?>
تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1402 - 17:40
کد خبر : 5334

آیا ادامه زندگی به خاطر فرزندان در شرایط اختلاف با همسر تصمیم درستی است؟

آیا ادامه زندگی به خاطر فرزندان در شرایط اختلاف با همسر تصمیم درستی است؟

سرویس گوناگون چمدون ؛ به‌طورکلی، بیشتر مردم حفظ ازدواج و ادامه زندگی به خاطر بچه ها را به زوج ها توصیه می کنند. اما من دوستان زیادی دارم که پدر و مادرشان طلاق گرفته‌اند و دوباره ازدواج کرده‌اند و زندگی بسیار بهتری نسبت به قبل از طلاق داشته اند.    جدایی با داشتن فرزند من

سرویس گوناگون چمدون ؛ به‌طورکلی، بیشتر مردم حفظ ازدواج و ادامه زندگی به خاطر بچه ها را به زوج ها توصیه می کنند. اما من دوستان زیادی دارم که پدر و مادرشان طلاق گرفته‌اند و دوباره ازدواج کرده‌اند و زندگی بسیار بهتری نسبت به قبل از طلاق داشته اند.

 

 

blank

جدایی با داشتن فرزند

من در حال حاضر دو دوست دارم که به خاطر فرزندان مجبور به حفظ رابطه با همسر خود هستند، در حالی که اختلافات آنها به همه اعضای خانواده آسیب می‌زند. در این شرایط تجربه‌های ناخوشایندی در خانواده به خاطر جنگ و دعوای مداوم زن و شوهر ایجاد می‌شود که بر سلامت روانی و جسمی کودکان تأثیر منفی می‌گذارد. شما چه فکر می‌کنید؟ آیا زن و شوهر همیشه باید به خاطر فرزندان با هم بمانند و از تجربه یک زندگی مشترک موفق تا پایان محروم باشند؟ ”
سؤال خوبی است و این فکری است که نه‌تنها والدینی که تصمیم به طلاق از همسر خود دارند را به ستوه می‌آورد، بلکه والدینی هم که قبلاً از همسر خود طلاق گرفته‌اند در مورد این تصمیم و عواقب طلاق بر زندگی کودکان خود احساس گناه می‌کنند.
وقتی پدر و مادرها این سؤال را از من می‌پرسند، سعی می‌کنم به آن‌ها بفهمانم که این یک مسئله سیاه‌وسفید نیست. طلاق همیشه به ضرر بچه‌ها نیست، یا اینکه ماندن در کنار همسر و حفظ رابطه ناموفق، همیشه به نفع بچه‌ها نیست. به نظر من مهم‌ترین عاملی که باید در مورد تأثیر طلاق بر فرزندان در نظر گرفت، شدت اختلافات زناشویی است.

blank

۱۰ دلیل با هم ماندن بخاطر بچه ها

پاسخ آسانی برای سؤال: آیا باید به خاطر کودکان با هم بمانیم، وجود ندارد. من فکر می‌کنم ما به‌عنوان والدین مدیون بچه‌هایمان هستیم و تا جایی که می‌توانیم باید برای بهتر شدن ازدواج و زندگی مشترکمان تلاش کنیم. به بیانی دیگر، هیچ والدی نباید بدون درنظرگرفتن نیاز کودک به تعامل مؤثر با خانواده، درخواست طلاق کند.

هیچ چیزی بیشتر از در اولویت قرار دادن نیازهای دیگری قبل از خودمان، برای بهتر ساختن موقعیت به ما انگیزه نمی‌دهد. تجربه به من ثابت کرده است، اغلب والدینی که از هم طلاق می‌گیرند، قبل از درخواست طلاق به مشاوره ازدواج حضوری نمی‌روند. رابطه به قهقرا کشیده می‌شود و راه‌حل نهایی طلاق به نظر می‌رسد. راه حلی که نیازهای خودشان را برآورده می‌کند؛ اما تحقیقات ثابت کرده است که برای کودکان دشوار است.

به همین دلیل، بخاطر تأثیرات طلاق بر فرزندان است که من باور دارم والدین باید اطمینان پیدا کنند که ازدواجی سالم را ایجاد کنند که نه‌تنها برای خودشان مفید است؛ بلکه برای کودکانشان نیز همین‌طور است. تا زمانی که همه تلاشتان را برای نجات ازدواجتان به خرج نداده‌اید، طلاق نباید راه حل شما باشد.

به خاطر بچه هام زندگی میکنم

طی چند دهه اخیر، تحقیقات نشان داده است که کودکان بی شک از بزرگ شدن و پرورش یافتن توسط والدینی که ازدواج سالمی دارند سود می‌برند. در زیر چند مورد از فواید تعامل کودکان با خانواده آمده است:

  1. فرزندان در سنین بزرگسالی کمتر احتمال دارد طلاق بگیرند.
  2. مشکلات هیجانی کمتری دارند.
  3. کمتر به سو مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.
  4. در مقایسه با فرزندان طلاق، به‌احتمال بیشتری به دانشگاه می‌روند.
  5. در سنین نوجوانی کمتر به رفتارهای بزهکارانه دست می‌زنند.
  6. در روابطشان دست به انتخاب‌های هوشمندانه‌تری می‌زنند و کمتر احتمال دارد دست به خشونت خانگی بزنند.
  7. با هر دوی والدینشان رابطه بهتری دارند.
  8. در سنین نوجوانی کمتر احتمال دارد به روابط جنسی دست بزنند.
  9. کمتر احتمال دارد که در سنین نوجوانی بارداری را تجربه کنند.
  10. سبک زندگی ایمن‌تر شغلی برای کودکان را بیشتر تجربه می‌کنند.

تحمل زندگی فقط به خاطر بچه ها

افراد به دلایل زیادی از هم طلاق می‌گیرند. اگر تنها دلیلی که می‌خواهید طلاق بگیرید این است که از هم “دور افتاده‌اید ” یا با هم “خوشحال “نیستید، در این صورت، لطفاً روی ازدواجتان کار کنید. با ازدواج کردن تعهدی همراه آن به وجود می‌آید که به معنی تلاش کردن برای حفظ ازدواج در زمانی است که مشکلات و ناخوشی‌ها به وجود می‌آیند و بین زوجین فاصله احساسی می‌افتد.

البته اگر خشونت خانگی، خشونت کلامی، اعتیاد یا خیانت همسر در میان است، طلاق گرفتن می‌تواند بهترین اقدام برای کودکانتان باشد. به‌منظور اینکه کودکان روابطی سالم داشته باشند باید نمونه‌ای از اینکه روابط سالم چطور است داشته باشند. اگر ازدواج شما سرشار از تعارض است دارید به کودکانتان درس‌هایی را یاد می‌دهید که در آینده روابط بزرگسالی‌شان شکست بخورد.

به گفته “پاول آماتو ” جامعه‌شناس دانشگاه پن استیت، دودسته از کودکان بیشتر از همه در معرض خطر مشکلات روانشناختی در آینده هستند، آنهایی که والدینشان با هم می‌مانند؛ اما همیشه با هم مشکل و دعوا دارند و آنهایی که والدینشان با هم مشکلات زیادی ندارند؛ اما در نهایت از یکدیگر طلاق می‌گیرند.

اگر زندگی مشترک شما سرشار از ناسازگاری است، طلاق برای کودکان شما فواید زیادی دارد. در زیر چند دلیل آمده است که چرا این بهترین راهکار برای یک ازدواج بحران‌زده است.

طلاق نگرفتن به خاطر بچه ها

  • ۱-فرزندان خود را از اضطرابی که مشکلات والدینشان ایجاد کرده است، مصون نگاه می‌دارید.
  • ۲-کودکان نیاز دارند تا روابطی گرم و حمایت‌کننده و سرشار از عشق با والدینشان داشته باشند. والدی که کودکش را از محیطی که مشکلات زیادی دارد دور می‌کند به او نشان می‌دهد که دوست داشتنی و حمایت شده است.
  • ۳-امنیت و محافظت شدن از نیازهای اولیه یک کودک است. جداشدن از یک همسر پرخاشگر، به این معناست که شما به برطرف‌شدن نیازهای اولیه او اهمیت می‌دهید.
  • ۴-برخی تحقیقات نشان داده است کودکانی که مورد سو استفاده قرار می‌گیرند، به لحاظ رشدی رنج می‌برند و به والدین دلبستگی پیدا نمی‌کنند. نرخ “دلبستگی ناایمن “بالاتری در میان این کودکان به چشم می‌خورد.
  • ۵-کودکانی که در تعارض و مشکلات زیادی بزرگ شده‌اند نسبت به تهدید و تعارض واکنش‌های سریع‌تر و شدیدتری نشان می‌دهند. بودن در معرض مشکلات و تعارضات می‌تواند موجب شود که کودکان در برخورد با دیگران پرخاشگر شوند.

آیا باید به خاطر فرزندانمان در یک ازدواج ناموفق بمانیم؟

اساساً، وقتی صحبت از طلاق و کودکان می‌شود یک والد باید کاری را انجام دهد که فکر می‌کند مطابق میل کودکش است. در مورد ازدواج‌هایی که مشکلات کمی دارند بهترین کار این است که بنیان خانواده را حفظ کرد. در مورد ازدواج‌هایی که مشکلات شدیدی دارند به نفع کودکان است و ترجیح می‌دهند که والدینشان طلاق بگیرند. در نهایت انتخاب با کودکان است.

لطفاً به خاطر داشته باشید اگر کودکانتان در خانواده خوشحال‌اند و امنیت دارند وقتی می‌خواهید تصمیم به طلاق بگیرید یا نه باید نیازهایشان را در نظر بگیرید. اگر کودکانتان در نتیجه ی سو استفاده در ازدواج شما دچار اضطراب هستند لطفاً بدانید که چه آسیبی به آنها وارد می‌شود اگر دراین‌رابطه سو استفاده گرایانه باقی بمانید.

ادامه زندگی به خاطر فرزندان بر اساس تحقیقات روانشناسی

تحقیقات روانشناسی نشان می‌دهد، جنگ و دعوای والدین در طولانی‌مدت تأثیر منفی بر سلامت و تربیت فرزندان می‌گذارد. بااین‌حال، بسیاری از زوج ها در زندگی خود تحت تأثیر افکار دیگران قرار می‌گیرند و متقاعد می‌شوند که « باید» به خاطر بچه ها زندگی مشترک با همسر خود را ادامه داده و مشکلات زندگی را تحمل کنند.
البته در شرایطی که والدین با وجود اختلافات با هم مسالمت می کنند و از هر گونه درگیری و دعوا اجتناب می کنند، ادامه زندگی به خاطر فرزندان ممکن است کار درستی باشد.
همچنین والدینی که استطاعت پرداخت هزینه‌های زندگی دو خانواده را ندارند، ممکن است موقتاً مجبور به ادامه زندگی و تحمل همسر به خاطر فرزندان شوند.
بااین‌حال، خانواده‌های بسیاری وجود دارند که در این آشفتگی به سر می‌برند که “ادامه زندگی به خاطر فرزندان ” به آن‌ها توصیه نمی‌شود. اغلب اوقات، این درگیری‌های شدید فقط پشت درهای بسته آشکار است و باعث می‌شود که کودکان عملاً ۲۴ ساعت شبانه‌روز تحت استرس حاصل از جنگ و دعوای والدین باشند.
وضعیت‌های مربوط به خشونت خانگی یک مثال ساده است. من توصیه نمی‌کنم که زوج به خاطر بچه ها در یک رابطه خشونت آمیز باقی بمانند. مشاهده رفتارهای خشونت آمیز والدین برای سلامت روانی کودکان خوب نیست. علاوه بر این، زمانی که کودکان شاهد درگیری و دعوای مداوم والدین خود هستند، استرس حاصل از مشاهده جنگ و دعوای مستمر والدین اغلب خیلی بدتر از شرایط زندگی بعد از طلاق برای فرزندان است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.