?>
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 - 20:58
کد خبر : 24004

قبل از شروع ورزش باید این شش عادت بد را ترک کنید

قبل از شروع ورزش باید این شش عادت بد را ترک کنید

آیا شما هم مشکلی در ورزش کردن دارید؟ آیا انگیزه ای برای ثبت نام در باشگاه ورزشی دارید اما به سرعت از تمرینات خود دست می کشید؟ خب، شما تنها نیستید. تصورات غلط و عادت های مخربی که بیشتر ما داریم باعث می شوند به سرعت خسته شویم و به بهانه های مختلف از ورزش

آیا شما هم مشکلی در ورزش کردن دارید؟ آیا انگیزه ای برای ثبت نام در باشگاه ورزشی دارید اما به سرعت از تمرینات خود دست می کشید؟ خب، شما تنها نیستید. تصورات غلط و عادت های مخربی که بیشتر ما داریم باعث می شوند به سرعت خسته شویم و به بهانه های مختلف از ورزش دست بکشیم. در این مقاله، به شما می گوییم که با ترک این عادات می توانید یک روتین ورزشی صحیح و پایدار برای خود بسازید. همراه ما باشید.

۱. منتظر نمانید تا حس ورزش کردن داشته باشید

بسیاری از ما اغلب منتظر می‌مانیم تا زمانی که انگیزه کافی برای شروع ورزش داشته باشیم، اما این روش درستی نیست. حتی ورزشکاران حرفه‌ای هم گاهی اوقات خسته می‌شوند و حوصله ورزش کردن ندارند. هیچ کس دوست ندارد هر روز صبح زود بیدار شود و از رختخواب بیرون بیاید تا ورزش کند. مهم نیست که چقدر انگیزه دارید. شما باید به یک برنامه منظم پایبند باشید. تفاوت بین ورزشکاران و ما این است که آنها به برنامه‌ای که برای خودشان تعیین کرده‌اند متعهد هستند. با استفاده از ترکیبی از عادت، نظم و پشتکار می‌توانید به طور منظم تمرین کنید و روال ورزشی را ایجاد کنید، پس وقت خود را تلف نکنید. به جای این کار، انگیزه خود را برای خود بسازید.بعد از پایان هر جلسه تمرین به خودتان جایزه بدهید؛ به عنوان مثال، یک کتاب جدید بخرید یا شامی خوشمزه در یک رستوران مورد علاقه‌تان بخورید تا انگیزه و اشتیاق بیشتری برای ورزش کسب کنید.اهدافتان را بر روی یک کاغذ بنویسید و آن را در جایی قرار دهید که همیشه ببینیدش. کاغذ اهدافتان را کنار تختخواب، روی فرمان ماشین یا روی در یخچال بچسبانید تا آن را فراموش نکنید. همیشه شروع کردن سخت‌ترین بخش مسیر است. این یادآوری‌های کوچک شروع کردن ورزش را برای شما آسان‌تر می‌کنند.اگر روزی حوصله تمرین کردن ندارید، زود تسلیم خستگی نشوید. کمی صبر کنید و چند سؤال از خودتان بپرسید. آیا واقعاً قدرت ورزش کردن ندارید یا فقط بی حوصله هستید؟ آیا از عدم ورزش کردن پشیمان خواهید شد؟ چطور می‌خواهید این تمرین از دست رفته را جبران کنید؟ با پرسیدن این سؤالات هدفتان را به یاد می‌آورید و تصمیمی منطقی و آگاهانه می‌گیرید.

۲. بیش از حد ورزش نکنید

ورزش بیش از حد ممکن است شانس شکست را افزایش دهد. بنابراین، بهتر است برنامه تمرینی متناسبی داشته باشید و به خودتان زمان بدهید تا به وضعیت دلخواهتان برسید. همچنین، بهتر است به تدریج شدت برنامه خود را افزایش دهید تا پیشرفت شما پایدار باشد. در نتیجه، بهتر است به ماراتن فکر کنید تا دوی سرعت.

اجازه ندهید احساس گناه بر تصمیمتان اثر بگذارد. برنامه‌ای تنظیم کنید که با شرایط فعلی شما جور باشد. اگر فقط یکی‌دو روز از برنامه ورزشی خود عقب ماندید، می‌توانید برنامه خود را دوباره از سر بگیرید، اما اگر چند ماه یا چند سال است که از ورزش دور بوده‌اید، با برنامه‌ای ساده شروع کنید. ۳ یا ۴ جلسه پیاده‌روی سبک برای خود در نظر بگیرید و بعد از چند هفته، تمرینات سنگین را از سر بگیرید.

اگر مدت‌هاست ورزش نمی‌کنید، زیر نظر مربی تمرینات خود را آغاز کنید. فردی متخصص در حوزه ورزش به شما کمک می‌کند روش‌های جدید را بشناسید و بر اساس توانایی جسمانی خود ورزش کنید. شاید مربی تغییرات کوچکی در برنامه ورزشی و سبک زندگی شما ایجاد کند تا خیلی زودتر به نتیجه برسید.

۳. اهداف غیرواقعی نداشته باشید

تعیین اهداف دست‌یافتنی در برنامه ورزشی مهم است

معمولاً مردم فکر می‌کنند که با تمرین مداوم و رژیم غذایی مناسب در عرض یک یا دو هفته، تغییرات چشمگیری در بدنشان خواهند داشت، اما این ادعا کاملاً صحیح نیست. اگر به مدت طولانی تمرین نکرده باشید و بلافاصله با یک برنامه تمرینی سخت شروع کنید، به جز درد شدید عضلات، احساس ناامیدی و خستگی ممکن است هیچ تغییری در وزنتان نیز رخ ندهد، بلکه ممکن است وزن بیشتری به دست آورید.

بهتر است اهدافی قابل اندازه‌گیری و دست‌یافتنی برای خود تعیین کنید تا بتوانید به آنها برسید. نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که هفته به هفته چقدر وزنتان کاهش پیدا خواهد کرد یا عضلاتتان چه تغییری خواهند کرد. ورزش راه حل جادویی نیست و میانبری ندارد. رفع مشکلاتی که در طول سال‌ها برای بدنتان ایجاد شده‌اند، زمان می‌برد. ممکن است یک سال طول بکشد تا تغییرات دائمی و واقعی را مشاهده کنید. باید قبول کنید که نمی‌توانید در چند هفته لاغر شده یا ورزشکار حرفه‌ای شوید. به جای آن، باید بر روی سبک زندگی خود تمرکز کنید. رژیم غذایی، الگوی خواب مناسب و برنامه تمرینی صحیحی را دنبال کنید و تلاش کنید تا استرس خود را کنترل کنید. سن و جنسیت و ژنتیک خود را نمی‌توانید تغییر دهید، اما با یک برنامه منظم و صحیح می‌توانید بهبودی در وضعیت سلامتی خود داشته باشید و به تدریج به اهدافتان برسید.

۴. بهانه نیاورید

همگی ما می‌توانیم دلایل زیادی بیاوریم که چرا ورزش نمی‌کنیم. گاهی سرمان خیلی شلوغ است، خسته‌ایم یا باشگاه خوبی نمی‌شناسیم، اما به‌خاطر داشته باشید که همه افراد با چنین مشکلاتی روبرو می‌شوند و بسیاری از آن‌ها با این چالش‌ها همچنان به صورت روزانه ورزش می‌کنند. به جای دلیل‌گیری، به دنبال فرصتی برای ورزش کردن باشید.

در قدم اول، بهتر است تفکر منفی خود را تغییر دهید. اگر تمرین روزانه برای شما فقط یک وظیفه باشد، اشتیاقی برای آن نخواهید داشت اما اگر ورزش فرصتی برای استراحت و تمدد اعصابتان باشد، با علاقه بیشتری سراغش می‌روید. ورزشی را انتخاب کنید که از آن لذت ببرید تا با انگیزه و انرژی بیشتری ورزش کنید. ورزش کردن را به یک عادت مثبت تبدیل کنید و در آن متعهد باشید. وقتی ورزش روزانه به یک عادت شما تبدیل شود، دیگر اهمیتی ندارد که چقدر خسته هستید یا کارتان به تاخیر افتاده است و بی‌خودی‌ها به آن زمان مشخصی فکر خواهید کرد.

۵. از شکست نترسید

شکست در واقع یک عنصر بزرگ در زندگی است. نمی‌توانید هر پروژه‌ای را شروع کنید و مطمئن باشید که در طول راه هیچ شکستی نخواهید داشت. ورزش نیز همینطور است. نباید انتظار داشته باشید که در برنامه ورزشی خود به طور مداوم پیشرفت کنید و هیچ وقت شکست نبینید. ممکن است در برخی روزها بیمار شوید، تعطیلاتی داشته باشید یا کارهایی پیش بیاید و نتوانید به تمرینات خود بپردازید. به جای تلاش برای کمال، بپذیرید که همیشه کامل نیستید و اینکه تلاش می‌کنید کافی است.

یکی از متخصصان ورزشی می‌گوید گاهی باید به خود یادآوری کنید که ورزش کردن شبیه به جراحی مغز یا طراحی موشک فضایی نیست که اشتباهات و خطاهای شما باعث مرگ افراد شود. اگر به یک جلسه تمرین نمی‌رسید یا قادر به انجام حرکتی نبودید، خودتان را ببخشید. مهمترین چیز در ورزش، ادامه دادن است. از شکست‌هایتان عبور کنید و با تمرکز بر توانایی‌های فعلی خود، به تمریناتتان ادامه دهید.

۶. از کمک‌گرفتن غافل نشوید

پایبندی به برنامه ورزشی و رژیم غذایی چالش‌برانگیز است؛ اما داشتن دوستانی که در این تصمیم بزرگ شما را همراهی می‌کنند، می‌تواند به شما کمک زیادی کند. وقتی اعضای خانواده شما تصمیم می‌گیرند غذاهایی مثل پیتزا و همبرگر بخورند، بسیار سخت است که شما فقط به سالاد محدود شوید. بهتر است اطرافیان خود را از تصمیمتان آگاه کنید و به آنها بگویید قصد دارید برنامه ورزشی و رژیم غذایی سالم‌تری را دنبال کنید و از آنها بخواهید شما را در این تصمیم حمایت کنند.

اگر می‌خواهید یک برنامه پایدار و سلامتی داشته باشید، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید. بسیاری از افراد تمایلی به کار با یک مربی ورزشی یا دریافت رژیم غذایی توسط یک متخصص تغذیه ندارند. آنها فکر می‌کنند که هزینه مربی و متخصص تغذیه بالا است یا شاید خجالت می‌کشند از اینکه درباره وضعیت بدنشان با یک غریبه صحبت کنند. اما این نگرش اشتباه است. مربیان ورزشی برای همین کار آموزش دیده‌اند و می‌توانند بهترین برنامه را برای شما تنظیم کنند. علاوه‌بر این، حمایت و حضور آنها در طول دوره، شما را به ادامه راه مشتاق‌تر می‌کند. مربی حرفه‌ای اجازه نمی‌دهد در طول تمرینات آسیب ببینید، رژیم غذایی ناسالمی داشته باشید یا از ورزش‌کردن دلسرد شوید. بنابراین نباید از کمک گرفتن نگران باشید و با مشورت یک متخصص، روتین ورزشی و رژیم غذایی خود را تنظیم کنید.

سخن آخر

باشگاه‌ رفتن تنها جزء روتین ورزشی نیست. برای داشتن یک زندگی سالم‌تر، شما باید عادات مخرب قدیمی خود را ترک کنید. با اجرای تغییراتی که در این مقاله بیان شده، شما می‌توانید سبک زندگی خود را بهبود دهید و به سمت پیشرفت حرکت کنید. در این مسیر، نیازی به بی‌نقص بودن نیست. تنها کافی است به تعهد خود پایبند باشید و از پشتکار برخوردار شوید.

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.