?>
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1402 - 14:20
کد خبر : 14073

۴ کتابی که بعد از خواندنشان دیگر آن آدم سابق نخواهید بود

۴ کتابی که بعد از خواندنشان دیگر آن آدم سابق نخواهید بود

معرفی کتاب کتابخانه نیمه شب مت هیگ در کتاب کتابخانه نیمه شب به روایت داستان زندگی دختری به نام نورا می‌پردازد که بعد از گذر دورانی پرتنش و مملو از پشیمانی وارد کتابخانه‌ای جادویی می‌شود و نگاهش به تمام مسائل زندگی تغییر می‌کند. این رمان محصورکننده و پرفروش که در سال ۲۰۲۰ موفق به دریافت جایزه گودریدز شد،

blank

معرفی کتاب کتابخانه نیمه شب

مت هیگ در کتاب کتابخانه نیمه شب به روایت داستان زندگی دختری به نام نورا می‌پردازد که بعد از گذر دورانی پرتنش و مملو از پشیمانی وارد کتابخانه‌ای جادویی می‌شود و نگاهش به تمام مسائل زندگی تغییر می‌کند. این رمان محصورکننده و پرفروش که در سال ۲۰۲۰ موفق به دریافت جایزه گودریدز شد، شما را با تأثیرات تصمیمات بزرگ و کوچکی که در زندگی می‌گیرید، آشنا می‌کند.

درباره‌ی کتاب کتابخانه نیمه شب:

تا به حال به این فکر کرده‌اید که یک انتخاب می‌تواند سرنوشت شما را به کلی تغییر دهد؟ یا اگر این فرصت را داشتید تا دوباره به گذشته‌ی خود سفر کنید، دست به چه انتخاب‌هایی می‌زدید؟

بیشتر ما در زندگی پا روی رویاهایمان گذاشته‌ایم و حسرت انجام دادن کارهای زیادی را داریم. حقیقت این است که ما هرگز قادر نیستیم تمام زندگی‌هایی که دوست داریم را تجربه کنیم؛ هیچ وقت نمی‌توانیم تمام مهارت‌های مورد علاقه‌مان را یاد بگیریم؛ اما می‌توانیم با خواندن رمانی این تجربه لذت‌بخش را در زندگی به دست آوریم.

 

فرض کنید بین زندگی و مرگ کتابخانه‌ای بی‌انتها وجود دارد. هر کتاب فرصتی برای امتحان زندگی دیگری‌ست که می‌توانستید تجربه کنید؛ زندگی‌هایی که مملو از تصمیم‌های بزرگ و کوچک هستند. در این شرایط دست به چه انتخاب‌هایی می‌زدید؟ چه چیزهایی را در زندگی کنونی‌تان تغییر می‌دادید؟ آیا با تغییر انتخاب‌هایتان باز هم همین سرنوشت را داشتید؟ کتابخانه نیمه شب (The midnight library) به شما این فرصت را می‌دهد که تمام زندگی‌هایی که می‌توانستید داشته باشید را تجربه کنید.

مت هیگ در این کتاب سرگذشت دختری به نام نورا را به تصویر می‌کشد که از زندگی ناامید و خسته شده است و قصد خودکشی دارد. اما دقیقاً در جایی بین زندگی و مرگ روزنه‌ی امیدی را می‌بیند که با کمک آن می‌تواند سرنوشتش را تغییر دهد. او با وارد شدن به کتابخانه‌ی نیمه شب این فرصت را دارد تا تمام زندگی‌هایی که می‌توانست داشته باشد را مشاهده کند؛ که اگر دست به انتخاب‌های بهتری می‌زد، برایش چه پیش می‌آمد. اما قبل از تمام این فرصت‌ها او باید به این سوال پاسخ دهد «بهترین راه برای زندگی کردن کدام است»؟

معرفی کتاب « تکه هایی از یک کل منسجم »

کتاب تکه هایی از یک کل منسجم ، نوشته پونه مقیمی، توانست در مدت زمانی اندک، به چاپ چندم برسد. فارغ از اینکه، پونه مقیمی، بخش‌هایی از این کتاب را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده بود و به این ترتیب توانسته بود مخاطب جذب کند، جذابیت کتاب هم در این رکورد تاثیرگذار بود. در این یادداشت به بررسی این اثر و آثاری که همانند این کتاب، تاثیرگذار هستند، می‌پردازیم.

کتاب تکه هایی از یک کل منسجم نمونه‌ای خوب از تکنیک وبلاگ‌نویسی در نویسندگی است. اگر شما هم سودای نویسندگی دارید، حتما یادداشت « چگونه نویسنده شویم؟» را بخوانید.

 

 

blank

این کتاب، حاوی تکه‌هایی از یک کل منسجم است؛ کلی که هنوز تکمیل نشده، اما در مسیر پیداشدن و بیرون‌آمدن از ابهام است. شاید این کتاب بتواند بخش‌هایی از درونِ شما را بیدار و به پیداشدن بخش‌های گمشده‌تان کمک کند. در ادامه با این تکه‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

 

تکه اول

«شاید زندگی پیدا کردن بخش‌هایی از خودمان در تکه‌تکه‌هایی از یک کُلِ منسجم است. پیدا کردنی که به‌ اندازه‌ی یک عمر طول می‌کشد.»

اگر زندگی را اینگونه ببینیم، هر فرد، هر رخداد و هر رابطه‌ای می‌تواند بخشی از ما را به خودمان بشناساند. از این منظر زندگی کردن متفاوت است. چون ما را با آغوش باز به سمت پذیرش خود و احساساتمان می‌برد. مسئولیت ما را در قبال احساسات، تجربیات و در یک کلام، زندگی را به ما نشان می‌دهد. و آن زمان که مسئولیت زندگی خودمان را به عهده بگیریم و از نقش قربانی بیرون بیاییم، می‌توانیم زندگی را آنگونه که دوست داریم زندگی کنیم.

تکه دوم

ما و جهان خودمان. این موضوع این کتاب است. در کنار پذیرش، ما یاد می‌گیریم که خودمان، شخص اول جهانمان هستیم و باید آن را بسازیم. در این صورت است که یاد می‌گیریم چطور دنیا، خوشبختی و آرامش‌مان را بر پایه حضور یا عدم حضور دیگران بنا نکنیم. می‌فهمیم که چگونه می‌توانیم بعد از هر رنجی، خودمان را تسلی بدهیم و آرامش ببخشیم. رفتن آدم‌ها دیگر دلیل ناراحتی، اندوه و افسردگی ما نیست. اما هر فردی می‌تواند خودش را در یک رابطه کامل کند. بنابراین اگر زمانی به رابطه قدم بگذارد که خودش را پذیرفته باشد و جهانش را ساخته باشد، رابطه سالمی نیز برقرار می‌کند.

 

تکه سوم

صمیمیت در روابط: همانقدر که قوی و متکی به نفس بودن در زندگی اهمیت دارد، ایجاد و ساخت روابط سالم نیز مهم است. صمیمیت یکی از پایه‌های اصلی یک رابطه سالم است که به افراد کمک می‌کند به سمت شکوفایی و پیشرفت قدم بردارند. در این کتاب از صمیمت صحبت می‌شود. این صمیمیت زمانی به وجود می‌آید که یاد بگیریم با خودمان، انتخاب‌ها، اشتباه‌ها و گذشته‌مان در صلح باشیم.

 

پونه مقیمی

پونه مقیمی در سال ۱۳۶۱ متولد شد. ا. یکی از روانشناسانی است که در شبکه اجتماعی اینستاگرام هم فعالیت می‌کند، صفحه پر بازدیدی دارد و بخش‌های بسیاری از کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم را هم در صفحه‌اش منتشر کرده است. تاکید او هم در این کتاب و هم در مطالبی که در اینستاگرامش منتشر می‌کند، بر شناخت، پذیرش، دوستی و آشتی با خود است.

کتاب تکه هایی از یک کل منسجم در نه فصل نوشته شده است. زبان ساده و لحن صمیمی آن یکی از دلایل محبوبیت این کتاب بین مخاطبان است. از طرف دیگر، شما حین خواندن این اثر با یک کتاب تخصصی روبه‌رو نیستید، بلکه کتابی در دست دارید که برای عموم نوشته شده است و این هم یک مزیت دیگر این کتاب است.

گاهی اوقات لازم است تا در زندگی چیزی پیدا کنیم که به آن چنگ بزنیم. شاید لازم است تا زیبایی و معنای زندگی را در کمک کردن به دیگران ببینیم. کاستن از رنج دیگران، یکی از این راه‌ها است.

blank

معرفی کتاب انسان در جستجوی معنا

کتاب انسان در جستجوی معنا نوشته‌ی ویکتور فرانکل، یکی از درخشان‌ترین نمونه‌های ادبی در ادبیات روانشناسانه و از آثار مشهور آمریکاست که داستان زندگی دکتر فرانکل را در اردوگاه اجباری رژیم نازی به تصویر می‌کشد.

انسان در جستجوی معنا (Man’s Search for Meaning) درباره جان سالم به در بردن است؛ درباره سرچشمه قدرتی که به زنده ماندن فرانکل کمک کرد؛ فردی که متحمل سختی‌های زیادی شد. ویکتور فرانکل بعد از داشتن یک زندگی سخت در اردوگاه کار اجباری و پس از به پایان رسیدن جنگ و مشکلات، شاهکار ادبی خود به نام انسان در جستجوی معنا را به رشته تحریر درآورد.

این کتاب دو بخش دارد، بخش اول که در مورد خاطرات فرانکل در اردوگاه اجباری رژیم نازی است و بخش دوم که درباره‌ی مکتب فرانکل یعنی لوگوتراپی یا معنا درمانی توضیح می‌دهد. دکتر فرانکل در بخش دوم بیان می‌کند:

«من مردد هستم که پزشکی قادر به دادن این پاسخ باشد که معنای زندگی هر فردی چیست؟ زیرا معنای زندگی هر فرد دائماً در حال تغییر می‌باشد. از این رو، هر فرد باید معنی و هدف زندگی خود را در لحظات مختلف متوجه شود. هیچ معنایی وجود ندارد که انسان عمری را صرف یافتنش کند، بلکه هر یک از شما دارای وظیفه و رسالتی خاص در زندگی هستید که باید به آن دست پیدا کنید.»

دکتر فرانکل به بیان دو نکته پر معنا در این کتاب می‌پردازد. ابتدا این‌ که انسان باید بداند تا هر کار یا اتفاق سختی که در زندگی برایش اتفاق می‌افتد، دارای معنایی است. آن معنا می‌تواند هر چیزی باشد، عشق به یک معشوق، عشق به کار کردن، عشق به خدمت و یا هرچیزی که حال شما را خوب می‌کند. در واقع هر انسانی باید یک دلیل برای زنده ماندن خود داشته باشد.

blank

معرفی کتاب محکم در آغوشم بگیر: هفت گفت‌ و‌ گو برای یک عمر زندگی با عشق

کتاب محکم در آغوشم بگیر: هفت گفت‌ و‌ گو برای یک عمر زندگی با عشق اثر سو جانسون برای تمام افرادی است که به دنبال عشق جاودان هستند. زن‌ها و مردها و به طور کلی هر فردی در هر موقعیت و فرهنگی که روابطش نیازمند اصلاحات باشد، می‌تواند از این کتاب بهره گیرد.

دکتر سو جانسون (Sue Johnson) مشاور خانواده است. او سعی می‌کند از طریق مشاوره دادن به افراد و خانواده‌ها، جنگ میانشان را پایان دهد. او کتاب محکم در آغوشم بگیر: هفت گفت‌ و‌ گو برای یک عمر زندگی با عشق (Hold me tight: seven conversations for a lifetime of love) را به سه بخش تقسیم کرده است. بخش اول به سوالات قدیمی در مورد عشق پاسخ می‌دهد، همچنین از تحقیقاتی در مورد در روابط خصوصی و عمیق می‌نویسد، این بخش فهمی تازه از عشق را به عشاق ارائه می‌دهد. بخش دوم در مورد نسخه کارامد و عملی درمان هیجان محور است و به شما می‌آموزد که چگونه پیوندی محکم و ماندگار در زندگی‌تان داشته باشید. بخش سوم به قدرت بیکران عشق می‌پردازد و به شما می‌کند که زخم‌های ویرانگر ایجاد شده در زندگی را بهبود بخشید.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.