?>
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آبان 1402 - 16:56
کد خبر : 25828

با این تکنیک ساده اضطراب تان را ظرف چند دقیقه کاهش بدهید

با این تکنیک ساده اضطراب تان را ظرف چند دقیقه کاهش بدهید

نتیجه مطالعه‌ای تازه نشان می‌دهد که یک تکنیک ساده ضربه زدن با انگشت می‌تواند ظرف مدت چند دقیقه باعث کاهش اضطراب شود. این روش شامل استفاده از نوک انگشت اشاره و انگشت میانی برای ضربه زدن به هشت نقطه خاص از بدن به مدت ده دقیقه است. این «نقاط طب سوزنی» در انتهای به اصطلاح

نتیجه مطالعه‌ای تازه نشان می‌دهد که یک تکنیک ساده ضربه زدن با انگشت می‌تواند ظرف مدت چند دقیقه باعث کاهش اضطراب شود. این روش شامل استفاده از نوک انگشت اشاره و انگشت میانی برای ضربه زدن به هشت نقطه خاص از بدن به مدت ده دقیقه است.

این «نقاط طب سوزنی» در انتهای به اصطلاح «مریدین» یا مسیرهایی در بدن هستند که پزشکان طب سنتی چینی معتقدند انرژی در آن جریان دارد. محققان نتایج فردی را برای داوطلبان مطالعه گزارش نکردند اما به طور میانگین ۲۲ دانش آموز مبتلا به فوبیا (ترس) خاص که در مطالعه شرکت داشتند را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج نشان دادند آنان پس از درمان ناراحتی کم‌تری در مورد موضوعات مربوط به فوبیای خود گزارش کردند.

آنان هم چنین میزان اضطراب کم‌تری در مورد موقعیت‌های ترسناک خود و مشکل کمتری در نزدیک شدن به موضوع ترس خود گزارش کردند. افراد شرکت کننده در این پژوهش با استفاده از اقدامات پس از EFT در مقایسه با انجام تمرین تنفس عمیق به طور قابل توجهی با بهبود بیش‌تری مواجه شدند. در هیچ یک از آنان عوارض جانبی منفی گزارش نشد.

نتیجه این مطالعه که در مجله Explore منتشر شد نشان داد که تکنیک ضربه زدن ساده با انگشت در کاهش اضطراب موثرتر از تنفس عمیق بوده است. گفتنی است که EFT یا ضربه ترابی یک رویکرد غیردارویی است که عناصر طب فشاری، مواجهه درمانی و بازسازی شناختی را در خود جای داده است.

در این بررسی از شرکت کنندگانی که فوبیاهای خاصی برای مثال از سوسک، مار، ارتفاع و سرنگ داشتند خواسته شد تا در حین تنفس عمیق با دیافراگم یا انجام تمرینات طب فشاری EFT بر روی موضوع ترس خود تمرکز کنند.

سپس محققان سطوح اضطراب آنان را با یک پرسشنامه استاندارد ارزیابی کردند که از آنان در مورد علائم جسمی و روانی اضطراب هنگام فکر کردن به ترس خاص‌شان سوال می‌شد. آنان هم چنین پریشانی و اضطراب کلی شرکت کنندگان را در اطراف فوبیا و هم چنین توانایی آنان برای نزدیک شدن به فوبیا بدون اضطراب بیش از حد را ارزیابی کردند.

داوطلبان به دو گروه تقسیم شدند یک گروه ابتدا تمرینات ضربه زدن EFT و دیگری ابتدا تنفس عمیق را امتحان کردند. این طرح مطالعه که با عنوان «متقاطع» شناخته می‌شود هر دو درمان را روی هر دو گروه مورد آزمایش قرار بنابراین گروهی که ابتدا EFT انجام دادند سپس تنفس عمیق را امتحان کردند و بالعکس. هر گروه پنج راند دو دقیقه‌ای از هر درمان را تکمیل کرد بنابراین، EFT در مجموع تنها ۱۰ دقیقه به طول انجامید.

این مطالعه، افرادی که برای اولین بار از تکنیک EFT استفاده کردند کاهش قابل توجهی در اضطراب مرتبط با فوبیا را از خود نشان دادند و زمان آسان‌تری برای نزدیک شدن به موضوع ترس خود از جمله ارتفاع، سوسک، مار، سرنگ، تاریکی و سوسک داشتند. گروهی که با تنفس عمیق شروع کردند به اندازه گروه EFT کاهش اضطراب ذهنی را از خود نشان دادند.

هنگامی که گروه EFT تنفس عمیق را امتحان کردند اضطراب‌شان که پیش‌تر کاهش یافته بود کم بود. هنگامی که گروه تنفس عمیق EFT را امتحان کردند اضطراب‌شان با گروه دیگر کاهش یافت. اثر مشابهی در مورد اثرات جسمی و روانی اضطراب رخ داد: میانگین امتیاز گروه تنفس عمیق در مقیاس اضطراب ۴۵ درجه‌ای به ۲۷.۹ کاهش یافت اما در گروه EFT به ۱۵.۹ کاهش یافت. زمانی که افرادی که نفس عمیق می‌کشند EFT را امتحان کردند میانگین امتیاز آنان به ۱۵.۳ کاهش یافت.

طبق گفته کلینیک مایو فوبیای خاص یک ترس شدید از اشیا یا موقعیت‌هایی است که خطر کمی دارند یا هیچ خطری ندارند اما شما را بسیار مضطرب می‌سازند. هنگامی که یک فرد اضطراب را تجربه می‌کند سیستم عصبی سمپاتیک او فعال می‌شود حالتی که به عنوان حالت «جنگ یا گریز» شناخته می‌شود.

ایده پشت EFT این است که سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال می‌کند بخشی از سیستم عصبی ما که حالت آرامش و آرامش را باز می‌گرداند. برای اجرای نسخه مختصر EFT مورد استفاده در این مطالعه شرکت کنندگان از نوک انگشت اشاره و انگشت میانی برای ضربه زدن بر روی هشت نقطه خاص در بدن خود استفاده کردند.

نویسندگان مقاله مرتبط با مطالعه اخیرا صورت گرفته نوشته اند: «این نقاط با نقاط پایانی مریدین‌های طب سوزنی سنتی مطابقت دارند. اولین نقطه‌ای که آنان به آن ضربه زدند کنار دستشان کنار انگشت کوچک بود». برای افزایش واقع گرایی آزمون در حضور موضوع ترس داوطلبان انجام شد. برای مثال، شرکت کنندگانی که ترس از ارتفاع داشتند تمرین را در نزدیکی ارتفاع انجام داده و افرادی که از مار می‌ترسیدند تمرین را در نزدیکی فضای تحقیقاتی بر روی مارها انجام دادند.

این تکنیک ممکن است برای کار کردن خیلی ساده به نظر برسد اما شواهد جدیدتر از اثربخشی آن حمایت می‌کند و نه فقط برای فوبیا بلکه برای سایر اشکال اضطراب نیز موثر است. پرستارانی که از بیماران مبتلا کووید-۱۹ مراقبت می‌کردند در یک مطالعه با استفاده از تکنیک EFT در سال ۲۰۲۰ شرکت کردند که اثرات مثبت قابل توجهی بر استرس و اضطراب کارکنان مراقبت‌های بهداشتی را نشان داد. جالب توجه است که اگرچه مولفه طب فشاری درمان ریشه در طب سنتی چینی دارد تکنیک‌های علوم اعصاب مدرن نشان می‌دهند که برخی از مزایا ناشی از تغییر روشی است که بخش‌های مختلف مغز با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ روی ۲۴ بزرگسال مبتلا به درد مزمن نشان داد که EFT باعث کاهش شدت درد، کاهش اضطراب و بهبود کیفیت زندگی آنان از جمله مزایای دیگر می‌شود. و بررسی مغز آن‌ها با تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) نشان داد که چرا ممکن است چنین باشد: تحلیل تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی نشان داد که درمان پس از EFT به طور قابل توجهی اتصال بین قشر پیش پیشانی داخلی (ناحیه تعدیل کننده درد) و نواحی ماده خاکستری دو طرفه در خلفی و تالاموس کاهش یافت که هر دو ناحیه مربوط به تعدیل و فاجعه‌سازی درد هستند.

به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد که EFT تاثیر گسترده‌ای بر مغز دارد و نه تنها اضطراب فرد را کاهش می‌دهد بلکه تجربه افراد از عاملی ناتوان کننده مانند درد مزمن نیز کاهش خواهد داد. اضطراب شدیدی که به طور قابل توجهی با زندگی روزمره شما تداخل می‌کند چیزی است که باید در مورد آن با یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی صحبت کنید اما در این بین شاید ارزش آن را داشته باشد که تکنیک EFT را برای حملات جزئی ناشی از ترس پیش از سخنرانی در جمع یا پیش از مواجهه با یک سوسک در آشپزخانه امتحان کنید.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.