?>
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 دی 1402 - 11:46
کد خبر : 11379

۱۳ راهکار اثربخش برای کنارآمدن با عادت‌های آزاردهنده همسر

۱۳ راهکار اثربخش برای کنارآمدن با عادت‌های آزاردهنده همسر

همه ما انسان‌ها صدها عادت خوب و بد داریم و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند هیچ ویژگی بدی ندارد. بالاخره هر کسی ممکن است در برخی زمینه‌ها عادت‌هایی داشته باشد که به مذاق دیگری خوش نیاید. پذیرش عادت‌های بد شریک زندگی و کنارآمدن با آنها کار چالش‌برانگیزی است هر فردی دارای صدها عادت خوب و بد

همه ما انسان‌ها صدها عادت خوب و بد داریم و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند هیچ ویژگی بدی ندارد. بالاخره هر کسی ممکن است در برخی زمینه‌ها عادت‌هایی داشته باشد که به مذاق دیگری خوش نیاید. پذیرش عادت‌های بد شریک زندگی و کنارآمدن با آنها کار چالش‌برانگیزی است

هر فردی دارای صدها عادت خوب و بد است و هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که هیچ ویژگی بدی ندارد. بعضی از افراد ممکن است در برخی زمینه‌ها عادت‌هایی داشته باشند که به مذاق دیگران نخواهد خورد. پذیرش عادت‌های بد شریک زندگی و کنارآمدن با آنها، چالشی است که همه باید با آن مواجه شوند. این چالش می‌تواند به عنوان یک فرصت برای رشد و بهبود روابط شخصی و اجتماعی در نظر گرفته شود. به این ترتیب، پذیرش عادت‌های بد، از ملاحظاتی است که شخصیت و رشد فردی را تقویت می‌کند.

. شما هم به دنبال راهکاری برای کنارآمدن با عادت‌های آزاردهنده همسرتان هستید؟ تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آیا طبیعی است که رفتارهای همسرتان آزارتان بدهد؟

اگر ذهنتان درگیر نحوه برخورد با عادت‌های آزاردهنده همسرتان است و مدام به دنبال تغییر عادت بد او هستید، اولین قدم این است که بپذیرید او انسانی متفاوت با شماست. همین ویژگی‌ها و عادت‌های متفاوت باعث منحصربه‌فرد بودن افراد می‌شوند.

البته وقتی این تفاوت‌ها را کنار هم قرار دهید تا رابطه‌ای ایجاد کنید، رفتارهای آزاردهنده بیشتر به چشم می‌آیند. حتی ممکن است برخی از عادت‌های شما هم برای او آزاردهنده باشند.

در این شرایط بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که سازنده باشید، یعنی اگر همسرتان کاری را به‌ شیوه‌ای متفاوت با عادت شما انجام می‌دهد، درباره رفتار مدنظر صحبت کنید. دلیل آزاردهنده‌بودن کارش را برایش توضیح دهید و پیشنهاد کنید رفتارش را اصلاح کند. دقت کنید که در تمام این مراحل نحوه حرف‌زدن و لحن شما بسیار تعیین‌کننده است.

چه رفتارهایی آزاردهنده‌اند؟

هرکدام از ما رویکرد متفاوتی به زندگی داریم. اگر همسرتان فرد انتقادپذیری است، احتمالا می‌توانید ناراحتی‌ خود بابت برخی رفتارهایش را به او منتقل کنید و به نتایج خوبی برسید. برخی از مهم‌ترین عادات آزاردهنده عبارت‌اند از:

  • آب‌نوشیدن بدون لیوان و قراردادن دوباره بطری داخل یخچال؛
  • تمیزنکردن روشویی یا حمام بعد از اصلاح صورت یا موها؛
  • دیرکردن همیشگی بدون دلیل موجه یا عذرخواهی؛
  • انداختن لباس‌های کثیف روی زمین یا هر جای دیگر خانه؛
  • فراموش‌کردن کارها؛
  • رهاکردن ظروف کثیف روی پیشخوان یا هرجای دیگر خانه؛
  • حرف‌زدن با دهان پر یا جویدن غذا با صدای بلند؛
  • استفاده طولانی از موبایل حتی موقع وقت‌گذراندن با همسر.

اینها فقط بخشی از عادات آزاردهنده‌اند.

راهکارهای مقابله با عادت‌های آزاردهنده همسر

۱. آزاردهنده واقعی را پیدا کنید

بسیاری از مواقع ممکن است کسی که از چیزی آزرده می‌شود، خودش باعث آزاردادن طرف مقابل شود. در واقع ممکن است فشار ناشی از استرس نامربوطی را سر همسرتان خالی کنید، مانند فشار بیش از حد محل کار. این عصبانیت ممکن است شما را به نقطه شکست برساند و باعث شود به شخص اشتباهی حمله کنید.

در این شرایط مهم نیست رفتار آزاردهنده چیست و فقط این اهمیت دارد که چنین رفتاری ممکن است منجر به عصبانیت یا پرخاشگری شود و درنهایت باعث شود همسرتان برای تلافی رفتار شما، کار بدتری انجام بدهد.

اگر همسرتان رفتار آزاردهنده‌ای دارد، منشأ آن رفتار را پیدا کنید. ببینید بیشتر چه مواقعی این کار را انجام می‌دهد. بررسی شرایط باعث می‌شود به اطلاعات کامل‌تری برسید و نحوه مقابله با عادت بد همسرتان را پیدا کنید.


بیشتر بخوانید :با شوهر خسیس چکار کنیم؟/چرا زنان از مردان خسیس متنفرند؟


۲. درباره چیزی که آزارتان می‌دهد، صحبت کنید

اگر عادات آزاردهنده همسرتان ورای تحمل است و باعث شده روزبه‌روز بیشتر از او فاصله بگیرید، خودخوری را کنار بگذارید و درباره این مسئله با او صحبت کنید. وقتی کار آزاردهنده‌ای انجام می‌دهد، همان موقع با ملایمت و لحن مناسب به او بگویید که این رفتارش چقدر باعث آزارتان می‌شود و شما را ناراحت می‌کند. این ابراز ناراحتی گفت‌وگویی را شکل می‌دهد که ممکن است بسیار سازنده و مشکل‌گشا باشد.

۳. از دیدگاه همسرتان به موقعیت نگاه کنید

تابه‌حال فکر کرده‌اید ممکن است رفتاری که به‌نظر شما آزاردهنده است، واقعا آزاردهنده نباشد؟ اینکه شما سبک زندگی خاص خودتان را دارید به معنی ایدئال‌بودن آن نیست. ممکن است در پی رفتار آزاردهنده همسرتان چیزی باشد که شما از آن بی‌اطلاعید. مثلا اگر همسرتان با صدای بلند غذا را می‌جود، شاید از نظر پزشکی مشکلی دارد که هرگز درباره آن با شما صحبت نکرده است.

پس قضاوت را کنار بگذارید و ببینید دلیل عادت آزاردهنده همسرتان چیست؟ وقتی خودتان را جای او بگذارید و از دید او به موقعیت نگاه کنید، قطعا بهتر می‌توانید مشکل را حل کنید.

۴. وقتی با همسرتان صحبت کنید که حالش خوب است

هیچ‌کس دوست ندارد در شرایطی که حالش خوب نیست، به او انتقاد شود. فرقی نمی‌کند که این انتقاد سازنده و بجا باشد یا خیر؛ زمان مناسب برای مطرح‌کردن انتقاد مهم‌ترین چیزی است که باید به آن توجه کنید.

اگر در شرایطی انتقادتان را مطرح کنید که همسرتان واقعا حال خوبی ندارد، حالت تدافعی به خود می‌گیرد و درنهایت جروبحث پیش می‌آید.

۵. از کارهایی مانند قهرکردن اجتناب کنید

اگر بخواهید از روش‌هایی مانند قهرکردن برای مقابله با عادت‌های آزاردهنده همسرتان استفاده کنید، محیطی ناسالم و آسیب‌زا ایجاد خواهید کرد. با این کار سعی نکرده‌اید مشکل را درک کنید و از راه درست وارد شوید و فقط با رفتار تنبیه‌مانندتان می‌خواهید رفتار آزادهنده او را تلافی کنید.

وقتی می‌خواهید از موقعیت‌هایی گذر کنید که برای هر دوی شما چالش‌برانگیزند، مثبت‌اندیش باشید. مثبت‌اندیشی در هر رابطه‌ای ضروری است.

۶. سعی کنید روی نکات مثبت تمرکز کنید

وقتی مدام روی عادات آزاردهنده همسرتان تمرکز می‌کنید، هیچ رفتار یا عادت خوب او به چشمتان نمی‌آید. خوبی‌هایش را هم ببینید و انرژی‌ خود را روی نکات مثبت متمرکز کنید.

صرف‌نظر از اینکه عادات بد چقدر آزاردهنده‌اند، قطعا ویژگی‌های مثبت او بسیار بیشتر از این عادت‌های آزاردهنده است وگرنه نمی‌توانستید عاشق این شخص شوید. اگر از راه درست وارد شوید و با رفتاری مناسب و به‌دور از هرگونه ناراحتی دلیل ناراحتی‌ خود را مطرح کنید، قطعا تلاش صادقانه‌ای برای اصلاح برخی از ناراحتی‌ها انجام خواهد شد.

۷. با محبت و بدون سرزنش‌ پیشنهاد دهید

صحبت با همسر برای تغییر عادت آزاردهنده

صحبت‌کردن با عصبانیت هیچ نتیجه مثبتی نخواهد داشت. وقتی کسی احساس کند به او حمله شده است، سریع گارد می‌گیرد و سعی می‌کند لحن ناخوشایند را با لحنی ناخوشایندتر جواب بدهد. در پس این دعوای تمام‌عیار اتفاقاتی می‌افتد که معمولا به چشم نمی‌آیند، مانند آسیب روحی و کاهش اعتمادبه‌‌نفس همسرتان.

اگر می‌خواهید درباره رفتار یا عادت آزاردهنده همسرتان با او صحبت کنید، او را سرزنش نکنید و محبت‌تان را از او دریغ نکنید. قطعا او در این شرایط بیشتر از هر وقت دیگری خواهان ابراز محبت شماست.

۸. مدتی خودتان را مشغول کنید

اگر درباره رفتار آزاردهنده همسرتان با او صحبت کرده‌اید و او با پذیرش این موضوع قرار است رفتارش را اصلاح کند، دیگر به پروپایش نپیچید. خودتان را مشغول کنید تا ذهنتان را از عادت‌های آزاردهنده او دور کنید. برنامه این است که به همسرتان زمان بدهید تا عادت آزاردهنده‌اش را کنار بگذارد و این روند قطعا زمان‌بر است.

ممکن است تغییر آهسته‌تر از انتظارتان اتفاق بیفتد، اما همین که تلاش همسرتان برای اصلاح رفتارش را می‌بینید، کافی است. سرگرمی، ورزش یا فعالیت موردعلاقه دیگری برای آرامش ذهنتان پیدا کنید.

۹. آستانه صبر و تحملتان را بالا ببرید

ممکن است لازم باشد برخی از رفتارها را تحمل کنید. اگر می‌بینید همسرتان تلاش می‌کند برخی از عادات آزاردهنده‌اش را کنار بگذارد، لازم است شما هم چند قدم به‌سمت او بردارید و برخی از رفتارهای عوض‌نشدنی او را بپذیرید.

ما نمی‌توانیم کسی را که دوستش داریم تغییر بدهیم. قرار است فقط برخی از رفتارهایش اصلاح شوند، پس به دنبال تغییر تمام جنبه‌های شخصیتی او نباشید.

۱۰. با دوست صمیمی همسرتان صحبت کنید

اگر به‌نظرتان عادات آزاردهنده همسرتان تحمل‌نشدنی‌اند و نتوانسته‌اید برای اصلاح آنها با او کنار بیایید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با یکی از دوستان نزدیک او صحبت کنید. البته این کار هم ممکن است نتیجه عکس داشته باشد، چون بسیاری از افراد دوست ندارند دیگران، به‌خصوص دوستانشان، وارد حریم خصوصی رابطه‌شان شوند. اگر فکر می‌کنید همسر شما هم با این کار ناراحت می‌شود، از خیرش بگذرید.

۱۱. رفتار درست را الگویتان قرار دهید

وقتی ۲ نفر از ۲ فرهنگ و سبک زندگی متفاوت با هم ازدواج می‌کنند، قطعا برخی از رفتارهای هم را نمی‌پسندند. در این شرایط هر ۲ می‌خواهند سبک زندگی خودشان را دنبال کنند و هر دو فکر می‌کنند کار خودشان درست‌تر است. با گذشت زمان همه‌چیز به روندی یکسان تبدیل می‌شود. شما باید بدون سوگیری نامناسب، رفتار درست را الگوی زندگی خود قرار دهید و طبق آن پیش بروید. در این مسیر گاهی ممکن است لازم باشد شما از مسیر خودتان دور و به مسیر همسرتان نزدیک شوید و گاهی برعکس.

۱۲. رفتاری مشابه رفتار همسرتان نشان دهید

گاهی ممکن است همسرتان عادت‌های آزاردهنده‌ای داشته باشد و هیچ‌جوره زیر بار پذیرش آنها نرود. یکی از راهکارهایی که می‌توانید در این شرایط انجام دهید، این است که مثل خودش رفتار کنید. اگر همسرتان لباس‌های کثیف را روی زمین رها می‌کند، شما هم این کار را انجام دهید. وقتی همسرتان این کار شما را ببیند و به‌نظرش آزاردهنده بیاید، به رفتار آزاردهنده خودش پی خواهد برد.

۱۳. با مشاور صحبت کنید

اگر عادات آزاردهنده همسرتان به جایی رسیده است که بر زندگی مشترکتان اثر منفی می‌گذارد، وقت آن است که با فردی متخصص و حرفه‌ای در این زمینه صحبت کنید. دیدن مشکلات از دید کارشناسانه رفتارها و عادت‌هایی را اعتبارسنجی می‌کند که به‌نظر شما آزاردهنده‌اند. مشاور جفت شما را راهنمایی خواهد کرد و راهکارهای اصلاح عادت‌ها را به شما یاد خواهد داد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 33 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.