?>
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 شهریور 1402 - 18:28
کد خبر : 21704

منظور از تردید در رابطه عاطفی چیست؟۱۸ سؤال برای زمانی که درباره رابطه عاطفی‌تان تردید دارید

منظور از تردید در رابطه عاطفی چیست؟۱۸ سؤال برای زمانی که درباره رابطه عاطفی‌تان تردید دارید

هر چند رابطه عاطفی دارای زیبایی‌های فراوان است، اما گاهی پیچیده می‌شود. به قدری پیچیده که طرفین نمی‌توانند تصمیم بگیرند که آیا باید ادامه دهند یا نه. در صورتی که شما تردید دارید و نمی‌دانید باید رابطه را حفظ کنید یا آن را به پایان برسانید، ضروری است که یک گام عقب برداشته و به

هر چند رابطه عاطفی دارای زیبایی‌های فراوان است، اما گاهی پیچیده می‌شود. به قدری پیچیده که طرفین نمی‌توانند تصمیم بگیرند که آیا باید ادامه دهند یا نه. در صورتی که شما تردید دارید و نمی‌دانید باید رابطه را حفظ کنید یا آن را به پایان برسانید، ضروری است که یک گام عقب برداشته و به خودتان زمان کافی بدهید تا خودتان، شرایط و طرف مقابل را بهتر بشناسید و سؤالات مناسبی بپرسید که به شما کمک کنند تا تصمیمتان را روشن کنند. تردید درباره رابطه عاطفی، طبیعی است و نشانه‌ای از نیاز به شناخت بیشتر و تفکر است. این مقاله سؤالاتی را مطرح می‌کند که با کمک آنها می‌توانید به شفافیت درباره رابطه عاطفی خود برسید.

منظور از تردید در رابطه عاطفی چیست؟

وقتی رابطه‌ای بدون تغییر ادامه پیدا می‌کند، تردیدها زیاد می‌شوند و طرفین احساس ناامنی می‌کنند. معمولا دلیل اصلی بروز این تردیدها مسائلی چون سردشدن ارتباط عاطفی، بی‌اعتمادی و تضاد ارزش‌های طرفین است. مثلا ممکن است یکی از طرفین قصد داشته باشد رابطه عاطفی خودش را رسمی کند و با شریک عاطفی‌اش ازدواج کند،‌ اما طرف دیگر تمایل به ادامه رابطه عاشقانه غیررسمی داشته باشد.

اگر تردید در رابطه ادامه داشته باشد، رضایت فرد مردد به‌مرور زمان کمتر و اضطراب او بیشتر می‌شود و حتی اعتمادش به طرف مقابل را از دست می‌دهد. این مسئله حتی تعهد طرفین و ادامه رابطه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل لازم است پیش از اینکه افکار تردیدآمیزتان باعث آسیب زدن به رابطه شوند، درباره آنها با همسر یا شریک عاطفی خود حرف بزنید تا راهکار درستی پیدا کنید و درباره آینده رابطه‌تان تصمیم مشترکی بگیرید.

تردید در رابطه طبیعی است و در روابط عاطفی سالم هم ایجاد می‌شود. مهم این است که در شک باقی نمانید. باقی‌ماندن در شک برزخی ایجاد می‌کند که تمام لذت و منافع رابطه عاشقانه را از بین می‌برد.

۱۸ سؤال برای زمانی که درباره رابطه عاطفی‌تان تردید دارید

گاهی اوقات شفاف‌سازی درباره احساسات و افکارتان سخت می‌شود. در چنین مواقعی با پرسیدن سؤالات درست و پاسخ صادقانه می‌توانید موضعتان را مشخص کنید. سؤالاتی که در ادامه مطرح می‌کنیم، ممکن است پیچیدگی رابطه را کمتر کنند و شک‌هایتان را از بین ببرند. اگر در پاسخگویی به آنها با خودتان روراست باشید، به شفافیت می‌رسید. این شفافیت به شما کمک می‌کند احساسات‌تان را بشناسید و راهکارهای درست برای ادامه یا اصلاح رابطه خود پیدا کنید.

۱. انتظارات من از رابطه چیست؟ چه ارزش‌ها و نیازهایی دارم؟

هر انسانی با انتظاراتی وارد رابطه می‌شود. باید بررسی کنید که چقدر از این انتظارات در رابطه کنونی برآورده شده است و چه تعداد از آنها به توجه بیشتر شریک عاطفی‌تان نیاز دارد. همچنین باید مشخص کنید که آیا انتظارات‌تان را برای شریک عاطفی خود توضیح داده‌اید یا نه. بدیهی است که وقتی طرف مقابل از انتظارات شما مطلع نباشد، نمی‌تواند آنها را برآورده کند.

۲. آیا من و شریک عاطفی‌ام با هم ارتباط سالمی داریم؟

ما وارد رابطه عاطفی می‌شویم تا زندگی‌مان را با دیگری به اشتراک بگذاریم، پس برقراری ارتباط مهم‌ترین بخش رابطه است. به این فکر کنید که تا چه اندازه می‌توانید افکار، دغدغه‌ها و خواسته‌هایتان را به طرف مقابل بگویید. آیا سر راه ارتباط شما با یکدیگر موانعی وجود دارد؟

۳. آیا احساسات و حمایت لازم را از شریک عاطفی‌ام دریافت می‌کنم؟

رضایت در رابطه عاطفی زمانی ایجاد می‌شود که شما احساس عشق و حمایت عاطفی موردنیاز خود را از طرف مقابل دریافت کنید. در رابطه سالم، طرفین به‌اندازه کافی به یکدیگر گوش می‌دهند، ابراز احساسات می‌کنند و در مواقع نیاز حامی یکدیگرند.

۴. من و شریکم مشکلات رابطه را چطور رفع‌ورجوع می‌کنیم؟

هیچ رابطه آرمانی و بدون چالشی که طرفین درباره همه‌چیز کاملا با هم موافق باشند، وجود ندارد. مهم این است که تعارضات را چطور مدیریت می‌کنید و چه راهکاری را برای حل آنها به کار می‌گیرید. زوج‌های موفق به‌جای بحث‌کردن با صدای بلند یا قهرکردن، راجع به اختلافاتشان صحبت می‌کنند و راهی برای رسیدن به توافق پیدا می‌کنند. آنها بیشتر از اختلافات روی تفاهم‌هایشان متمرکز می‌شوند تا تعارض‌ها را به حداقل برسانند.

۵. آیا در رابطه خیلی کوتاه می‌آیم؟

در رابطه عاشقانه گاهی شما باید از خواسته‌هایتان کوتاه بیایید و گاهی شریک عاطفی‌تان. اگر شما کسی هستید که مدام با خواسته‌های طرف مقابل سازش می‌کند، شاید تردیدی که دارید نابجا نباشد. شما نه باید مدام از خواسته‌هایتان به‌خاطر طرف مقابل چشم‌پوشی کنید و نه باید برای رسیدن به تمام خواسته‌هایتان اصرار داشته باشید و در برابر سازش مقاومت کنید. رعایت تعادل در این بخش از رابطه اهمیت بسیاری دارد.

۶. آیا علایق و فعالیت‌های مشترک داریم؟

یکی از راه‌های تقویت پیوند عاطفی بین دو نفر این است که کارهای موردعلاقه‌شان مشترک باشد و با هم این کارها را انجام دهند. شما باید سرگرمی‌های مشترکی داشته باشید که با هم انجامشان دهید و از آنها لذت ببرید.

۷. چقدر باهم صمیمی هستیم؟

صمیمیت در بخش‌های مختلف رابطه (عاطفی و جنسی) اهمیت دارد. بررسی کنید آیا از میزان صمیمیت رابطه‌تان راضی هستید و ارتباط خوبی با هم دارید یا باید اقداماتی برای بازگشت عشق و صمیمیت به رابطه‌تان انجام بدهید.

۸. آیا من در رابطه خود واقعی‌ام را بروز می‌دهم؟

شخصیت مستقل شما مقدم بر نقشی است که در رابطه ایفا می‌کنید. بنابراین وقتی در رابطه هستید، باید به ارزش‌ها، علایق و رشد شخصی‌تان بها بدهید. نباید آنچه را هستید به‌خاطر خوشایند طرف مقابل سرکوب کنید. خودبیانگری یکی از نیازهای انسان است که در رابطه عاطفی هم باید به آن توجه کرد.

۹. آیا در طول این مدت با هم رشد کرده‌ایم؟

رشد و پیشررفت در رابطه

انسان‌ها با گذشت زمان تکامل پیدا می‌کنند و حتی افکار و باورهایشان عوض می‌شود. باید بررسی کنید که آیا شما و شریک عاطفی‌تان در کنار هم رشد می‌کنید و ارزش‌ها و باورهای مشترک دارید یا هرچقدر بیشتر رشد می‌کنید، بیشتر از هم دور می‌شوید. گاهی اوقات فردی برای دیروز شما انتخاب مناسبی بوده است، اما به‌مرور زمان به‌خاطر تغییر باورهایتان پیداکردن مسیر مشترک برای ادامه زندگی سخت‌تر شده است. در این صورت، باید تصمیمی جدی درباره ادامه ارتباطتان بگیرید.

۱۰. آیا متوجه زنگ خطری در رابطه‌ام شده‌ام؟

اگر همسر یا شریک عاطفی‌تان الگوهای رفتاری اشتباهی دارد که به شما آسیب‌های جسمی و روانی می‌رساند و این رفتارها را مدام تکرار می‌کند، یعنی در رابطه‌تان زنگ خطر وجود دارد. زنگ‌خطرها تهدیدی جدی در رابطه به شمار می‌روند و باید اقداماتی جدی برای حل آنها انجام شود. سوءاستفاده احساسی و جنسی، بی‌احترامی و خشونت چند نمونه از زنگ‌خطرهای متداول در روابط سمی هستند که حتی گاهی سبب می‌شوند ترک شریک عاطفی سوءاستفاده‌گر اولین اقدام شما باشد.

۱۱. آیا می‌توانم در رابطه صریح و صادق باشم؟

وقتی در رابطه‌ای سالم هستید، می‌توانید افکار،‌ احساسات، خواسته‌ها و هر مسئله دیگری را بدون ترس از قضاوت‌شدن یا تلافی به اشتراک بگذارید. در چنین روابطی نیاز به پنهانکاری نخواهید داشت و مسئله‌ای حل‌نشده باقی نمی‌ماند. اگر چنین نیست، یعنی رابطه شما مشکل جدی دارد و باید درباره آن تجدیدنظر کنید.

۱۲. آیا اهداف بلندمدت من و شریک عاطفی‌ام مشابه‌اند؟

وقتی هر دوی شما برای اهداف بلندمدت مشترکی تلاش می‌کنید، احساس رضایت بیشتری خواهید داشت. بهتر است درباره برنامه‌هایی که برای ازدواج، فرزندآوری، مهاجرت و سایر مسائل بلندمدت دارید، با طرف مقابلتان صحبت کنید. وقتی طرفین مسیرهای متفاوتی را در نظر دارند، مدام مشغول متقاعدکردن دیگری برای همراهی هستند، از لحظه حال در رابطه‌شان لذت نمی‌برند و درنهایت با سرخوردگی ناشی از ناتوانی در متقاعدکردن طرف مقابل برای همراهی، از رابطه خارج می‌شوند.

۱۳. آیا شریک عاطفی‌ام به من احترام می‌گذارد؟

منظور از احترام این نیست که طرف مقابلتان با لفظ «شما» خطابتان کند! منظور این است که به حدومرزهایی رابطه عاطفی احترام بگذارد، به نگرانی‌هایتان گوش بدهد و شما را برای رشد فردی حمایت کند.

۱۴. آیا من شادی و آسایشم را در رابطه فدا می‌کنم؟

فداکاری بیش‌ازاندازه در هیچ رابطه‌ای درست نیست؛ این کار هم شما را خسته می‌کند و هم باعث می‌شود طرف مقابل قدرتان را نداند. اگر مدام از خواسته‌هایتان چشم‌پوشی می‌کنید و به‌خاطر طرف مقابل از آسایشتان می‌گذرید، یعنی یک جای کار می‌لنگد! در رابطه سالم، هر دو طرف به یک اندازه فداکاری می‌کنند و هر دو راضی و شادند.

۱۵. دلیل تردیدهای من چیست؟

گاهی اوقات تردیدها به‌خاطر چالش‌های موقت رابطه‌اند. مثلا ممکن است شریک عاطفی‌تان درگیر پروژه‌ کاری مهمی شده باشد و مدتی به‌قدر کافی به شما توجه نکند؛ در این صورت نشخوار ذهنی آغاز می‌شود و ممکن است درباره رابطه‌تان دچار شک شوید. مسائل این‌چنینی معمولا با گذر زمان و صحبت‌کردن حل می‌شوند.

گاهی هم نگرانی‌هایی که باعث تردید در رابطه شده‌اند، اساسی‌اند و باید دقیق‌تر ارزیابی شوند. مثلا ممکن است به‌خاطر اینکه شریکتان در تمام طول رابطه با توجه و احترام لازم با شما رفتار نکرده است، دچار تردید شده باشید و این یک مسئله جدی است.

۱۶. آیا این رابطه برای سلامت روان و رفاه من مفید است؟

وقتی نیازهای عاطفی و روانی شما در رابطه به‌خوبی برطرف شوند، سالم خواهید بود و احساس رفاه و رضایت خواهید داشت. احساس حمایت‌شدن، دوست‌داشته‌شدن و رضایت از زندگی و رابطه نشان می‌دهند رابطه شما در مسیر درست قرار دارد. در مقابل مواردی مثل استرس و اضطراب شدید، افسردگی یا درگیری ذهنی بیش‌ازحد نشان می‌دهند جایی از رابطه شما مشکلی وجود دارد.

۱۷. آیا شریک عاطفی‌ام هنوز هم برای من جذاب است؟

رابطه زمانی لذت‌بخش است که طرفین برای یکدیگر از نظر جسمی و عاطفی جذاب باشند. وقتی کششی به شریک عاطفی خود نداشته باشید، به‌مرور زمان رابطه‌تان سرد می‌شود و به مشکلات جدی برمی‌خورید.

۱۸. آیا همه راهکارهای موجود برای بهبود رابطه را بررسی کرده‌ام؟

زوج‌های بسیاری هستند که زمانی تصور می‌کردند به آخر خط رابطه‌شان رسیده‌اند، اما وقتی از روان‌شناس حرفه‌ای کمک گرفتند، متوجه کاستی‌های رابطه‌شان شدند و با جبران این کاستی‌ها دوباره رابطه‌ای سالم ساختند. این زوج‌ها دیگر به جدایی فکر نمی‌کنند! گاهی اوقات بهره‌گیری از کمک‌های حرفه‌ای تردید شما درباره رابطه‌تان را از بین می‌برد و کیفیت آن را افزایش می‌دهد.

کلام آخر؛ تردید در رابطه به معنی پایان آن نیست

در این مقاله توضیح دادیم که تردید در رابطه طبیعی است و در اکثر روابط عاطفی بلند‌مدت مشاهده می‌شود. پیش از اینکه به شک‌هایتان بها بدهید و با توجه به آنها برای جدایی تصمیم بگیرید، به سؤالاتی پاسخ دهید که در این مقاله مطرح کرده‌ایم. حتی اگر لازم است، این سؤالات را از طرف مقابلتان هم بپرسید تا به شفافیت کافی در این باره برسید. سپس راهکارهای موجود را بررسی کنید و جدایی گزینه آخرتان باشد. در بسیاری از موارد، مراجعه به زوج‌درمانگر حرفه‌ای به شما کمک می‌کند مشکلات را حل و راهکارهایی را امتحان کنید که به فکر خودتان نرسیده بودند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.