?>
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردین 1402 - 21:33
کد خبر : 7959

۷ عبارت ممنوعه در دعوای زناشویی که هرگز نباید به کار ببرید /۱۰ دلیل عمده دعوا + راه حل ها

۷ عبارت ممنوعه در دعوای زناشویی که هرگز نباید به کار ببرید /۱۰ دلیل عمده دعوا + راه حل ها

سرویس گوناگون چمدون ؛اگر واقعا می‌خواهید دیگران را وارد دعوا کنید، سعی کنید به آنها بگویید آرام باشند. به‌عنوان کسی که از این کلمات استفاده می‌کند باید بدانید که این عبارات به‌ندرت تأثیری را که انتظار دارید می‌گذارند. بلکه عباراتی مانند «آرام باش» یا «خون‌سرد باش» معمولا باعث می‌شوند فرد مقابل حتی عصبانی‌تر، درمانده‌تر و

سرویس گوناگون چمدون ؛اگر واقعا می‌خواهید دیگران را وارد دعوا کنید، سعی کنید به آنها بگویید آرام باشند. به‌عنوان کسی که از این کلمات استفاده می‌کند باید بدانید که این عبارات به‌ندرت تأثیری را که انتظار دارید می‌گذارند. بلکه عباراتی مانند «آرام باش» یا «خون‌سرد باش» معمولا باعث می‌شوند فرد مقابل حتی عصبانی‌تر، درمانده‌تر و ناراحت‌تر شود؛ به‌ویژه زمانی که احساسات از قبل به‌شدت برانگیخته شده‌اند. درست شبیه رفتارهای آزاردهنده‌ای که در حین دعوا انجام می‌شوند، مانند چشم‌چرخاندن، غرزدن و طفره ‌رفتن، برخی از کلمات نیز می‌توانند خیلی سریع گفت‌وگویی سازنده‌ را به یک دعوای تمام‌عیار تبدیل کنند. در ادامه، این مقاله، ۷ عبارتی را که درمانگرها معتقدند هرگز نباید در دعوا با شریک زندگی‌، دوست، اعضای خانواده یا هر کس دیگری به‌کار ببرید، بیان می‌کنیم.

blank

 

۱. تو هرگز… یا تو همیشه…

این عبارات «همه» یا «هیچ» معمولا به‌شدت اغراق‌شده هستند و برای اشاره به نکته‌ای یا شنیدن اجباری یک پاسخ احساسی به‌کار می‌روند، اما این عبارات معمولا دقیق و منصفانه نیستند (برای مثال «تو هرگز به حرف من گوش نمی‌‌دهی!») و می‌توانند باعث شوند شریک شما در بحث، حالت تدافعی به خود بگیرد. درنتیجه پیام واقعی که قصد انتقالش را داشتید گم می‌شود و طرف مقابل تمرکزش را صرف این می‌کند که ثابت کند شما اشتباه می‌کنید. به‌این‌ترتیب، وارد مکالمه یا استدلال‌هایی می‌شوید که به هیچ‌جا نمی‌رسند.

«به‌جای این کار به‌طور دقیق و مشخص بگویید چه چیزی شما را آزار می‌دهد. از عبارتی که با «من» شروع می‌شود استفاده کنید و شواهد کافی برای حرف‌هایتان فراهم کنید. برای مثال «من دیروز که از تو خواستم پیش از رسیدن بچه‌های شرکت وسایلت را جمع کنی و تو توجهی به حرفم نکردی احساس کردم برای من احترامی قائل نیستی. دفعه‌ی بعد که میهمان داشتیم واقعا خوشحال می‌شوم اگر بیشتر به من کمک کنی.» تارا گریفیث (Tara GriffiTh)، مشاور ازداواج و خانواده.

حالت تدافعی گرفتن

۲. تو دقیقا مثل مادرت رفتار می‌کنی

«… یا مانند برادرت، دوست صمیمی‌ات، عموی معتادت یا هرکس دیگری.» این جمله باعث می‌شود موضوع موردبحث به‌کلی فراموش شود و همچون تیری، شخصیت فرد را نشانه بگیرد. استراتژی که در اینجا استفاده می‌شود، این است: اگر داری در بحث شکست می‌خورری، رقیبت را بکش. بله، ممکن است شما واقعا مانند مادرتان رفتار کنید، اما مسئله واقعا این نیست.» وینیفرد ام ریلی (Winifred M. Reilly)، درمانگر خانواده و ازدواج.

۳. وقتی که بتونی منطقی به موضوع نگاه کنی بحث رو ادامه می‌دیم

«این جمله واقعا جمله‌ای‌ عقلانی و منطقی نیست. هدف چنین عبارتی این است که به فرد مقابل ضربه‌ی عاطفی وارد کند؛ نه‌اینکه زمانی برای استراحت درخواست کند. زمانی که دعوا بالا می‌گیرد، درنظر گرفتن زمانی برای استراحت (برای مثال ۲۰ دقیقه) برای پایین رفتن سطح آدرنالین و کورتیزول (هورمون استرس) ایده‌ی بسیار خوبی است. به دلایل شیمیایی اشاره کنید: “ما بیش‌ازحد اوج گرفته‌ایم، درمورد خودم مطمئن هستم. احتمالا این حالت به‌خاطر کورتیزول و آدرنالین است! بیا ۲۰ دقیقه استراحت کنیم تا بتوانیم با احترام بیشتر و آن‌طور که شایسته‌ی ماست با هم صحبت کنیم.”» استیون استاسنی (Steven Stosny)، روان‌شناس.

۴. دیگه تموم شد! من می‌خوام برم!

«کلماتی که به‌کار می‌برید مهم هستند. از گفتن حرف‌هایی که بعدا باعث پشیمانی‌تان شود، پرهیز کنید. تهدید به رفتن احتمالا بدترین چیزی است که می‌توانید به شریک‌تان بگویید یا انجام دهید؛ به‌ویژه زمانی که واقعا قصد چنین کاری را ندارید. در این شرایط کمی استراحت کنید، قدم بزنید و آرامش خود را به‌دست آورید. جمله‌ی مشابه دیگری که نباید به‌زبان بیاورید این است «من دیگر تو را دوست ندارم و می‌خواهم ترکت کنم.» چنین جملاتی که باعث ازبین‌رفتن اعتماد بین دو طرف می‌شود، به اصل رابطه آسیب می‌زنند و ممکن است هرگز نتوانید آنها را جبران کنید.

«به‌جای اینکه فریاد بزنید، کمی استراحت کنید تا آرام شوید و دوباره تعادل خود را به‌دست آورید. به طرف مقابل قول دهید که در زمان مشخصی باز می‌گردید و بحث را ادامه می‌دهید.» شری میرز (Sheri Meyers)، مشاور خانواده و ازدواج.

۵. تو فلان و بهمان هستی!

توهین کردن

هیچ‌چیز مانند اسم‌گذاشتن روی افراد یا به‌کار بردن الفاظ نامناسب و نامحترمانه باعث آسیب به یک رابطه نمی‌شود. این نوع توهین‌ها معمولا به‌عنوان روشی برای نشان دادن عصبانیت و انتقال احساس ناخوشایند به طرف مقابل استفاده می‌شوند، اما هرگز باعث نمی‌شود اختلاف میان افراد رفع شود. بلکه ممکن است با ضدحمله‌ی طرف مقابل همراه شوند، به رابطه آسیب بزند و باعث شود علاوه‌بر احساسات منفی که پیش از این داشتید، احساس گناه نیز پیدا کنید. سعی کنید به‌جای اینکه حمله کنید، روی موضوعات مشخص یا اینکه رفتار طرف مقابل چه احساسی به شما می‌دهد، تمرکز کنید.» جینا دلوسا (Gina Delucca)، روان‌شناس بالینی.

۶. چرا بی‌دلیل خودت رو عصبانی می‌کنی؟

«این عبارت بیان می‌کند که فرد عصبانی هیچ دلیلی برای عصبانیتش ندارد. این جمله، خیلی سریع، بنزین بیشتری روی آتش می‌ریزد و باعث می‌شود دعوا شدیدتر شود. ما هنگامی که عصبانی و ناراحت هستیم، دوست داریم به حرف‌مان گوش کنند و درک شویم؛ نه‌اینکه به ما گفته شود رفتارمان خنده‌دار است و بیش‌ازحد حساس شده‌ایم. رفتار مناسب‌تر این است که بپرسیم «چرا به‌خاطر چنین موضوعی این‌قدر ناراحت شده‌ای؟»

۷. دیگه درباره‌ی این موضوع بحث نکنیم! نمی‌تونی از این موضوع بگذری؟

«هر چیزی که دربردارنده‌ی این پیام باشد که دیدگاه شریک زندگی‌تان قابل‌دفاع نیست یا واکنشش اشتباه است، برای مثال گفتن «این حرف خنده‌دار است»، «تو دیوانه‌ شده‌ای»، «آرام باش، بیش‌ازحد واکنش نشان می‌دهی» یا «این نه، دوباره به این موضوع رسیدیم» درواقع به طرف مقابل‌تان می‌گوید «مشکل خودِ تویی، من به چیزی که می‌گویی اهمیت نمی‌دهم و علاقه‌ای به گوش دادن، ارتباط برقرار کردن یا ایجاد تغییر ندارم.»

دعوا کردن هر فردی را دچار استرس می‌کند و کاملا درک‌شدنی است که بخواهید با خاتمه‌دادن به بحث از یک دعوای دیگر پرهیز کنید، اما استفاده‌کردن از این عبارات قطعا آتش دعوا را شعله‌ورتر و آن را بدتر می‌کند. درعوض از خودتان اشتیاق نشان دهید. به شریک‌تان بگویید «درباره‌ی احساست و اینکه چرا تا این حد ناراحت هستی، بیشتر به من بگو. می‌خواهم متوجه شوم، بیا با هم مشکل را حل کنیم. ما یک تیم هستیم.»

blank

علت دعواهای مکرر زن و شوهر

مشکل در برقراری ارتباط موثر با یکدیگر، نداشتن وقت برای همدیگر، پول و مشکلات اقتصادی متداول ترین علت دعوای زن و شوهر هستند. طبق تحقیقات انجام شده زوج ها در اوایل زندگی بیشتر بر سر مسائل مربوط به اعتماد به نفس و رابطه جنسی با هم دعوا می کنند. بعد از گذشت چند سال از زندگی مشترک، موضوع دعواهایشان به مشغله های کاری و عادت های اشتباه و پول تغییر می یابد.

اکثر دعواهای زن و شوهر همگی بر سر موضوعات تکراری است. متناسب با هر خانواده ای علت دعوای زن و شوهر ها متفاوت است. اما مشاوران مرکز مشاوره آویژه برخی از رایج ترین مشکلاتی که سبب ایجاد دعواهای مکرر می شود را در این قسمت برای شما آورده اند. راه حل دعوا زن و شوهر و پایان دادن به آنها را نیز گفته شده است. تا شما بتوانید به تمام بحث ها و مشاجره های تکراری خود با همسرتان پایان بدهید.

blank پول و مشکلات مالی

پول و نبود رفاه اقتصادی همیشه نقش مهمی در دعواهای زن و شوهر داشته است. وقتی دو نفر از نظر اقتصادی با هم سازگاری نداشته باشند نمی توانند به درک درست و یکسانی نسبت به خرج کردن و پس انداز برسند. برخی از مردان نسبت به توقع بالای همسرانشان شکایت می کنند. در مقابل بعضی از زنان می گویند شوهر خسیسی دارند.

blank راه حل

با همسرتان یک جلسه فوری برگزار کنید. در مورد بودجه و درآمد خانواده خود صحبت کنید. همچنین در مورد نحوه پس انداز و دخل و خرج خانه به یک تصمیم نهایی و دو طرفه برسید. اینکه بدانید هر ماه چه مقدار باید خرج خوراک و پوشاک و … بکنید و چه مقدار برای پس انداز باقی می ماند. یک راه عالی برای پایان دادن مشاجره زن و شوهر بر سر پول است.

blank مقایسه اخلاق همسر با دیگران

یکی از مهم ترین اشتباه رایج زنان در رابطه و یا مردان این است که همسر خود را با دیگران مقایسه می کنند. اینکه همسر شما خیلی پرحرف، خجالتی، بی احساس و … است و دائم با دیگران رفتارهایش را مقایسه می کنید. اصلا کار درستی نیست. شما همسرتان را با تمام این ویژگی ها قبول کرده اید. بحث و مقایسه او باعث کاهش اعتماد به نفسش می شود.

blank راه حل

دست از مقایسه کردن بردارید. به جای اینکه دائم بخاطر مقایسه اخلاق همسرتان با دیگران به دعوا و مشاجره بپردازید زمانی را تعیین کنید و با یکدیگر در مورد خصوصیات اخلاقی و یا رفتاری که باعث آزار یکدیگر می شود، صحبت کنید. حواستان باشد از تخریب کردن همسرتان و یا کنایه زدن به او استفاده نکنید. فقط راه هایی برای تغییر در برخی از رفتارها پیدا کنید.

blank دعوا بخاطر دوستان

دعواهای مکرر بر سر ارتباط با دوستان و یا رفت و آمد با آنها در بین زوجین بسیار رایج است. اینکه شما بگویید از همه دوستان همسرتان متنفرید و نمی خواهید همسرتان با آنها صحبت کند بسیار خود خواهی است. اگر بخواهید بی جهت و با بی منطقی به دوستان او ایراد بگیرید رفتار او نیز همین گونه خواهد بود. او نیز دوستانتان را مورد بازخواست قرار می دهد.

blank راه حل

اگر اشتباهی از سمت دوستان همسرتان دیده اید. یا به خاطر دلایلی نمی خواهید همسرتان با آنها در ارتباط باشد. باید با او در مورد دلایل خود صحبت کنید. اگر دلایل منطقی دارید، به همسرتان یادآوری کنید که زندگی مشترک را باید اولویت قرار دهد و دوستانش را تغییر بدهد.

blank فرزندان

فرزندان تا حد زیادی متداول ترین و مهم ترین موضوع دعوای بین زن و شوهرها هستند. به طور کلی ۲۰ درصد از آمار طلاق مربوط به دعوا و مشاجره بر سر فرزندان است. تفاوت ها در شیوه فرزند پروری، نحوه تنبیه آنها و سایر موضوعات مربوط به تربیت فرزند عامل اصلی دعوای بین زن و شوهر است.

blank راه حل

مسلما هم پدر و هم مادر هر دو فرزند خود را دوست دارند و تمام تلاش خود را برای تربیت درست و رفاه و آسایش آنها انجام می دهند. اینکه شما فکر کنید همسرتان نسبت به فرزندانش بی تفاوت است و یا شیوه غلطی را پیش گرفته درست نیست. می توانید از مشاوره کودک یا مشاوره خانواده برای پیدا کردن بهترین شیوه های تربیت کودکان کمک بگیرید.

blank فراموش کردن همسر و نداشتن وقت کافی برای خانواده

اکثر زنان دعوا با شوهر را بخاطر پر مشغله بودن و نداشتن وقت و حوصله برای خانواده پیش می برند. البته در جوامع امروزی که زنان نیز در بیرون از خانه مشغول به کار هستند این موضوع دو طرفه شده است. گله و شکایت از فراموش کردن مناسبت های مهم مثل تولد و یا سالگرد ازدواج و ناراحتی بخاطر اینکه همسر وقت کافی برای خانواده صرف نمی کند یکی از علت های دعواهای مکرر زن و شوهر است.

blank

blank راه حل

برنامه ریزی کنید و در برنامه های خود وقت هایی را برای در کنار همسر و فرزندان بودن انتخاب کنید. مشغله و کار نباید بین شما و همسرتان فاصله بندازد. اگر هفته ای را پر مشغله گذراندید در عوض آخر هفته تمام توجه خود را به خانواده معطوف کنید. البته در مقابل نیز همسرتان باید به درک درستی از کارها و مشغله های کاری شما رسیده باشد.

 

blank حسادت

حسادت به دیگران و یا به هر چیزی که با همسر شما در ارتباط است مثل کار، همکاران و … می تواند یکی از علت های دعواهای مکرر زن و شوهر باشد. مقایسه زندگی خود با دیگران و یا مقایسه همسر و فرزندانتان با آشناها یک کار بسیار اشتباه و آسیب رسان است.

blank راه حل

بر روی کاغذ در مورد خوبی ها و مهارت هایی که خودتان و همسرتان دارید، بنویسید. در مورد نکات مثبت همسر و فرزندان خود بنویسید و آنها را برای خود تکرار کنید. تا متوجه شوید که زندگی شما نیز قشنگی ها و خوبی های خاص خودش را دارد. حسادت نکردن به دیگران راز خوشبختی در زندگی زناشویی است.

blank مرور اشتباهات گذشته

کم نیستند زن و شوهر هایی که دائم در مورد آنچه که در گذشته رخ داده و باعث ناراحتی شده است بحث می کنند. اینکه دائم در مورد اشتباهاتی که همسرتان انجام داده او را سرزنش کنید باعث ایجاد افسردگی، نزدیک شدن به پایان زندگی مشترک خود و دلزدگی از زندگی می شود. مرور اشتباهات گذشته بسیار عادت بد و اشتباهی است.

blank راه حل

در روانشناسی دعوای زناشویی این نکته ذکر می شود که گذشته را فراموش کن و اصلا نسبت به آنچه اتفاق افتاده است کینه به دل نگیر. چون هم باعث آزار رساندن به جسم و روح خود می شود و هم باعث آزار دیگران.

blank دعوا بر سر خانواده ها

این موضوع که خانواده چه کسی مهم تر هست و یا کدام خانواده اولویت دارد؟ باعث دعوای زیادی بین زن و شوهر می شود. اولویت دادن به خانواده خود و یا همسر، دعوا بر سر دخالت های خانواده ها و یا مشکلاتی از این قبیل برای هر زن و شوهری پیش می آید. هنگامی که خانواده شما و یا همسرتان در مورد زندگی مشترک شما نظر می دهند و یا هنگامی که مشاجره های شما در خانواده ها مطرح می شود، آنها نیز در گیر می شوند. همه این ها به شدت به زندگی مشترک شما آسیب می زند.

blank راه حل

شما و همسرتان باید سعی کنید مسائل مربوط به زندگی مشترکتان را خودتان حل کنید و نگذارید به گوش خانواده ها برسد. هر خانواده ای سمت فرزند خودش است. در نتیجه، احترام ها از بین می رود. اگر خودتان و همسرتان نتوانستید مشکلات خود را به تنهایی حل کنید بهتر است به جای مشورت با خانواده هایتان از مشاوره حضوری خانواده استفاده کنید.

blank نبود صمیمیت و محبت

بعد از گذشت سال های اول از زندگی مشترک برخی از زوجین دیگر مثل قبل به یکدیگر ابراز عشق و علاقه نمی کنند. مشغله های کاری، مشکلات اقتصادی، به دنیا آمدن فرزندان، نبود وقت برای یکدیگر و … همه باعث کمرنگ شدن صمیمیت و محبت بین زوج ها می شود. این نبود محبت را زوجین تا جایی تحمل می کنند و وقتی که بیش از حد شد، صبرشان لبریز می شود و دعواهای مکرر بین زن و شوهر شروع می شود. نبود محبت و صمیمیت باعث کمرنگ شدن ارتباط جنسی زن و شوهر نیز می شود که به شدت آسیب زا است.

blank راه حل

حتی اگر ۵۰ سال نیز از زندگی مشترک شما بگذرد باز نیاز به محبت و دوست داشتن همچنان ادامه خواهد داشت. حتی گاهی بیشتر از قبل نیز می شود. پس همسرتان را فراموش نکنید. در کنار تمام دغدغه ها و مشغله هایی که دارید برای او نیز وقت بگذارید، به او مهربانی کنید و از جملات عاشقانه در مکالمات خود استفاده کنید.

blank برخی از عادت های اشتباه

جویدن غذا با صدای بلند، اعتیاد به تلفن همراه و یا فضای مجازی، وقت شناس نبودن و … از عادت های آزار دهنده ای است که باعث دعوا بین زن و شوهر می شود. اینکه همسرتان با صدای بلند در کنار شما غذا می خورد و یا نوشیدنی اش را با بیشترین صدای ممکن سر می کشد واقعا آزار دهنده است اما با دعوا و بحث حل نمی شود.

blank راه حل

این موضوع آنقدر جدی نیست که نتوان آن را حل کرد. ولی نباید هر بار به خاطر این عادت های غلط با همسر خود دعوا کرد. در مورد اینکه چه عادت هایی از همسرتان شما را آزار می دهد و چگونه می توان راهی برای حذف آنها پیدا کرد با همسر خود صحبت کنید. او باید تمرین کند که این عادت ها را از بین ببرد.

 

عوارض دعوای زن و شوهر برای فرزندان چیست؟

طبق تحقیقات حتی کودک ۶ ماهه نیز می تواند تحت تاثیر مشاجره های دائم و شدید بین پدر و مادر خود قرار بگیرد. کودکان در تمام سنین، از دوران نوزادی تا اوایل بزرگسالی تحت تاثیر نحوه برخورد والدین و ناراحتی ها و مشکلات موجود قرار می گیرند. ازدواج های پر تعارض و مشاجره بر سلامت روان فرزند تاثیر مخربی خواهد گذاشت. برخی از این تاثیرات عبارتند از:

blank  ایجاد احساس ناامنی برای کودک 

blank کودکان همیشه نگران طلاق و جدایی والدین خود هستند.

blank دعواهای مکرر باعث دوری کودک از زندگی شاد می شود.

blank دعوا و مشاجره باعث دوری والدین از فرزندان خود می شود.

blank کیفیت رابطه بین پدر و مادر و فرزند پایین میاید.

blank باعث ایجاد یک محیط استرس زا برای کودک می شود.

blank استرس بوجود آمده بر سلامت جسمی و روانی کودک تاثیر می گذارد.

blank استرس باعث اختلال در رشد طبیعی و سالم کودک می شود.

blank احتمال ایجاد افسردگی برای کودک پررنگ می شود.

blank فرزندان برای ادامه تحصیل با مشکل مواجه می شوند.

blank احتمال ترک تحصیل و گرفتن نمرات ضعیف را افزایش می دهد.

blank بچه ها با دیگران رفتار خصمانه دارند.

blank پرخاشگری، بزهکاری و مشکلات اجتماعی و عدم سازگاری با مدرسه در کودکان بالا می رود.

blank احتمال سیگار کشیدن، مشروبات الکلی را افزایش می‌دهد.

blank کودکانی که در معرض دعوای والدین قرار می‌گیرند، احتمالاً اعتماد به نفس پایینی دارند.

 

هنگام دعوا و مشاجره بین زن و شوهر، بچه ها را چه کنیم؟

مشاجره بین زن و شوهر عوارض به شدت مخربی را برای فرزندان دارد. در مشاوره دعوای زن و شوهر این نکته ذکر می شود که کودکان در هنگام دعواها و بحث ها کجا بوده اند؟ این سوال شاید برای شما نیز بعد از دیدن عوارض وحشتناک دعوا بر فرزندان پیش بیاید که وقتی زن و شوهر دعوا می کنند بچه ها را چه کنیم؟

blank اول از همه سعی کنید دعواها و مشاجره های خود با همسر را به حداقل برسانید. چون هر چقدر هم که سعی کنید فرزندان مطلع نشوند آنها زرنگ تر از شما هستند.

blank در هیچ زمانی پیش فرزندان با یکدیگر بحث نکنید و صدای خود را بالا نبرید.

blank در هنگام عصبانیت و ناراحتی از همسرتان، در پیش فرزندان از او بد گویی نکنید و شخصیت او را در پیش فرزندانش خراب نکنید.

blank اگر متوجه شدید که صدای بحث و دعواهای شما به اتاق فرزندانتان رسیده است، جلسه خانوادگی برگزار کنید و در مورد بحث خود صحبت کنید. البته نیاز نیست وارد جزئیات شوید می توانید بگویید: من و بابا دیشب با هم صحبت می کردیم که صداهایمان از کنترل خارج شد. ما در مورد موضوعی که اختلاف نظر داشتیم بحث کردیم. اما مشکل حل شده و خانواده ما در کنار یکدیگر عالی است.

blank به فرزندان خود اطمینان بدهید که این فقط یک بحث بوده و نشان دهنده به وجود آمدن مشکلات بزرگتر مثل جدایی و طلاق نیست. به آنها یادآوری کنید که هنوز یکدیگر را دوست دارید.

blank برای آنها توضیح دهید که گاهی اوقات مشاجره و دعوا اتفاق می افتد و همه پدر و مادرها ممکن است عصبانی شوند. با این حال، همه شما با وجود اختلاف نظرها یکدیگر را دوست دارید.

blank اگر فکر می کنید دعوای شما با همسرتان به سلامت روانی فرزندتان آسیب زده است، به یک مشاور یا روانشناس کودک مراجعه کنید.منابع :چطور+آویژه

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.