?>
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 شهریور 1402 - 8:52
کد خبر : 2222

مسیح

سرطان روده / این علائم یعنی شما مبتلا به سرطان روده هستید

سرطان روده / این علائم یعنی شما مبتلا به سرطان روده هستید
برخی نشانه های کوچک گاها آلارم عواقب بزرگی در سلامت انسان هستند

سرطان روده

سرویس سلامت چمدون ؛روده ها وظائف مهمی در بدن انسان بر عهده دارند و گاها در معرض خطر برخی سرطان ها قرار دارند ،علائم این سرطان یا کولورکتال ممکن است در مراحل اولیه بیماری بسیار جزئی باشد یا حتی هیچ گونه علائمی به دنبال نداشته باشد. البته این احتمال نیز وجود دارد که این بیماری برخی علائم هشدار دهنده اولیه از خود نشان دهد.

پس لازم است با علائم آن آشنا شوید تا درصورت بروز آن  برای تشخیص به موقع و درمان اقدام کنید.  برخی از علائم شامل کم خونی، رنگ پریدگی، خستگی ،تنگی نفس، احساس دائمی نفخ، یبوست دائم، سرگیجه و مدفوع تیره   نشانه هایی از این بیماری است.

سرطان / ویکی پدیا

ادامه مطلب

سرطان روده یا کولورکتال (Colorectal Cancer) یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در جهان است. این بیماری در سال ۲۰۲۰ باعث مرگ بیش از ۹۰۰ هزار نفر در سراسر جهان شد.

علت اصلی سرطان روده، رشد غیرطبیعی و نامتعارف سلول‌های روده است. این رشد غیرمعمول می‌تواند در قسمت‌های مختلف روده ایجاد شود، از جمله رکتوم، کولون و روده بزرگ. عوامل خطر این بیماری شامل عوامل ژنتیکی، سن بالا، عوامل محیطی (مانند مصرف غذاهای پرچرب، کم فیبر و بالا در مواد نگهدارنده)، عوامل زیستی (مانند عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری) و برخی از بیماری‌های قبلی روده مانند آبسه و پلیپ‌های روده است.

علائم سرطان روده شامل تغییرات در عادات روده‌ای، خونریزی رکتال، درد شکم، لاغری غیرمنطقی و افت اشتها هستند. برای تشخیص سرطان روده، معاینه فیزیکی، آزمایش‌های خون، کولونوسکوپی، آندوسکوپی، بررسی از طریق سی تی اسکن و مغناطیسی رزونانس تصویربرداری (MRI) استفاده می‌شود.

درمان سرطان روده شامل جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و درمان‌های دیگر است. در صورت تشخیص سرطان در مراحل اولیه، جراحی ممکن است کافی باشد. در صورت شناسایی بیماری در مراحل پیشرفته تر، ممکن است نیاز به درمان های ترکیبی داشته باشد.

از بهترین روش‌های پیشگیری از سرطان روده می‌توان به مصرف غذاهای پر فیبر، کاهش مصرف گوشت قرمز و الکل، ورزش منظم، از بین بردن سیگار و شناختن علائم زودرس این بیماری اشاره کرد. همچنین، برای پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان روده، باید به صورت دوره‌ای کولونوسکوپی انجام داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.