک زن که در سوپرمارکت از بروکس به مدیر آن شکایت می‌کند و یک زن دیگر که در بانک دستیار اندی است.

۱۳- رستگاری در شاوشنگ اولین همکاری دارابونت و کینگ نبود

دارابونت کارگردان رستگاری در شاوشنگ

اگر بخواهم دقیق‌تر به شما بگویم، این دو در سال ۱۹۸۳ برای اولین بار با هم ملاقات کردند. دارابونت می‌خواست از یک داستان کوتاه متعلق به کینگ اقتباس کند. آن داستان کوتاه «زن در اتاق» نام داشت. کینگ حق استفاده از این داستان را تنها یک دلار به دارابونت فروخت. این داستان‌های کوتاه مجموعه‌ای بود که استیون کینگ با آن‌ها به تازه‌کاران کمک می‌کرد.

۱۴- استیون کینگ در تبلیغات حضور نداشت

رستگاری در شاوشنگ

کینگ یکی از مطرح‌ترین نویسندگان تاریخ است. بسیاری از رمان‌های او تبدیل به فیلم‌های پرفروش و محبوب شده‌اند. بسیاری از فیلم‌ها با استفاده از نام کینگ شناخته شده‌اند؛ اما این درباره‌ی رستگاری در شاوشنگ صادق نیست. تا حد امکان عوامل فیلم سعی کردند که نام کینگ را از تبلیغات به دور نگه دارند. این صرفا خود فیلم بود که توانست موفق ظاهر شود و مخاطبان را جذب خودش کند.

سخن آخر

تمامی فیلم‌ها دارای فکت و راز‌هایی هستند که اطلاعی از آن‌ها نداریم. در این مقاله سعی کردم تعدادی از راز‌های جالب فیلم مشهور رستگاری در شاوشنگ را با شما به اشتراک بگذارم. مراحل تولید فیلم مانند طول کشیدن یک سکانس تا ۹ ساعت و مهارت‌های مختلف بازیگران مانند ارتباط با کلاغ بخشی از فکت‌هایی بود که به شما گفتم. امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

منابع: thedesigninspiration و yardbarker.com

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.