?>
تاریخ انتشار : جمعه 24 شهریور 1402 - 18:06
کد خبر : 6763

اعتماد به نفس ندارم /چکار کنم که اعتماد به نفس خودم را بالا ببرم ؟

اعتماد به نفس ندارم /چکار کنم که اعتماد به نفس خودم را بالا ببرم ؟

سرویس گوناگون چمدون ؛اعتماد به نفس کلید اصلی موفقیت و خوشبختی هر زن و مردی است. اما چرا تعداد زنانی که اعتماد به نفس کافی ندارند از مردان بیشتر است؟ چه راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس در زنان وجود دارد؟ دلایل زیادی برای کم شدن اعتماد به نفس زنان وجود دارد. بیشتر این دلایل

سرویس گوناگون چمدون ؛اعتماد به نفس کلید اصلی موفقیت و خوشبختی هر زن و مردی است. اما چرا تعداد زنانی که اعتماد به نفس کافی ندارند از مردان بیشتر است؟ چه راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس در زنان وجود دارد؟ دلایل زیادی برای کم شدن اعتماد به نفس زنان وجود دارد.

بیشتر این دلایل به عقاید نادرست فرهنگی جامعه و دوران کودکی برمیگردد. با این وجود هیچوقت برای شروع مسیر خوشبختی دیر نیست و شما میتوانید زندگی خودتان را از همین لحظه متحول کنید. خواندن این مقاله برای همه زنان ضروری است. با ما همراه باشید.

چرا افزایش اعتماد به نفس در زنان اهمیت دارد؟

چه چیزی مهم تر از احساس خوشبختی کردن در زندگی است؟ اعتماد به نفس به شما اجازه‌ی دیدن دنیا از یک نگاه متفاوت را میدهد. نکته جالب این است که حضور اعتماد به نفس در زندگی شما، تنها روی خودتان تاثیر نمیگذارد و نگاه دیگران را هم به شما تغییر میدهد. با افزایش اعتماد به نفس:
۱. ارزش وجودی خود را بهتر از قبل درک می‌کنید.
۲. به فرد موفق تری تبدیل خواهید شد.
۳. احساس رضایت بیشتری از زندگی خواهید داشت.
۴. شادی و خوشبختی زندگی خود را افزایش میدهید.
۵. در روابط اجتماعی و عاطفی خود بهتر عمل میکنید.

تنها با داشتن اعتماد به نفس است که میتوانید واقعا به خودتان کمک کنید و بفهمید از زندگی چه میخواهید. افزایش اعتماد به نفس در زنان، آنان را به جایگاه حقیقی خود نزدیک میکند و اجازه میدهد به سمت بهترین اتفاق ها حرکت کنند.

چگونه اعتماد به نفس زنان را بالا ببریم؟

نشانه های اعتماد به نفس در زنان

داشتن احساس باور به خود باعث ایجاد یک سری رفتارهای خاص در زنان میشود. در ادامه با این نشانه ها آشنا میشویم.

۱. زنان با اعتماد به نفس میدانند که در همه چیز بهترین نیستند.

همه ما ضعف هایی داریم و گاهی وقت ها اشتباه میکنیم. برعکس چیزی که خیلی از افراد در شبکه های اجتماعی نشان میدهند؛ زندگی هر کسی دارای مشکلاتی است. اعتماد به نفس در زنان به آن ها کمک میکند که این واقعیت را بپذیرند و با یک نگاه واقع‌گرایانه به زندگی خود نگاه کنند.

۲. خودشان را با دیگران مقایسه نمی‌کنند.

هیچ کدام ما از جزئیات زندگی افراد دیگر خبر نداریم. یکی از کارهای اشتباه بعضی از زنان این است که زندگی خودشان را با کسانی مقایسه میکنند که هیچ دیدی نسبت به مشکلاتشان ندارند. زنان با اعتماد به نفس به بیهوده بودن مقایسه کردن باور دارند و هیچوقت این کار را انجام نمیدهند.

۳. مثبت اندیش هستند.

آن ها حتی زمانی که همه چیز خوب پیش نمیرود هم مثبت اندیش باقی میمانند. مثبت اندیشی جزو سبک زندگی آن هاست. آن ها یاد گرفته اند که درمورد خود حرف های مثبت بزنند و منتظر اتفاقات بد نباشند. به خاطر این شیوه ی نگرش، معمولا افراد شادتری هستند و میتوانند به خوبی مشکلات را مدیریت کنند.

۴. میدانند که چه زمانی باید “نه” بگویند.

هر فرد با اعتماد به نفس باید مهارت نه گفتن را یاد بگیرد. اگر همیشه دیگران را تایید کنیم و به درخواست هایشان جواب مثبت بدهیم؛ خودمان را زیر سوال برده ایم. این جمله به این معنی نیست که باید خودخواه بود؛ بلکه به این معناست که همه ما باید مرزهای مشخصی داشته باشیم و زمانی که کاری را دوست نداشتیم بدون احساس شرم و خجالتی بودن آن را رد کنیم.

۵. اهداف مشخصی دارند.

داشتن اهداف مشخص در زندگی یکی از نشانه های عادات روزانه افراد موفق است. وقتی کسی ارزش خودش را بداند؛ برای روزهای زندگی اش هدف مشخص میکند. زنان با اعتماد به نفس میدانند که رسیدن به موفقیت نیازمند استعدادیابی، انتخاب هدف درست و تلاش مستمر است.

۶. خودشان را به خوبی میشناسند.

خودشناسی یکی از مهمترین توانایی هایی است که برای هر کسی در زندگی اهمیت دارد. با استفاده از خودشناسی میتوان با توانایی ها، ضعف ها و ویژگی های شخصی خود آشنا شد و با آگاهی بیشتر انتخاب های بهتری داشت. این افراد برای خودشناسی زمان میگذارند و بر اساس ویژگی های خاص خود در زندگی تصمیم میگرند. تحقیقات نشان داده است که با بیشتر شدن خودشناسی زنان در جامعه، شاهد افزایش اعتماد به نفس در زنان خواهیم بود.

۷. زبان بدن قوی دارند.

زنان با اعتماد به نفس را میتوان از روی زبان بدن منحصر به فردشان تشخیص داد. برای مثال لبخند و ارتباط چشمی دو نشانه مهم زبان بدن افراد با اعتماد به نفس است. معمولا زبان بدن افراد، اطلاعات بیشتری از درون آن ها را به دیگران منتقل میکند؛ پس اگر میخواهید افراد با اعتماد به نفس را به سادگی تشخیص دهید با زبان بدنشان آشنا شوید.

۸. به موفقیت دیگران حسادت نمیکنند.

اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم؛ باید اعتراف کنیم که همه ما گاهی وقت ها حسادت میکنیم. حسادت در ابعاد کوچک و سازنده اصلا ایرادی ندارد. چیزی که زنان با اعتماد به نفس را از دیگران مجزا میکند؛ نحوه برخودشان با این احساس است. اعتماد به نفس در زنان موجب سازنده بودن این حس میشود. آن ها ارزش خود را میدانند و اجازه نمیدهند حسادت مانع راهشان باشد. و برعکس از این حس استفاده میکنند و با انرژی بیشتری برای موفقیت خود تلاش میکنند.

۹. همیشه مراقب خود هستند.

برای داشتن یک زندگی سالم، باید مراقب سلامت ذهن و بدن خود بود. وقتی ارزش وجودی خود را باور کنید و به توانایی هایتان اطمینان داشته باشید؛ حتما از ذهن و بدن خود هم مراقبت میکنید. زنان با اعتماد به نفس خود دوستی را میشناسند و همیشه حواسشان به سلامت خود هست.

۱۰. همیشه آرایش نمیکنند.

بعضی از زنان برای رفتن به خرید نیم ساعته، یک ساعت آرایش میکنند. معمولا این اتفاق به خاطر عادت یا کمبود اعتماد به نفس می افتد. اگر کسی خودش را به طور کامل بپذیرد و دوست داشته باشد؛ نیازی ندارد تا با آرایش کردن همیشه خود واقعی اش را از دیگران پنهان کند.

زنان با اعتماد به نفس آرایش نمی کنند

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در زنان

اگر میخواهید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و زندگی شادی را آغاز کنید؛ قبل از هر چیزی نیاز به صبر و پشتکار دارید. شما حق داشتن یک زندگی خوب و شاد را دارید. از همین الان شروع کنید و راهکارهای زیر را عملی کنید. دست از تلاش کردن برندارید و همیشه خودتان را دوست داشته باشید.

۱. یک مهارت جدید را یاد بگیرید.

به رشد و پیشرفت خود اهمیت بدهید و همیشه به دنبال یادگیری باشید. با یک مهارت کوچک و آسان شروع کنید و هرروز برایش وقت بگذارید. این تمرین به شما کمک میکند خودتان را لایق یادگیری و پیشرفت بدانید و مطمئن شوید که توانایی آن را دارید. علاوه بر این با پیشرفت در این مهارت، احساس خوبی دریافت میکنید و میفهمید توانایی موفق شدن را دارید.

۲. اهداف زندگی خود را مشخص کنید.

ممکن است انتخاب هدف زندگی آن قدرها هم کار ساده ای به نظر نیاید. اما مطمئن باشید با زمان گذاشتن برای این کار به نتیجه خواهید رسید. یک برگه کاغذ بردارید و شروع به نوشتن کنید.

بنویسید که دلتان میخواهد به چه اهدافی برسید و فکر میکنید چه زمانی به دستشان می آورید. میتوانید از دوستان و خانواده خود هم کمک بگیرید و نظرات آن ها را هم بپرسید.

۳. ورزش کنید.

فعالیت های بدنی باعث افزایش هورمون های شادی افزا در شما میشود. جدا از آن ورزش نشانه ای از اهمیتی است که به بدن و ذهن خود میدهید.

با انجام دادن ورزش به صورت روزانه بدن و ذهن سالم تری خواهید داشت و میتوانید به خوبی فکر کنید. همه افراد موفق ورزش را جزو اولویت های زندگی خود قرار میدهند؛ پس چرا شما این کار نکنید؟

۴. به دنبال رویاهای بچگی خود بروید.

چند دقیقه زمان بگذارید و فکر کنید واقعا چرا دست از آرزوهای خود کشیدید؟ دوباره همان دختر ۷ ساله ای شوید که میخواهد یک بازیگر، نویسنده یا نقاش شود.

به دنبال رویاهای خود بروید تا به خودتان یادآوری کنید این رویاها ارزش جنگیدن دارند. شما ارزشمند هستید و باید برای آرزوهای خود زمان بگذارید. به این فکر نکنید که دیگران چه میگوند؛ خود شما به تنهایی، بدون کمک دیگران هم میتوانید آرزوی کودکی خود را برآورده کنید.

۵. مثبت نگری را در خودتان تقویت کنید.

یکی از مهمترین راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در زنان مثبت نگری است. مثبت نگری به معنی چشم پوشاندن بر روی واقعیت های زندگی نیست.

مثبت نگری یعنی دیدن جنبه های مثبت و خوب هر چیزی. هیچکس از شما انتظار ندارد پس از اتفاقات بد زندگی خود خوشحال باشید؛ اما باید یاد بگیرید ذهن خود را به سمت جنبه های مثبت هر چیزی ببرید و همیشه انتظار اتفاقات خوب را داشته باشید.

میتوانید با تمرین تغییر جملات منفی در ذهن شروع کنید. از این به بعد همه جملات منفی را با یک جمله مثبت جایگزین کنید. برای مثال: به جای جمله ” من خیلی چاق هستم”؛ بگویید ” من باید بیشتر به تناسب اندام خود اهمیت بدهم”.

۶. اجازه اشتباه کردن را به خودتان بدهید.

همه انسان ها ضعف های شخصیتی مختلفی دارند و ممکن است در بعضی از موقعیت ها اشتباه کنند. کسانی که هیچوقت اشتباه نمیکنند همان کسانی هستند که هیچوقت راه های جدید را امتحان نمیکنند.

به جای این که خودتان را بعد از اشتباهات سرزنش کنید؛ به دنبال رفع مشکلات باشید و جلوی تجربیات جدید را نگیرید. مطمئن باشید هرکدام از ما در زندگی خود اشتباهاتی کرده ایم؛ این درس گرفتن از مشکلات است که اهمیت دارد.

۷. کمال گرایی را کنار بگذارید.

کمال گرایی میتواند یک ویژگی مثبت اخلاقی باشد و باعث پیشرفت شما در زندگی شود. اما زمانی که کمال گرایی از حد سازنده خود فراتر رود و در تمام زندگی شما خودنمایی کند؛ باید به فکر درمان آن بیافتید.

کمال گرایی جلوی تقویت اعتماد به نفس شما را میگیرد و باعث هدر رفتن انرژی و استعدادتان میشود. سعی کنید سخت گیری های بیهوده را کنار بگذارید و راه های درمان کمال گرایی را یاد بگیرید.

۸. خودتان را بشناسید.

خودشناسی یک نیاز اساسی برای افزایش اعتماد به نفس در زنان است. اگر میخواهید به خودتان باور داشته باشید؛ برای شناخت خود زمان بگذارید. خودشناسی یک پروسه زمان بر است و قرار نیست شما خودتان را در سه روز بشناسید.

اما با شروع کردن مسیر آن میتوانید قدم به قدم به هدف خود نزدیک تر شوید. نوشتن را در این مسیر دست کم نگیرید و حتما یافته های خود را در یک دفتر یادداشت کنید تا بعدا آن ها را دوره کنید.

زنان با اعتماد به نفس مثبت نگری را در خود تقویت می کنند

زبان بدن زنان با اعتماد به نفس

همانطور که گفتم افزایش اعتماد به نفس در زنان باعث ایجاد رفتارهای خاصی در آن ها میشود. در ادامه ۵ نشانه مهم زبان بدن زنان با اعتماد به نفس را با هم میخوانیم.

۱. لبخند می‌زند

لبخند زدن یکی از زیباترین حالت های صورت هرکسی است که به گسترش روابط اجتماعی کمک میکند. افراد با اعتماد به نفس در بیشتر مواقع لبخند به لب دارند و خوش رو هستند.

۲. موقع صحبت کردن به موها و صورت خود دست نمیزنند

دست زدن به مو و اجزای صورت در حین صحبت کردن، یکی از نشانه های وجود اضطراب در فرد است.

۳. فقط یک وسیله را با خود حمل میکنند

حمل کردن چندین وسیله با هم معمولا نشان دهنده بی نظمی و بی برنامگی است. به همین دلیل است که آن ها سعی میکنند وسایل خود را مرتب کنند و همیشه یک کیف در دستشان باشد.

۴. ارتباط چشمی برقرار میکنند

ارتباط چشمی خوب به دیگران حس اعتماد و علاقه را منتقل میکند. برای داشتن یک ارتباط اجتماعی مناسب به طور معمول باشد ۶۰% زمان صحبت را با ارتباط چشمی همراه کرد.

۵. صاف می ایستند

صاف ایستادن نشانه اطمینان و بی ریا بودن است. معمولا کسانی که میخواهند چیزی را پنهان کنند یا قدرت مقابله با مشکلات ندارند؛ قوز میکنند. شانه های صاف و عقب رفته و دستان باز از نشانه های زبان بدن زنان با اعتماد به نفس است.

زبان بدن زنان با اعتماد به نفس

زنان چگونه اعتماد به نفس خود را از بین می برند؟

تا به حال فکر کرده اید اعتماد به نفس بانوان با چه چیزهایی از بین می رود؟ در ادامه لیستی از موارد نابود کننده اعتماد به نفس در بانوان را برای شما شرح می دهیم.

۱. استفاده بیش از اندازه از شبکه های اجتماعی

دنیای مدرن باعث افزایش روز به روز زنان و مردان از شبکه های اجتماعی شد است. تحقیقات نشان داده است که افرادی که به استفاده از این شبکه ها، چک کردن زندگی دیگران و اخبار اعتیاد پیدا کرده اند؛ اعتماد به نفس کمتری از دیگران دارند و معمولا احساس رضایت کمتری نسبت به زندگی میکنند.

۲. مقایسه خود با دیگران

دشمن اصلی افزایش اعتماد به نفس در زنان، مقایسه نامناسب خود با دیگران است. این ویژگی در بین مردم به ” چشم و هم چشمی ” معروف است. مقایسه کردن نه تنها باعث کاهش اعتماد به نفس میشود، بلکه میتواند روابط اجتماعی بین افراد را هم دچار مشکلات اساسی کند.

۳. داشتن ارتباط عاطفی ناسالم

شریک زندگی ما نقش پررنگی در شکل گیری احساسات درونی ما دارد. زندگی با افراد سلطه گر که به تفاوت ها و احساسات طرف مقابل احترام نمیگذارند؛ معمولا اعتماد به نفس هرکسی را تضعیف میکند. ارتباطات عاطفی ناسالم به مدت طولانی میتواند مشکلات عمیقی را برای زنان ایجاد کند. به همین دلیل لازم است حتما جلوی چنین روابطی را گرفت.

۴. برقراری روابط اجتماعی با افراد منفی نگر

حضور مداوم افراد منفی نگر یکی از دیگر چیزهایی است که اعتماد به نفس در زنان را دچار مشکل میکند. برای داشتن یک ذهن سالم، لازم است از دوستی با افراد منفی نگر اجتناب کنید و نگذارید نظرات منفی و مداوم دیگران اعتماد به نفس شما را کاهش دهد.

زنان با اعتماد به نفس با افراد منفی نگر ارتباط ندارند

معرفی کتاب برای تقویت اعتماد به نفس در زنان

برای افزایش اعتماد به نفس در زنان کتاب های مختلفی وجود دارد. کتاب های زیر از بهترین گزینه هایی است که به شما در این راه کمک میکنند.

کتاب خودت باش دختر/ نوشته ریچل هالیس

این کتاب یکی از پرطرفدارترین کتاب ها در زمینه اعتماد به نفس زنان است که با زبانی دوستانه شما را با دروغ های بزرگ زندگیتان آشنا میکند. در این کتاب با داستان های زندگی نویسنده آشنا میشوید و در انتهای هر فصل راهکارهایی را برای زندگی بهتر و با اعتماد به نفس تر یاد میگیرید.

ما در شهر موفقیت کتاب خودت باش دختر ریچل هالیس را در یک سری پادکست دو قسمتی خلاصه کرده ایم؛ تا همه شما عزیزان از این کتاب نهایت استفاده را ببرید.

کتاب رمز اعتماد به نفس: علم و هنر اعتماد به نفس، آنچه زنان باید بدانند / نوشته کتی کی و کلیر شیپمن

این کتاب یکی از پرفروش ترین کتاب ها در زمینه اعتماد به نفس زنان است که توسط دو نویسده ماهر نوشته شده است. این کتاب با زبانی الهام بخش و ساده به تمام زنان کمک میکند خودشان را بیشتر دوست داشته باشند و هرروز توانمند تر از روز قبل باشند.

این کتاب میتواند انرژی شما را برای تغییر افزایش دهد، تا با سرعت بیشتری به سمت موفقیت و خوشبختی حرکت کنید.

کتاب خودت را به باد نده / جان بیشاپ

درست است که نام این کتاب چندان خوشایند نیست؛ اما در لیست بهترین کتاب های اعتماد به نفس و رشد فردی قرار دارد. به گفته ی برخی از خوانندگان، این کتاب همان چیزی است که برای بیدار شدن نیاز دارید. در این کتاب یاد میگیرید به افکار منفی ذهن خود توجه نکنید و در مقابل این افکار منفی بایستید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.