عدم پرداخت مهریه از سوی مرد عواقب سنگینی برای به او به همراه دارد. قانونگذار نیز در این مورد کاملا جانب زن را گرفته و قوانین سخت‌گیرانه‌ای تنظیم نموده است.

به این صورت که اگر مردی مهریه همسرش را در صورت تقاضای او پرداخت نکند، متحمل یکی از ضمانت اجراهای پیش‌بینی شده در قانون می‌شود. مهم‌ترین ضمانت اجرایی هم که برای عدم پرداخت مهریه تعیین شده، حکم جلب یا بازداشت مرد است.

مهریه یک امر حقوقی است و جایی در حوزه امور کیفری ندارد و به همین دلیل ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید مگر کسی که مهریه را نمی‌پردازد مجرم محسوب می‌شود که برای او حکم جلب پیش‌بینی شده است؟

در پاسخ باید بگوییم با این که مهریه در دسته امور حقوقی قرار دارد اما قانون‌گذار برای حمایت از طلبکار این ضمانت اجرا را پیش‌بینی کرده که اگر مدیون طلب خود را پرداخت نکرد و اعسار او نیز ثابت نشد، تا زمانی که دین را بپردازد، حبس شود.

حکم جلب مهریه امری کاملا آشنا برای همه ماست زیرا همیشه شنیده‌ایم که شخصی به علت پرداخت نکردن مهریه همسر خود در زندان است و یا زنی به دنبال دریافت این حکم برای شوهر خود است.

چیزی که باید بدانید این است که دریافت حکم جلب برای مهریه و در پرونده‌های حقوقی بسیار دشوارتر و طولانی‌تر از پرونده‌های کیفری است.

بهترین کاری که فرد می‌تواند انجام دهد این است که با یک وکیل مهریه صحبت کرده و از او راهنمایی بگیرد که باید چه کارهایی انجام دهد و یا با اعطای وکالت به او، پیگیری امور را به وکیل بسپارید.

برای این کار به سادگی می‌توانید با یکی از وکلای متخصص مهریه سایت بنیاد وکلا به صورت حضوری یا غیرحضوری مشاوره حقوقی آنلاین ارتباط برقرار کنید و با در میان گذاشتن مسئله حقوقی خود با او، راهنمایی دریافت نمایید.

قانون جدید وصول مهریه

وصل مهریه مسئله‌ای است که زنان بسیاری مایل هستند بیشتر درباره آن بدانند و البته دانستن این مسئله برای آنان ضروری هم هست. زیرا اگر ندانند که چه اقداماتی باید انجام دهند تا بتوانند مهریه خود را دریافت کنند، ممکن است به ضررشان تمام شود.

یکی از مسائلی که دانستن آن لازم است این است که زوج تنها تا میزان ۱۱۰ سکه از مهریه زن یا معادل ریالی آن قابل بازداشت است و برای مازاد بر آن دیگر نمی‌توان تقاضای دستور جلب او را داد.

در حقیقت برخلاف آن چه که در میان عموم مردم رواج دارد که تصور می‌کنند فرقی ندارد مهریه چند سکه باشد تنها تا میزان ۱۱۰ سکه از آن قابل وصول است، باید گفت که چنین چیزی وجود نداشته و مرد به همان اندازه مهریه‌ای که در عقدنامه درج شده، به همسر خود بدهکار است و باید پرداخت کند.

با این وجود زن تنها تا میزان ۱۱۰ سکه از مهریه خود می‌تواند تقاضای صدور دستور جلب مرد را بدهد.

به عنوان مثال اگر مهریه زنی ۳۰۰ سکه باشد، زن تا میزان ۱۱۰ سکه می‌تواند دستور جلب شوهرش را بگیرد و او را ممنوع الخروج کند.

حال اگر مرد ۱۵۰ سکه از این مهریه را بپردازد، زن دیگر چنین امکانی نداشته و تنها برای دریافت مابقی مهریه‌اش، باید ملائت مرد را ثابت کند و یا لیست اموال او را ارائه کند.

اگر برایتان سوال شده است که وصول مهریه چه مقدار زمانی طول می‌کشد باید بگوییم که مدت رسیدگی به پرونده را نمی‌توان مشخص کرد زیرا بستگی دارد به نوبت‌های رسیدگی که دادگاه می‌دهد و اینکه زوج در جلسات رسیدگی حاضر شود یا نه، پروسه توقیف اموال چقدر طول بکشد و غیره. بنابراین زمان مشخصی نخواهد داشت و در مورد هر شخص ممکن است فرق بکند.

حکم جلب یا دستور جلب؟

احتمالا شما هم شندیه‌اید که گاهی گفته شده دستور جلب زوج و کاهی هم گفته شده حکم جلب زوج. اما این دو مورد چه فرقی باهم دارند؟

در امور حقوقی ما مفهومی به اسم حکم جلب نداریم و تنها دستور جلب است که صادر می‌شود. چون حکم مربوط به زمانی است که دادگاه رای قطعی صادر کرده باشد در صورتی که دستور جلب، رای نیست و تنها دستوری است که مرد یا کلا مدیون در جلسه دادگاه حاضر شده و ملزم به پرداخت بدهی خود شود.

ولی چیزی که در میان مردم جا افتاده این است که به این مورد نیز حکم جلب بگویند. ما نیز همین روند را پیش می‌گیریم تا شما با دوگانگی مفهوم مواجه نشوید.

همچنین خوب است این نکته را بدانید که در پرونده‌های حقوقی حکم جلب مجازات به حساب نمی‌آید و صرفا موردی است که باعث اجبار شخص به پرداخت بدهی خود شود. اما حکم جلب دو نوع دارد که در ادامه آن‌ها را نام برده و توضیح می‌دهیم.

انواع حکم جلب از قرار زیر است:

صدور حکم جلب جهت رسیدگی به پرونده

گاهی دادگاه قبل از آن که حکم قطعی در مورد محکومیت شخص صادر کند، برای تحقیقات بیشتر و بررسی بهتر پرونده، دستور جلب شخص را صادر می‌کند.

صدور حکم جلب جهت اجرای حکم

در مواردی که ممکن است قاضی برای آن که شخص در جلسات دادگاه حاضر گردد و فرد را ملزم به اجرای حکم صادره کند، علیه او قرار جلب صادر می‌کند.

اجرای دستور جلب به چه شکل است؟

برای آن که دستور جلب را اجرا نمود، می‌توان از یکی از دو روش زیر استفاده نمود:

حکم جلب عادی: چنانچه قاضی دستور جلب را به یک کلانتری خاص ابلاغ کند، دستور جلب از نوع عادی است.

حکم جلب سیار: در صورتی که قاضی دستور جلب شخص را به همه کلانتری‌های حوزه ابلاغ نماید، حکم جلب از نوع سیار است.

نحوه اجرا گذاشتن مهریه طبق قانون جدید

طبق قانون جدید اجرای مهریه، زوجه نمی‌تواند برای مطالبه مهریه خود به صورت مستقیم به ددگاه رجوع کرده و دادخواست مطالبه مهریه بدهد.

بلکه باید در وهله اول اقدامات لازم برای مطالبه مهریه را از طریق اجرای ثبت انجام دهد. (اجرای ثبت اداره‌ای برای پیگیری مطالباتی است که مستند به سند رسمی باشد.)