?>
تاریخ انتشار : شنبه 11 آذر 1402 - 15:19
کد خبر : 26956

هوش مصنوعی گوگل یا گوگل بارد چیست ؟ راهنمای استفاده از هوش مصنوعی گوگل

هوش مصنوعی گوگل یا گوگل بارد چیست ؟ راهنمای استفاده از هوش مصنوعی گوگل

هوش مصنوعی یا همان AI یکی از فناوری‌های بسیار جذاب، پرطرفدار و محبوب این روز‌ها است که اخیراً توجه زیادی را نسبت به سایر فناوری‌های کنونی به سوی خود جذب کرده است. این فناوری کاربردهای وسیعی را پوشش می‌دهد. یاری پزشکان – با کمک در تشخیص زودهنگام بیماری‌ها – تا امکان‌پذیر ساختن دسترسی به اطلاعات از

هوش مصنوعی یا همان AI یکی از فناوری‌های بسیار جذاب، پرطرفدار و محبوب این روز‌ها است که اخیراً توجه زیادی را نسبت به سایر فناوری‌های کنونی به سوی خود جذب کرده است. این فناوری کاربردهای وسیعی را پوشش می‌دهد. یاری پزشکان – با کمک در تشخیص زودهنگام بیماری‌ها – تا امکان‌پذیر ساختن دسترسی به اطلاعات از طریق زبان بومی را می‌توان جزو خدمت این فناوری به بشر دانست. پیش از آشنایی و آموختن نحوه صحبت با هوش مصنوعی گوگل، لازم است بدانیم که هوش مصنوعی، ابزاری ضروری برای یاری مردم، جوامع و کسب و کارها است تا از این راه بتوانند توانمندی‌های حقیقی خود رو بروز دهند. AI همچنین فرصت‌های جدیدی را عرضه کرده است که در نهایت بهبود زندگی میلیاردها نفر در سراسر جهان را به‌دنبال خواهد داشت. کمپانی گوگل از چندین سال قبل تلاش‌های خود را برای همسویی و هماهنگی دوباره این شرکت با انقلاب هوش مصنوعی شروع کرده است. بر اساس عقیده‌ای که گوگل در این باره دارد، AI می‌تواند سازمان‌ها را یاری دهد تا مأموریت خود را در نظم بخشیدن به اطلاعات انجام دهند و همچنین تضمین کند که این اطلاعات به‌طور سراسری در دسترس و در کاربردهای واقعی قابل استفاده هستند.

 

شرکت گوگل در حیطه هوش مصنوعی، سرمایه‌گذاری قابل توجهی را انجام داده است و دستاورد‌های «هوش مصنوعی گوگل» در کنار DeepMind نیز این موضوع را اثبات می‌کنند. یکی از واقعیت‌های حیرت‌انگیز در مورد AI که خوب است بدانیم به ابعاد محاسباتی هوش مصنوعی اشاره دارد که در فواصل ۶ ماهه، ۲ برابر می‌شود.

افزون بر این، «مدل‌های زبانی بزرگ» (Large Language Models | LLM) و کاربردهای نوین و پیشرفته هوش مصنوعی مولد یا «تولیدی» (Generative) با استقبال مردم در سراسر جهان رو به رو شده‌اند. این نکته نیز جالب است که پروژه پژوهشی Transformer و توسعه‌های صورت گرفته در مدل‌های «انتشار» (Diffusion) به‌وسیله گوگل نیز از کاربردهای متعدد و محبوب AI مولد پشتیبانی می‌کنند.

فردی در حال صحبت با هوش مصنوعی گوگل

در این مطلب  سعی بر این است تا ضمن آشنایی و مروری بر هوش مصنوعی گوگل، به زبانی ساده و تا حد ممکن به‌طور کامل توضیح دهیم که نحوه صحبت با هوش مصنوعی گوگل چگونه است و همچنین به بیان مثال‌های متعدد کاربردی در این باره بپردازیم.

گوگل بارد» (Google Bard)، ربات گفتگو یا «چت‌بات» (Chatbot) مبتنی بر AI است. این سیستم که به‌وسیله گوگل طراحی و عرضه شده است از «پردازش زبان طبیعی» (Natural Language Processing | NLP) و یادگیری ماشین استفاده می‌کند تا مکالمه و گفتگوی انسانی را شبیه‌سازی کند. این سیستم بر مبنای پایگاه داده بسیار بزرگی از متون، کدها و تصاویر آموزش دیده است و همچنین می‌تواند به اطلاعات کنونی به‌طور مستقیم از طریق وب دسترسی داشته باشد.

به این ترتیب می‌توانیم از گوگل بارد به‌عنوان دستیاری شخصی مجهز به هوش مصنوعی استفاده کنیم. این ابزار می‌تواند ما را در انجام وظایف گوناگونی نظیر پاسخ‌دهی به ایمیل‌ها، تدوین محتوای بازاریابی، ترجمه متون، خلاصه‌سازی نوشته‌ها و موارد متعدد دیگری یاری دهد.

همان‌طور که می‌دانیم گوگل در بازار هوشمند مصنوعی مولد تنها نیست و مواردی دیگری نظیر «چت جی پی تی» (ChatGPT) و مایکروسافت «بینگ» (Bing) نیز وجود دارند که با آن در به‌دست آوردن بازار به رقابت می‌پردازند.

ابزار گفت و گوی مجهز به هوش مصنوعی گوگل بارد

هوش مصنوعی گوگل بارد، چت بات حرفه‌ای و مجهز به هوش مصنوعی گوگل است. این چت بات محاوره‌ای، نسل جدیدی از مدل‌های زبانی بزرگ را مورد بهره‌برداری قرار می‌دهد که با دیتاست‌هایی حاوی تصاویر، متون و کدها گوناگونی آموزش دیده‌اند.

می‌توانیم به گوگل بارد به‌عنوان یک همکار مفید نگاه کنیم به این صورت که درخواست یا «پرامپت» مدنظر را تایپ کرده و سپس بارد با دسترسی به وقایع و اطلاعات فعلی روی اینترنت، پاسخ متناسب و ساختاریافته‌ای را برایمان فراهم می‌کند. بدین‌ترتیب، بارد با مأموریت گوگل – در دسترسی‌پذیر کردن دانش و اثربخشی آن – همسو و هماهنگ می‌شود.

اشاره به هوش مصنوعی گوگل

بارد در کاربردهای متعددی می‌تواند به ما کمک کند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره کرده‌ایم.

  • تولید انواع گوناگونی از قالب‌های متنی نظیر اشعار، کدهای برنامه‌‌نویسی، اسکریپت‌ها، یادداشت‌های خلاقانه و ایمیل‌ها.
  • دریافت پاسخ سوالات چالش‌انگیز و باز
  • ترجمه متون
  • آموختن موضوعات جدید

به‌طور مثال، از بارد پرسیدیم که «یادگیری AI را از کجا شروع کنم؟» و این ابزار هوشمند، پاسخی مشابه تصویر زیر در اختیارمان قرار داد.

پاسخ بارد برای پرامپت ما، شامل اصول و مواردی است که برای شروع یادگیری AI لازم است تا آن‌ها را به‌کار ببندیم. سپس می‌توانیم از بارد بپرسیم که «منظورش از ریاضیات گفته‌شده چیست» تا این مکالمه به‌طور مؤثری ادامه یابد. همچنین با امکانات و گزینه‌های موجود می‌توانیم پاسخ‌های بارد را صحت‌سنجی کنیم، امتیاز دهیم یا از آن خروجی بگیریم.

اپلیکیشن تلفن همراه Bard را نیز می‌توانیم – با توجه به سیستم عامل خود – از Store های مرتبط دانلود و نصب کنیم.

دسترسی به هوش مصنوعی گوگل

برای شروع صحبت با هوش مصنوعی گوگل بارد، کار آسانی در پیش داریم.

با داشتن یک حساب کاربری گوگل می‌توانیم از طریق مروگر وب کامپیوتر، تلفن‌ همراه یا تبلت خود وارد سامانه آن در آدرس «+» شویم. همچنین می‌توانیم از اپلیکیشن‌های این ابزار هوش مصنوعی روی تلفن همراه خود استفاده کنیم.

پس از اینکه از طریق حساب کاربری گوگل خود وارد Bard شدیم، با نمای محاوره‌ای این ابزار هوش مصنوعی – شبیه به اپلیکیشن‌های چت – رو به رو خواهیم شد.

صحبت با هوش مصنوعی گوگل بارد

در این قسمت با جزئیات بیشتری در مورد سرویس هوش مصنوعی بارد و محیط آن – شامل امکانات و قسمت‌های مختلف این ابزار – آشنا می‌شویم.

ارائه پرامپت به صورت متنی یا صوتی

در قسمت پایین صفحه مکالمه Bard، کادری برای ورودی متنی مشاهده می‌شود که می‌توانیم سوالات یا سایر پرامپت‌های خود را در آن وارد کنیم. پس از ارسال پرامپت، Bard پاسخ را در صفحه چت نشان می‌دهد.

یکی از خصوصیاتی که این ابزار را از CahtGPT متمایز می‌کند این است که در Bard می‌توانیم پرامپت خود را به‌صورت صوتی نیز وارد کرده و پاسخ را هم به‌صورت صوتی بشنویم. برای وارد کردن پرامپت صوتی، آیکن میکروفون کنار در کادر ورودی را انتخاب کرده و شروع به صحبت می‌کنیم. البته در حال حاضر این قابلیت برای زبان فارسی فعال نیست.

پس از تولید پاسخ توسط Bard، می‌توانیم پرامپت خود را در صورت نیاز، با کلیک روی آیکن «مداد» ویرایش کنیم.

ویرایش پرامپت در صحبت با هوش مصنوعی گوگل
«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

در آخر نیز روی دکمه Update کلیک می‌کنیم تا پاسخی با پرامپت اصلاح شده تولید شود.

کار با پاسخ های ارائه شده توسط بارد

هوش مصنوعی گوگل بارد در واقع برای هر پرامپت ورودی به‌طور همزمان ۳ پاسخ تولید می‌کند. بنابراین در صورت مناسب نبودن پاسخ فعلی می‌توانیم از قسمت «دیدن سایر پیش‌نویس‌ها» (View other drafts) – همان‌طور که در تصویر زیر مشخص شده است – ۲ پاسخ دیگر را نیز ببینیم.

به‌روز‌رسانی اخیر گوگل بارد این امکان را فراهم کرده است تا پاسخ‌های Bard را در قالب یک «گوگل داک» یا پیش‌نویسی جدید در جیمیل خروجی بگیریم. این قابلیت بسیار سودمند خواهد بود زمانی‌که از Bard‍ به منظور تولید یک متن یا نوشتن ایمیل استفاده می‌کنیم. برای انجام عمل خروجی گرفتن یا Export، روی آیکن «اشتراک‌گذاری» در پایین پاسخ مورد نظر کلیک می‌کنیم.

اکنون می‌توانیم گزینه دلخواه برای خروجی گرفتن – به‌صورت Docs یا پیش‌نویس جیمیل – را انتخاب کنیم. به‌همین ترتیب در صورتی که بخواهیم پاسخ تولید شده در کلیپ‌بورد کپی شود، با کلیک روی آیکن ۳ نقطه – شبیه به تصویر زیر – گزینه Copy را انتخاب می‌کنیم.

.

کپی پاسخ در مکالمه Bard
«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

دسترسی به جزئیات بیشتر با ادامه گفتگو

همان‌طور که گفتیم، Bard گفتگومحور است و می‌تواند از اطلاعات بیشتری که در اختیارش قرار می‌دهیم به منظور بهبود پاسخ‌های خود استفاده کند. همچنین می‌توانیم از بارد بخواهیم تا مواردی را – با هدف واضح‌تر و ساده‌تر شدن – برایمان بازنگری کند، گزینه‌های بیشتری را پیش روی ما قرار دهد و محتوای تولیدشده را از ابعاد – و نقطه‌نظرهای – گوناگون بازنویسی کند.

با این حال اگر باز هم به پاسخ مورد نظر نرسیدیدم می‌توانیم سوال خود را اصلاح یا اینکه با کلیک روی Google it نتایج جستجوی سنتی گوگل را در موضوع مورد بحث را مشاهده کنیم.

Google it در Bard
«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

با توجه به اینکه Bard هنوز دوره آزمایشی خود را سپری می‌کند دور از انتظار نیست که پاسخ‌هایی ناصحیح – با دقتی کم – را برایمان تولید کند. می‌توانیم با کلیک روی آیکن‌های لایک و دیس‌لایک – در پایین پاسخ‌های Bard – در بهبود آن شریک باشیم.

شروع گفت و گویی جدید

با ورود به قسمت منوی کناری ابزار گوگل بارد، با گزینه‌های مختلفی رو به رو می‌شویم که در ادامه آن‌ها را توضیح داده‌ایم.

.

حذف، تغییر نام یا ایجاد گفتگویی جدید در گوگل بارد
«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».
  • New Chat: با کلیک روی این دکمه می‌توانیم گفت و گوی جدیدی را با گوگل بارد شروع کنیم.
  • Pin: گفت و گوی مورد نظر را با انتخاب این گزینه پین می‌کنیم. با این هدف که هنگام افزایش تعداد گفت و گوها به راحتی به چت مورد نظر دسترسی داشته باشیم.
  • Delete: این گزینه، گفت و گوی فعلی را حذف می‌کند

#هوش_مصنوعی_گوگل

#گوگل_بارد

#آموزش_هوش_مصنوعی_گوگل.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.