?>
تاریخ انتشار : جمعه 10 آذر 1402 - 13:12
کد خبر : 26934

روغن کرچک اسطوره پر رمز و راز طب سنتی + مزایا و نحوه مصرف

روغن کرچک اسطوره پر رمز و راز طب سنتی + مزایا و نحوه مصرف

روغن کرچک که از دانه کرچک به دست می‌آید، هزاران سال است که برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها استفاده می‌شود، اگرچه مطالعات علمی بسیار اندک است.

روغن کرچک از دانه کرچک با نام دوجمله ای Ricinus communis گرفته شده است و دارای ترکیب شیمیایی است که عمدتاً از تری گلیسیریدها (۴۰ تا ۶۰ درصد اسیدهای چرب) تشکیل شده است که ۹۰ درصد آن اسید ریسینولئیک است که اعتقاد بر این است که خواص درمانی آن را تشکیل می دهد. بیشتر در مناطقی از هند، چین و موزامبیک کشت می شود. این گیاه را به دلیل شباهت به دست انسان و خواص درمانی آن، پالما کریستی به معنای کف دست مسیح می نامند.

دانه‌های کرچک در مقبره‌های مصری یافت شده که قدمت آن به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد. روغن آهسته سوز بیشتر برای سوخت لامپ ها استفاده می شد. کلئوپاترا مشهور است که از آن برای روشن کردن سفیدی چشمانش استفاده کرده است. پاپیروس ابرس یک رساله پزشکی مصر باستان است که اعتقاد بر این است که قدمت آن به ۱۵۵۲ قبل از میلاد می رسد. در سال ۱۸۷۲ ترجمه شده، روغن کرچک را به عنوان یک ملین قوی توصیف می کند.

طب سنتی آیورودا روغن کرچک را پادشاه داروها برای درمان بیماری های آرتریت می داند. به طور مرتب به کودکان به صورت خوراکی داده می شود تا انگل ها (کرم ها) از دستگاه گوارش آنها خارج شود.

یکی از جنبه‌های قابل توجه (و وحشتناک!) استفاده از روغن کرچک در تاریخ، استفاده از روغن کرچک به عنوان ابزار زورگیری توسط شبه‌نظامیان پیراهن سیاه تحت رژیم دیکتاتور ایتالیایی بنیتو موسولینی بود. مخالفان و مخالفان رژیم مجبور به خوردن این روغن در مقادیر زیاد شدند که باعث اسهال شدید و کم آبی بدن می شد که در نهایت می تواند منجر به مرگ شود. این روش مجازات در ابتدا توسط گابریل دآنونزیو، شاعر ایتالیایی و حامی فاشیست، در طول جنگ جهانی اول مورد توجه قرار گرفت.

 

لوبیا کرچک حاوی سمی قوی به نام ریسین است – آنقدر کشنده که برای جنگ شیمیایی استفاده می شود – اما نگران نباشید، ریسین در روغن تجاری که معمولاً در فروشگاه ها می توانید پیدا کنید وجود ندارد. این سم برای گیاه روغن کرچک درجاتی از محافظت طبیعی در برابر آفات حشرات را فراهم می کند. این سم را می‌توان با تغلیظ آن با فرآیند نسبتاً پیچیده‌ای مشابه آنچه برای استخراج سیانید از بادام استفاده می‌شود، از دانه‌های کرچک استخراج کرد.

دوز کشنده در بزرگسالان ۴-۸ دانه در نظر گرفته می شود ، اما گزارش مسمومیت واقعی در جهان نسبتا نادر است.

blank

لوبیا کرچک (Ricinus communis)

علائم مصرف بیش از حد ریسین که می‌تواند شامل حالت تهوع، اسهال، تاکی کاردی (ضربان قلب سریع‌تر از حد طبیعی) باشد، افت فشار خون و تشنج می‌تواند تا یک هفته ادامه داشته باشد و دردسرساز باشد.

اگر ریسین مصرف شود، علائم ممکن است تا ۳۶ ساعت به تعویق بیفتد، اما معمولاً طی ۲ تا ۴ ساعت شروع می شود. اینها شامل احساس سوزش در دهان و گلو، درد شکم، پاکسازی و اسهال خونی است. در طی چند روز کم آبی شدید ، افت فشار خون و کاهش خروجی ادرار وجود دارد . اگر درمان نشود، می توان انتظار داشت که مرگ در عرض ۳ تا ۵ روز رخ دهد ، اما در بیشتر موارد می توان بهبودی کامل داشت.

پس از مسموم شدن، هیچ پادزهری وجود ندارد ، به همین دلیل است که ریسین به عنوان یک عامل جنگ شیمیایی مورد استفاده قرار گرفته است. حتی اگر چنین جزء سمی نیز از این دانه مشتق شود، روغن کرچک خطرناک تلقی نمی شود.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده به روغن کرچک اشاره می کند و آن را برای استفاده به عنوان یک ملین محرک، « به طور کلی ایمن و مؤثر » می داند.

 

(FAO)/سازمان بهداشت جهانی (WHO) کمیته تخصصی افزودنی های غذایی، میزان مصرف روزانه روغن کرچک تا ۰.۷ میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن را تعیین کرده است. این مقدار تقریباً یک قاشق غذاخوری برای بزرگسالان و یک قاشق چایخوری برای کودکان است . مصرف خوراکی روغن کرچک معمولاً منجر به “پاکسازی” دستگاه گوارش در حدود ۴-۶ ساعت می شود .

blank

کاربردهای دارویی روغن کرچک      

به طور کلی، فواید روغن را می توان با استفاده موضعی به دست آورد. کاربردهای دارویی گزارش شده روغن کرچک به پنج دسته کلی زیر تقسیم می شود:

  • داروی گوارشی ( ملین بسیار قوی که آن را در برابر یبوست بسیار موثر می کند )
  • ضد میکروبی (ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی)
  • محرک زایمان (محرک زایمان است، بنابراین زنان باردار باید قبل از استفاده از آن با پزشک مشورت کنند)
  • ضد التهاب و ضد درد (روغن ماساژ عالی برای تسکین مفاصل، التهابات عصبی و درد عضلات)
  • سیستم ایمنی و محرک لنفاوی

طرفداران ادعا می کنند که روغن کرچک زمانی که به صورت موضعی در یک بسته روغن کرچک استفاده شود، برای تقویت سیستم لنفاوی شما مؤثر است، درمانی که توسط ادگار کیس، درمانگر فقید روان ، در «خوانش های روانی» معروفش رایج شده است. پزشک ویلیام مک‌گری، دکتر ویلیام مک‌گری از فینیکس، آریزونا، از پیروان کار کیس و نویسنده کتاب روغنی که شفا می‌دهد ، گزارش داد که در صورت استفاده صحیح، بسته‌های روغن کرچک عملکرد غده تیموس و سایر اجزای سیستم ایمنی شما را بهبود می‌بخشند. به طور خاص، او در دو مطالعه جداگانه دریافت که بیمارانی که از بسته‌های روغن کرچک شکمی استفاده می‌کنند، افزایش قابل‌توجهی در تولید لنفوسیت در مقایسه با بسته‌های دارونما داشتند.

blank

روغن کرچک توسط فروشگاه هریتیج (ادگار کیس کانادا)

جذب موضعی روغن کرچک مبنایی برای «بسته‌های روغن کرچک» مدرن‌تر است که ما، پزشکان طبیعی، در اینجا در کلینیک طبیعی طبیعی خانواده برای شرایط مختلف از آن استفاده می‌کنیم.

احتقان لنفاوی عامل اصلی ایجاد التهاب و بیماری است. این جایی است که روغن کرچک وارد می شود. هنگامی که روغن کرچک از طریق پوست شما جذب می شود (طبق گفته های Cayce و McGarey)، تعداد لنفوسیت های شما افزایش می یابد. افزایش لنفوسیت ها دفع سموم را از بافت های شما سرعت می بخشد که در نهایت باعث بهبودی می شود.

 

سایر کاربردهای مدرن

روغن کرچک چه طبیعی، چه مخلوط یا تغییر یافته شیمیایی باشد، هنوز کاربردهای زیادی دارد. مثلا:

  • این روغن به عنوان روان کننده غیر انجماد، ضد میکروبی و مقاوم در برابر فشار برای مقاصد خاص، چه از لاتکس یا فلزات، یا به عنوان یک جزء روان کننده سوخت، از اهمیت تجاری برخوردار است.
  • محصولات کرچک منبع مواد اولیه شیمیایی مختلف هستند.
  • در برزیل، روغن کرچک (به طور محلی به عنوان روغن مامونا شناخته می شود) یک ماده خام برای برخی از انواع بیودیزل است.
  • روغن کرچک از دیرباز برای جلوگیری از خشکی پوست استفاده می شود. چه تصفیه شده و چه فرآوری شده، امروزه هنوز جزء بسیاری از لوازم آرایشی است.
  • روغن کرچک ماده خام اصلی برای پلی گلیسرول پلی ریسینولئات است، اصلاح کننده ای که ویژگی های جریان کره کاکائو را در تولید تخته های شکلات و در نتیجه هزینه ها را بهبود می بخشد.
  • روغن کرچک در ایالات متحده آمریکا برای دفع خال و خال برای مراقبت از چمن استفاده می شود

 

#روغن_کرچک

#خواص_روغن_کرچک

#فواید_روغن_کرچک

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.