?>
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 دی 1402 - 12:14
کد خبر : 13009

بیانکا کلارک-درمانگر روانشناختی

چگونه با شبکه های اجتماعی رابطه سالم داشته باشیم؟

چگونه با شبکه های اجتماعی رابطه سالم داشته باشیم؟

رسانه های اجتماعی برای بسیاری از ما به بخشی از زندگی تبدیل شده است. می تواند به ما کمک کند اطلاعات را به اشتراک بگذاریم، با دوستان در تماس باشیم و به سرعت به اخبار دسترسی پیدا کنیم. اما آیا می تواند سلامتی ما را به خطر بیندازد؟ و چگونه می توانیم از سلامت روان خود به صورت

رسانه های اجتماعی برای بسیاری از ما به بخشی از زندگی تبدیل شده است. می تواند به ما کمک کند اطلاعات را به اشتراک بگذاریم، با دوستان در تماس باشیم و به سرعت به اخبار دسترسی پیدا کنیم. اما آیا می تواند سلامتی ما را به خطر بیندازد؟ و چگونه می توانیم از سلامت روان خود به صورت آنلاین محافظت کنیم؟ در اینجا، نکات مفیدی را برای کمک به شما در حفظ رابطه مثبت با رسانه های اجتماعی ارائه می کنم.

 

 ♨️می توانند برای سلامت روان ما مضر باشند؟

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند بر سلامت روان ما، به‌ویژه در جوانان، تأثیر بگذارد. تحقیقات همچنین نشان داده است که استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند بر میزان خواب ما تأثیر بگذارد، که می تواند بر سلامت روان ما نیز تأثیر بگذارد.

همچنین نگرانی هایی در مورد میزان زمانی که برخی افراد در رسانه های اجتماعی می گذرانند وجود دارد. برخی از مطالعات این را “اعتیاد به رسانه های اجتماعی” نامیده اند. این یک اصرار دائمی برای بررسی حساب‌های رسانه‌های اجتماعی است، به طوری که بر سایر بخش‌های زندگی شما مانند کار، مدرسه یا روابط تأثیر می‌گذارد. تصور می‌شود که داشتن یک رابطه شدید با رسانه‌های اجتماعی می‌تواند باعث شود که از زندگی خود کمتر احساس رضایت کنید.

 

♨️مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی چیست؟

در حالی که تحقیقات زیادی بر روی جنبه های منفی رسانه های اجتماعی متمرکز است، شواهدی نیز وجود دارد که نشان می دهد می تواند برای سلامتی ما مفید باشد. برخی از مطالعات با نگاهی به سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام دریافته‌اند که کاربران در هر سنی احساس افزایش حمایت اجتماعی می‌کنند.

رسانه های اجتماعی همچنین می توانند به ما در ارتباط با دوستان و عزیزان کمک کنند. و همچنین می تواند به ما در یادگیری مهارت های جدید و ارتباط با افراد دیگر با علایق مشترک کمک کند.

♨️استفاده سالم از رسانه های اجتماعی چیست؟

استفاده سالم از رسانه های اجتماعی احتمالا برای همه ما متفاوت است. برای برخی افراد، استفاده منظم از رسانه های اجتماعی ممکن است بر خلق و خوی آنها تأثیر بگذارد. اما این برای همه صدق نخواهد کرد. این ایده خوبی است که سعی کنید تعادلی را پیدا کنید که بهترین کار را برای شما دارد.

سعی کنید بیشتر مراقب محتوایی که مشاهده می کنید و زمانی که در رسانه های اجتماعی می گذرانید باشید. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که شما یک انتخاب دارید که آیا با رسانه های اجتماعی درگیر باشید یا نه. و لازم نیست زندگی شما را کنترل کند.

♨️چگونه می توانم با رسانه های اجتماعی مرزهای سالمی تعیین کنم؟

در اینجا هفت راه وجود دارد که به شما کمک می کند تا رابطه سالم تری با رسانه های اجتماعی داشته باشید.

🔺۱. در مورد افرادی که دنبال می کنید انتخاب کنید

اگر بعد از گذراندن وقت در رسانه های اجتماعی احساس ضعف می کنید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که حساب هایی را که دنبال می کنید با دقت بیشتری بررسی کنید. اکانت هایی را که شما را آزار می دهد یا ناراحت می کند یا به هر طریقی باعث می شود احساس بدی داشته باشید لغو فالو یا “بی صدا” کنید.

🔺۲. از مقایسه خود با دیگران بپرهیزید

مقایسه زندگی خود با زندگی‌هایی که آنلاین می‌بینید می‌تواند به شما احساس ضعف کند. سعی کنید به یاد داشته باشید که آنچه در شبکه های اجتماعی می بینیم همیشه در زندگی صادق نیست. و همه روزهای خوب و بد دارند، اما ما اغلب روزهای بد خود را به صورت آنلاین پست نمی کنیم.

 

🔺۳. محدودیت های زمانی تعیین کنید

یکی از بهترین راه ها برای سالم نگه داشتن رابطه خود با رسانه های اجتماعی این است که استفاده خود را محدود کنید. اکنون بسیاری از تلفن‌ها تنظیماتی دارند که می‌توانید پس از مدتی برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی خاصی را قفل کنید. این می تواند برای محدود کردن زمان صرف شده برای پیمایش مفید باشد و شما را از مدت زمان استفاده از صفحه نمایش بیشتر آگاه کند.

🔺۴. خاموش کنید

راه دیگری که به شما کمک می کند استفاده خود را از رسانه های اجتماعی محدود کنید، خاموش کردن اعلان ها است. ممکن است شنیدن هشدارهایی که به تلفن شما می‌رسند حواس‌تان را پرت کند و دور بودن از صفحه نمایش را سخت‌تر کند. خاموش کردن این هشدارها می تواند به شما کمک کند در زندگی آفلاین خود حضور بیشتری داشته باشید.

🔺۵. پس بدهید

اگر به یک هدف علاقه مند هستید، چرا از حضور خود در رسانه های اجتماعی برای تبلیغ آن استفاده نمی کنید؟ این می تواند راهی عالی برای حمایت از خیریه ها و کمک به جامعه باشد.

🔺۶. با علایق خود ارتباط برقرار کنید

اگر سرگرمی‌ای دارید که از آن لذت می‌برید، یا چیزی وجود دارد که می‌خواهید درباره آن بیشتر بدانید، رسانه‌های اجتماعی می‌توانند ابزار خوبی باشند. حساب‌هایی را که با آنها علایق مشترک دارید دنبال کنید و از رسانه‌های اجتماعی برای افزایش دانش خود استفاده کنید.

🔺۷. کمتر روی لایک ها تمرکز کنید

برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که تعداد لایک هایی که روی عکس ها دریافت می کنند بر روحیه آنها تأثیر می گذارد. چرا سعی نکنید با تغییر تنظیمات، تعداد لایک هایی که در اینستاگرام دریافت می کنید را پنهان کنید. این ممکن است به کاهش تمرکز شما از اعداد کمک کند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.