?>
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 مرداد 1402 - 23:11
کد خبر : 18621

۱۲ آژیر خطر جدی در روابط عاطفی

۱۲ آژیر خطر جدی در روابط عاطفی

آژیر خطر یعنی نشانه‌هایی که با مشاهده آنها باید واکنش مناسب نشان بدهید و از خودتان مراقبت کنید.

آژیر خطر یا پرچم قرمز در رابطه، هشدارهایی هستند مبنی بر اینکه رابطه عاطفی سالم نیست. پرچم قرمز در رابطه ممکن است سبب آسیب‌های روانی یا فیزیکی به شما شود. بعضی از زنگ‌خطرهای رابطه از همان ابتدا مشخص‌اند، اما بعضی دیگر چندان واضح نیستند و به‌مرور زمان بروز می‌کنند.

وفاداری و تعهد ۲ ارزش مهم در رابطه‌اند، اما نه همیشه و تحت هر شرایطی! وقتی رابطه‌ای به شما آسیب می‌زند، وفادارماندن به آن خیانت به خودتان است! پرچم قرمز (Red Flags) اصطلاحی روان‌شناختی است که برای هشدارهای احتمالی رابطه به کار می‌رود؛ البته در زبان فارسی «آژیر خطر» اصطلاح بهتری است که مفهوم را به‌خوبی منتقل می‌کند. آژیر خطر یعنی نشانه‌هایی که با مشاهده آنها باید واکنش مناسب نشان بدهید و از خودتان مراقبت کنید. البته گاهی اوقات تشخیص آژیرهای خطر کار ساده‌ای نیست و شما متوجه نمی‌شوید رفتاری که از شریکتان می‌بینید واقعا هشداردهنده است یا یک تجربه منفی گذرا. در این مقاله هشدارهایی را بررسی می‌کنیم که باید در رابطه جدی بگیرید.

چگونه آشناییمان را به ازدواج ختم کنیم؟/تمام راه های مجاب کردن یک مرد برای ازدواج

منظور از آژیر خطر در رابطه چیست؟

آژیر خطر یا پرچم قرمز در رابطه، هشدارهایی هستند مبنی بر اینکه رابطه عاطفی سالم نیست. پرچم قرمز در رابطه ممکن است سبب آسیب‌های روانی یا فیزیکی به شما شود. بعضی از زنگ‌خطرهای رابطه از همان ابتدا مشخص‌اند، اما بعضی دیگر چندان واضح نیستند و به‌مرور زمان بروز می‌کنند.

آژیرهای خطر رابطه جای بخشش و صبوری ندارند؛ باید با زوج‌درمانگر مشورت کنید و در صورت وجود مشکلات جدی، از رابطه خارج شوید.

۱۲ آژیر خطر جدی در روابط عاطفی

در این بخش هشدارهای جدی رابطه را بررسی می‌کنیم. این هشدارها در روابط مسموم با سناریوهای مختلفی دیده می‌شوند و همیشه یکسان نیستند. پس باید به نشانه‌ها توجه داشته باشید تا متوجه شوید رفتار اشتباهی که از شریک عاطفی خود می‌بینید، واقعا آژیر خطر است یا نه.

۱. شریکتان به دارو، مواد مخدر یا الکل اعتیاد دارد

اگر شریک عاطفی شما چند بار در روز نوشیدنی الکلی مصرف می‌کند یا برای انجام کارهای روزمره‌اش به داروهای خاص وابسته است، باید درباره ادامه رابطه‌تان تجدیدنظر کنید. افرادی که اعتیاد دارند معمولا به‌خاطر مصرف زیاد ماده‌ای که به آن وابسته‌اند، در روابط عاطفی و خانوادگی و کاری خود با مشکل مواجه می‌شوند.

با نادیده‌گرفتن این آژیر خطر ممکن است شریک عاطفی شما تحت‌تأثیر سوءمصرف مواد یا دارو به شما آسیب روانی یا فیزیکی بزند.

۲. طرف مقابل رفتارهای خشونت‌آمیز دارد

اگر شریک عاطفی شما با اعضای خانواده، دوستان، غریبه‌ها یا حتی حیوانات رفتارهای خشونت‌آمیز دارد، این رفتارش آژیر خطری بلند و واضح است. شاید در روزها و ماه‌های اول رابطه رفتار خشونت‌آمیزی از طرف مقابل نبینید، اما به‌مرور زمان این فرد در واکنش به صحبت‌ها یا کارهای خودتان هم رفتارهای خشونت‌آمیز نشان می‌دهد.
اگر در چنین رابطه‌ای قرار دارید، باید سریع‌تر کاری برای تمام‌کردن آن انجام بدهید. همچنین اگر قربانی خشونت خانگی می‌شوید، با شماره اورژانس اجتماعی ۱۲۳ تماس بگیرید. این مجموعه خدمات رایگان ارائه می‌دهد و به شما کمک می‌کند.
گاهی اوقات رفتارهای خشونت‌آمیز فقط هنگام عصبانیت بروز می‌کنند. چنین افرادی نمی‌توانند خشمشان را مهار کنند، واکنش‌هایی شدید نشان می‌دهند و اغلب بعد از چند دقیقه پشیمان می‌شوند. این مسئله ممکن است با روان‌درمانی حل‌شدنی باشد.

۳. اهداف و برنامه‌های آینده شما و شریکتان متضادند

هشدارهای رابطه عاطفی همیشه به مشکلات روانی و اختلالات رفتاری برنمی‌گردند. گاهی هرکدام از افراد به‌تنهایی خوب‌اند، اما نمی‌توانند رابطه سالم و موفقی داشته باشند. در این صورت ادامه رابطه آنها به یک یا هر دو نفرشان آسیب می‌رساند.
اگر بین اهداف و برنامه‌های آینده شما تضاد وجود دارد، باید درباره ادامه رابطه خود تجدیدنظر کنید. بعضی از زوج‌ها می‌توانند با صحبت این مسائل را حل کنند و اهداف مشترکی برای آینده‌شان در نظر بگیرند که برای هر دو طرف مطلوب است. اما بعضی دیگر از برنامه‌هایشان دست نمی‌کشند و ترجیح می‌دهند به رابطه پایان بدهند. هیچ‌کدام از این رفتارها اشتباه نیست و به اولویت‌های افراد برمی‌گردد.
مهم‌ترین اهدافی که تضاد در آنها برای ادامه رابطه مشکل ایجاد می‌کند، عبارت‌اند از:
  • تصمیم به ازدواج؛
  • تعیین محل زندگی؛
  • تصمیم به فرزندآوری؛
  • تصمیمات مربوط به مدیریت امور مالی.

۴. شریکتان بدبین و بی‌اعتماد است

این مورد از آن دست هشدارهای غیرقابل‌تشخیص است که بسیاری از افراد حتی آن را با عشق بیش از اندازه اشتباه می‌گیرند. خانم‌ها بیشتر مرتکب این اشتباه می‌شوند؛ آنها تصور می‌کنند تعصب و حساسیت بیمارگونه شریک عاطفی‌شان از سر علاقه‌ است و نام «غیرت» بر آن می‌گذارند. اما این پرچم قرمزی است که محدودیت‌های بسیاری برای شما ایجاد می‌کند و حتی ممکن است به خشونت خانگی هم منتهی شود.

۵. طرف مقابل در رابطه کنونی یا روابط قبلی سابقه خیانت داشته است

خیانت یکی از آژیر خطرهای جدی در رابطه است. اگر شریک عاطفی‌تان به‌دلیل خیانت از رابطه قبلی بیرون آمده، بهتر است زمان بیشتری برای شناخت او صرف کنید. همچنین اگر خودتان خیانت دیدید، باید تصمیم درستی بگیرید.

سابقه خیانت در رابطه

بعضی از افراد می‌توانند از این اشتباه چشم‌پوشی کنند و بعد از خیانت به رابطه ادامه می‌دهند. اما بعضی دیگر توانایی کنارآمدن با این قضیه را ندارند، درنتیجه حتی اگر به رابطه ادامه بدهند هم بدبین خواهند بود و دیگر نمی‌توانند رابطه عاطفی سالمی داشته باشند. اگر جزو گروه دوم هستید، پایان‌دادن به رابطه به نفع شماست.

آدم های سمی اینجوری هستند /آنها را شناسایی کن /از آنها فاصله بگیر

۶. طرف مقابل فردی کنترلگر است

اگر طرف مقابل شما در رابطه‌تان کنترلگر است، احتمالا مشکلات درونی بسیاری دارد که روی رابطه‌تان اثر خواهد گذاشت. وقتی مدام باید پاسخ بدهید که کجا می‌روید، با چه کسی صحبت می‌کنید، پولتان را چطور خرج می‌کنید، چه می‌خورید، چه می‌پوشید و در شبکه‌های اجتماعی با چه افرادی ارتباط دارید، با یک شخصیت کنترلگر طرفید! حتی اگر در لحظه با پاسخ‌دادن به این سؤالات مشکلی ندارید، در بلندمدت آزار می‌بینید و استقلال‌تان در تصمیم‌گیری را از دست خواهید داد.

۷. شریکتان درباره همسر قبلی‌اش بدگویی می‌کند

اگر طرف مقابلتان مدام درباره ارتباط‌های عاطفی قبلی خود صحبت می‌کند و به مشکلاتش با شریک‌های قبلی‌اش می‌پردازد، زنگ خطر را برای خودتان به صدا درآورید! بدگویی از افرادی که زمانی انتخاب این شخص بوده‌اند، می‌تواند نشانه‌ای از ضعف شخصیتی و بی‌مسئولیتی خودش باشد. صحبت‌کردن درباره گذشته برای گروهی از افراد اهمیت دارد، اما پرداختن به جزئیات اهمیت چندانی ندارد.

اگر طرف مقابلتان فقط همسر قبلی‌اش را مسئول شکست رابطه‌شان می‌داند، احتمالا بعد از مدتی با شما هم قطع رابطه می‌کند و هنگام تعریف‌کردن ماجرا برای دیگران، همه تقصیرها را به گردن شما می‌اندازد!

۸. شریکتان هیچ دوست و رفیقی ندارد

افرادی که از نظر روانی سالم‌اند،‌ ارتباطات دوستانه برقرار می‌کنند. اگر طرف مقابلتان هیچ دوستی ندارد و کاملا تنهاست، شاید مشکلی وجود داشته باشد. بررسی کنید که ارتباط‌نداشتن او با دیگران از چه چیزی نشئت می‌گیرد: مشکلات اخلاقی، بی‌میلی شخصی یا ناتوانی در برقراری ارتباط؟ اگر در این زمینه مشکل جدی وجود داشته باشد، احتمال اینکه بعدها همین مسائل را در رابطه خودتان هم تجربه کنید، وجود خواهد داشت.

۹. شریکتان تمام زمانش را برای شما صرف می‌کند

این هم از آن دست نشانه‌هایی است که در نگاه اول به نظر می‌رسد به‌خاطر عشق بیش‌ازحد باشد. وقتی دو نفر ویژگی‌های شخصیتی، سرگرمی‌ها و عادت‌های روزمره‌شان را به رابطه می‌آورند و آنها را باهم به اشتراک می‌گذارند، رابطه غنی و جذاب خواهد بود اما وقتی یکی از طرفین تمام زندگی‌اش را در طرف مقابل خلاصه کرده است، رابطه بعد از مدتی خسته‌کننده می‌شود.

داشتن تفریحات مشترک در رابطه به تقویت ارتباط کمک می‌کند، اما نداشتن شخصیت مستقل و وابستگی بیش‌ازحد به شریک عاطفی او را دلزده خواهد کرد.

۱۰. در رابطه شما محبت و صمیمیت عاطفی وجود ندارد

عشق‌ورزیدن و دریافت‌کردن عشق یکی از مهم‌ترین بخش‌های رابطه عاطفی است. اگر یکی از طرفین در رابطه این بخش را تأمین نکند، طرف دیگر ناراحت و دلسرد می‌شود و تمایلش به ادامه رابطه را از دست می‌دهد. البته منظور این نیست که در رابطه عاطفی هر روز باید صحنه‌های رمانتیک فیلم‌های عاشقانه وجود داشته باشد، اما صمیمیت یکی از مهم‌ترین نشانه‌های زنده‌بودن و بقای رابطه محسوب می‌شود. بعضی از افراد نه به طرف مقابل محبت می‌کنند و نه پذیرای محبت‌های او هستند. این مسئله آژیر خطری در رابطه است.

۱۱. شریکتان شما و تصمیم‌هایتان را بی‌اعتبار می‌کند

افرادی که باهم در رابطه‌اند، باید در تصمیم‌گیری‌ها به یکدیگر کمک کنند. تصور کنید درباره یک مسئله تصمیم اشتباهی گرفته‌اید. وقتی همسرتان متوجه این اشتباه می‌شود، باید شما را متقاعد کند تصمیم بهتری در این زمینه بگیرید و این نشانه رابطه‌ای سالم است اما شریک عاطفی‌ای که همه تصمیم‌ها و رفتارهای شما را بی‌اعتبار می‌کند، پرچم قرمز بزرگی نشانتان می‌دهد!
در موارد شدیدتر، طرف مقابل با اغراق و دروغ‌گویی نقاط ضعفتان را بزرگ‌نمایی می‌کند و این تفکر را به شما القا می‌کند که پر از مشکل هستید و او در حال تحمل شماست. این مسئله نوعی کنترلگری عاطفی محسوب می‌شود، زیرا به‌مرور زمان خودتان هم این موضوع را باور می‌کنید! در نتیجه برای باقی‌ماندن در رابطه به او باج می‌دهید و خودتان را فراموش خواهید کرد.

۱۲. رابطه شما سرشار از محبت‌های قطره‌چکانی است

در بعضی از رابطه‌ها یکی از طرفین دیگری را تشنه نگه می‌دارد و گاهی جرعه‌ای آب به او می‌دهد! مثلا در میان بی‌محلی‌های هرروزه، گاهی یک پیام عاشقانه ارسال می‌کند و درست وقتی شریکش به او نزدیک‌تر می‌شود، از نو بی‌محلی را آغاز می‌کند. چنین افرادی نمی‌خواهند به یک نفر متعهد باشند و تنها می‌خواهند رابطه‌شان را به همان شکل کج‌دارومریز پیش ببرند.

سایر هشدارهایی که ممکن است نشانه خطر باشند

در روان‌شناسی رابطه، بعضی از هشدارها در دسته «پرچم زرد» قرار می‌گیرند. این نشانه‌ها به‌اندازه پرچم قرمز جدی نیستند. اگر فرد از این مشکلات اطلاع داشته باشد و برای اصلاحشان تلاش کند، ممکن است بتواند رابطه‌ای سالم بسازد. پرچم‌های زرد نوعی سرنخ محسوب می‌شوند و تنها به شما هشدار می‌دهند که با دقت بیشتری در رابطه پیش بروید. تعدادی از این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

  • رابطه را سریع پیش می‌برد و شما را به خودش وابسته می‌کند.
  • با افرادی که مرتبه اجتماعی پایین‌تر از خودش دارند، بی‌ادبانه صحبت می‌کند و به آنها احترام نمی‌گذارد.
  • تصاویری که طرف مقابل در فضای مجازی منتشر کرده است، با واقعیت او متفاوت‌اند.
  • به حرف‌های شریک عاطفی‌اش گوش نمی‌دهد.
  • به حدومرزهایی که برای رابطه تعریف‌ کرده‌اید، احترام نمی‌گذارد.
  • دوست ندارید همراه او در جمع دوستان یا خانواده‌تان ظاهر شوید و آنها هم وقتی شریک عاطفی‌تان همراه شماست، از شما دور می‌شوند.
  • تعصب دارد، حتی روی موضوع‌هایی که مربوط به رابطه عاطفی نیست.
  • سبک زندگی شما دو نفر تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارد.
  • حسادت خود را مهار نمی‌کند و شما مدام باید به او اثبات کنید که عاشقش هستید و به‌جز او به شخص دیگری فکر نمی‌کنید.

کلام آخر؛ هشدارهای رابطه عاطفی را جدی بگیرید

عاشق سعی می‌کند عیب‌های معشوق را نادیده بگیرد و خوبی‌هایش را بزرگ‌نمایی کند، حتی اگر این کار به خودش آسیب برساند. فردی که چند پرچم قرمز در رفتارهایش دارد، معمولا قابل‌اصلاح نیست و در رابطه ناخواسته به طرف مقابلش آسیب می‌رساند. پس اگر نشانه‌هایی را که در این مقاله گفتیم در رابطه‌تان دیدید، یا درباره ادامه رابطه تصمیمی درست و جدی بگیرید یا به‌کمک زوج‌درمانگر برای بهبود این نشانه‌ها اقدام کنید. ادامه‌دادن بدون توجه به آژیر خطر نتیجه‌ای جز آسیب‌رسیدن به هر دوی شما ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.