?>
تاریخ انتشار : جمعه 22 دی 1402 - 15:12
کد خبر : 29859

گناه فرشته سریال جدید شهاب حسینی حاشیه ساز شد

گناه فرشته سریال جدید شهاب حسینی حاشیه ساز شد

با گذشت سه قسمت از «گناه فرشته» حالا مخاطب با فضای کلی سریال آشنا شده و «تا حدودی» پی به اتفاقات و روابط آدم ها برده است

رامین صادقی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: با گذشت سه قسمت از «گناه فرشته» حالا مخاطب با فضای کلی سریال آشنا شده و «تا حدودی» پی به اتفاقات و روابط آدم ها برده است. این اما همه ماجرا نیست و رجوع به فیلم و سریال های جنایی- معمایی دنیا، نهیب می زند که برخلاف آرامش ابتدایی، توفانی در راه است! «یه آتیشی براتون به پا کنم…»؛ این دیالوگ شهاب حسینی در سکانس پایانی قسمت سوم سریال «گناه فرشته» است. او در نقش حامد تهرانی، وکیل پرونده های اقتصادی است که به خاطر تبحر حرفه ای، روزگاری خوش می گذراند و یک زندگی آرام و مرفه دارد. باز شدن یک زخم کهنه اما او را وارد ماجراهایی می کند که فرجام آن نامشخص است. گذشته حامد، انگیزه ای قوی است که برخلاف میل قلبی، پرونده کیفری فرشته (پردیس پورعابدینی) را قبول کرده. از قضا، یک سر این ماجرا همسرش (مهتاب با بازی لادن مستوفی) است و دوئل این دو وکیل بر سر یک پرونده قتل، زمینه جذابیت دو چندان درام را فراهم می کند. از این دست موارد در سه قسمت آغازین «گناه فرشته» باز هم هست که نویسنده، بذرهایش را کاشته و در آینده از آنها بهره خواهد برد. این سریال، یک تریلر جنایی است که در سه قسمت نخست، نشانه های این ژانر مشهود بوده؛ ازجمله ارجاعاتی که در قالب داستان یا نمایش پوسترها در محل کار و خانه حامد به آثار مطرح و مشهوری چون «وکیل مدافع شیطان»، «آناتومی یک قتل»، «ترس کهن» و… داشته است. کارگردان همچنین پایبندی به ژانر را در ساختار حفظ کرده و جنس پلان بندی سکانس هایی از سریال منطبق با این مساله است. اتفاقی که طبعا در آینده پررنگ تر خواهد شد. وانگهی، همراهی زنده یاد مرتضی پورصمدی (فیلمبردار صاحب سبک و متبحر) با سریال، منجر به خلق قاب هایی چشم نواز شده که ازجمله امتیازات ساختاری «گناه فرشته» به حساب می آید.

ترکیب بازیگران – علاوه بر شهاب حسینی و امیر آقایی به عنوان یک ترکیب برنده و جذاب، مهتاب با بازی لادن مستوفی نیز در این سریال نقش تاثیرگذاری دارد؛ او نگران خراب شدن رابطه خود با همسر است و از آن سو نمی خواهد حیثیت حرفه ای اش لکه دار شود. کارگردان برای نقش مهتاب، بازیگری می خواست که هم بتواند ویژگی همسرانه و لطافت مادرانه را بازتاب دهد و هم راوی روی قدرتمند حرفه ای او باشد. نمایش مهتاب درحالی که موتورسواری می کند، یکی از نشانه گذاری های کارگردان برای توجه دادن مخاطب به این بخش از ویژگی اوست. پس، جنگ یک زوج وکیل قوی و لجوج! ازجمله عوامل دیگر داغ شدن درام «گناه فرشته» در قسمت های پیش رو است.

فرامتن سریال – ابتدای «گناه فرشته» تاکید می شود «هرگونه شباهت به افراد و رخدادهای واقعی، کاملا تصادفی است.» با این حال رسانه ها و فعالان شبکه های اجتماعی، بیکار ننشسته اند و مواردی از انطباق سریال با پرونده های جنجالی و جنایی چند سال اخیر را کشف کرده اند! مثلا شباهت چادر و لباس فرشته با ریحانه جباری، بانوی ۱۹ساله متهم به قتل، مورد اشاره قرار گرفته است. او متهم به قتل یک چهره معروف بود؛ درست مثل فرشته در «گناه فرشته». در مثالی دیگر به شباهت دیالوگ های مهتاب در دادگاه اشاره شده است که آن را یادآور دیالوگ های شهلا جاهد دانسته اند. از آن سو، نام مادر مقتول حامد، یعنی پروانه هم به قتل های زنجیره ای پروانه فروهر ربط داده شده است. هر اثر نمایشی، راه تاویل و برداشت را باز می گذارد و «گناه فرشته» هم از این قاعده مستثنا نیست. فارغ از اینکه چنین مساله ای یک امتیاز مثبت یا منفی باشد، باعث توجه دوچندان مخاطب و رسانه ها به سریال شده. پیرو همین نکته فرامتن داستان است که خیلی ها با پخش هر قسمت از «گناه فرشته» در پی کشف یک ماجرا و تطبیق آن با واقعیت هستند. مضاف بر اینکه «آقازاده» (سریال قبلی خانگی حامد عنقا به عنوان نویسنده و تهیه کننده)، سرشار بود از آدم ها و رخداهایی با ما به ازای بیرونی. همین عامل دیگری است که «گناه فرشته» را دوچندان در کانون دید و تحلیل و تفسیرهای مختلف قرار داده… سریالی توام با غافلگیری؛ به سردستگی حامد تهرانی و رفقا!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.