?>
تاریخ انتشار : جمعه 9 تیر 1402 - 17:11
کد خبر : 15434

چگونه می توانم استفاده فرزندم از رسانه های اجتماعی را کنترل کنم؟

چگونه می توانم استفاده فرزندم از رسانه های اجتماعی را کنترل کنم؟

فرزند شما قطعا برای شما عزیز است .از زمانی که نیاز به اینترنت حتی در بین فرزندان  رایج شد، تربیت والدین نسبت به گذشته چالش برانگیزتر شده است.  با سایت چمدون تا انتهای این مطلب همراه باشید .فرزندان ما  به راحتی جذب رسانه‌های اجتماعی، بازی‌های ویدیویی و سایر اپلیکیشن‌ها می‌شوند که در صورت استفاده نادرست

فرزند شما قطعا برای شما عزیز است .از زمانی که نیاز به اینترنت حتی در بین فرزندان  رایج شد، تربیت والدین نسبت به گذشته چالش برانگیزتر شده است. 

با سایت چمدون تا انتهای این مطلب همراه باشید .فرزندان ما  به راحتی جذب رسانه‌های اجتماعی، بازی‌های ویدیویی و سایر اپلیکیشن‌ها می‌شوند که در صورت استفاده نادرست ممکن است بر سلامت جسمی و روانی آن‌ها تأثیر منفی بگذارد. به همین دلیل، والدین نگران محافظت از فرزندان خود در برابر محتوای نامناسب و خشونت آمیز هستند. این مقاله نحوه کنترل دسترسی فرزندتان به رسانه های اجتماعی را توضیح می دهد. 

چرا کنترل دسترسی فرزندتان به رسانه های اجتماعی ضروری است؟

در حالی که اینترنت نحوه برقراری ارتباط ما را کاملاً تغییر داده است، استفاده مکرر از آن، به ویژه برای کودکان و نوجوانان، دارای اشکالاتی است. با دیگر کارهای حیاتی روزانه، از جمله گذراندن وقت با خانواده و دوستان، درگیر شدن در گفتگوهای رو در رو، انجام تکالیف، مطالعه و ورزش تداخل می کند. وظیفه شما به عنوان والدین این است که بدانید چگونه از فرزند خود در رسانه های اجتماعی محافظت کنید. در ادامه برخی از تاثیرات منفی شبکه های اجتماعی بر کودکان را توضیح خواهیم داد. 

چگونه فرزندان خود را به دین و تعلیمات دینی علاقه‌مند و پایبند کنیم؟

مشکلات سلامتی

از آنجایی که کودکان زمان بیشتری را با استفاده از دستگاه های دیجیتال می گذرانند، طبیعتاً زمان کمتری را در خارج از منزل می گذرانند و فعالیت بدنی کمتری دارند. تحقیقات نشان داده است که کودکان و نوجوانان ممکن است هنگام تماشای تلویزیون یا بازی های ویدیویی بدون اینکه متوجه شوند غذای بیشتری بخورند. در نتیجه شاهد افزایش چاقی در کودکان و نوجوانان هستیم. علاوه بر این، نگاه طولانی مدت به صفحه نمایش به بینایی کودکان آسیب می رساند. 

اختلال خواب

بیشتر کودکان و نوجوانان قبل از خواب از تلفن و تبلت استفاده می کنند که می تواند باعث اختلال در خواب شود. ملاتونین هورمونی در بدن است که خواب را تنظیم می کند. سطوح بالای ملاتونین می تواند به بهبود خواب کمک کند. با این حال، هر نوری می تواند میزان ملاتونین را در بدن کاهش دهد. نور مصنوعی در دستگاه های هوشمند حتی با وجود حذف نور آبی در برخی از تلفن های همراه، باعث کاهش ملاتونین و اختلال خواب در طولانی مدت می شود. بنابراین کودکان به دلیل بیدار ماندن تا نیمه شب استراحت کافی ندارند. در نتیجه این امر سلامت جسمی و روانی آنها را به خطر می اندازد.  

کودکی که به دلیل دسترسی نامحدود به شبکه های اجتماعی دچار اختلال خواب است

 

اعتیاد به شبکه های اجتماعی

به دلیل کمبود امکانات تفریحی، نوجوانان به دنبال بهترین راه برای تفریح ​​در اینترنت هستند. مطالعات نشان داده است که میانگین استفاده نوجوانان از شبکه های مجازی بیش از ۴ یا ۵ ساعت در روز است و هر روز بر این تعداد افزوده می شود. 

عدم توانایی در برنامه ریزی

کودکان ممکن است زمان زیادی را در اینترنت صرف انجام بسیاری از فعالیت‌ها کنند، از جمله جستجوی اطلاعات، برقراری ارتباط، بازی‌های آنلاین یا مرور به جای انجام وظایف روزانه‌شان. به‌علاوه، کودکان نمی‌توانند میزان زمانی را که صرف چنین فعالیت‌هایی می‌کنند نظارت کنند و در نهایت از مطالعه و برنامه‌های روزانه خود ناکام می‌مانند. 

جنسیت فرزند و تربیت: آیا باید بین دختر و پسر فرق گذاشت؟”

محتوا و تبلیغات نامناسب

قرار گرفتن در معرض محتوای نامناسب یا ناراحت کننده، مانند نظرات یا تصاویر بد، تهاجمی، خشونت آمیز یا جنسی، یکی از معایب رسانه های اجتماعی برای کودکان است. علاوه بر این، بسیاری از آگهی‌های بازرگانی، غذاهای ناسالم و اسباب‌بازی‌ها را به روش‌های قدرتمند و جذابی تبلیغ می‌کنند تا کودکان را تشویق کنند که از والدین خود بخواهند بیشتر بخرند. 

ایزوله سازی اجتماعی

زمان زیاد آنلاین ممکن است به پیوند والدین و فرزند آسیب برساند و مانع از رشد مهارت های اجتماعی کودکان شود. بچه‌ها بیشتر تمایل دارند در فیس‌بوک چت کنند، عکس‌هایشان را در اینستاگرام و اسنپ‌چت به اشتراک بگذارند و به صورت آنلاین پیام‌های متنی بفرستند تا اینکه با دوستان خود ملاقات کنند. شرکت در فعالیت های اجتماعی در برنامه ریزی اهداف زندگی و شناسایی علایق فرد بسیار مهم است. اگر بچه ها وقت ارزشمند خود را در این سن تعیین کننده صرف چت آنلاین کنند، چه آینده ای برای آنها پیش بینی می کنید؟ 

چگونه می توانم استفاده فرزندم از رسانه های اجتماعی را کنترل کنم؟

اینترنت جایی است که اطلاعات مناسب و نامناسب مختلف بدون محدودیت به اشتراک گذاشته می شود. بنابراین کنترل دسترسی فرزندتان به شبکه های اجتماعی یک موضوع حساس است که باید به درستی انجام شود. حفظ تعادل در فعالیت رسانه های اجتماعی موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. بهتر است فعالیت فرزندتان را تا حد امکان با احتیاط و در محیطی امن و دوستانه کنترل کنید. گاهی اوقات اطلاع رسانی به فرزندتان در مورد خطر استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند به او کمک کند تا فعالیت های خود را به تنهایی مدیریت کند. در مواقع دیگر، ایجاد قوانینی برای استفاده از اینترنت نیز مفید خواهد بود. در ادامه نکاتی را برایتان آورده ایم که می تواند در این زمینه به شما کمک کند. 

  1. الگوی خوبی برای فرزندتان باشید 

زمانی که در خانه هستید، به جای صرف زمان زیاد برای مرور اینترنت یا استفاده از تلفن، وقت خود را با فرزندتان بگذرانید، به او محبت کنید و محیطی امن برای او فراهم کنید. 

تصویری از پدری که با فرزندانش از شبکه های اجتماعی استفاده می کند

 

  1. یک جایگزین مناسب برای اینترنت پیدا کنید

زمان استفاده از شبکه های اجتماعی را برای فرزندتان محدود کنید و جایگزین مناسبی پیدا کنید. به این ترتیب فرزند شما مجبور می شود از زمان محدود خود استفاده کند و فقط در مطالب لازم گشت و گذار کند. آنها می توانند برای پرکردن اوقات فراغت خود کتاب بخوانند، بیرون از خانه با دوستان خود بازی کنند یا بازی های رومیزی انجام دهند. 

  1. فرزند خود را در مورد اثرات منفی رسانه های اجتماعی آگاه کنید

به کودک خود در مورد مسائلی که ممکن است به او آسیب برساند، از جمله آزار و اذیت سایبری، نظافت، آزار جنسی، فیشینگ و غیره، به او بیاموزید که رفتار مناسب را از رفتار نامناسب تشخیص دهد. به فرزندتان بگویید که بهتر است جزئیات آنچه در زندگی اش اتفاق می افتد را در شبکه های اجتماعی به اشتراک نگذارد. از آنها بخواهید هر مشکلی را که با آن مواجه می شوند با شما در میان بگذارند. به آنها اطمینان دهید که برای حمایت از آنها حضور دارید. 

 

  1.  از برنامه های کنترل والدین استفاده کنید

برنامه‌های کنترل والدین به والدین اجازه می‌دهند محتوای ناراحت‌کننده یا نامناسب اینترنت را فیلتر و مسدود کنند. آنها دستگاه های فرزند شما و برنامه های نصب شده روی آنها را با استفاده از شبکه های Wi-Fi و تلفن نظارت می کنند. می‌توانید زمان آنلاین فرزندتان را برنامه‌ریزی کنید، فیلترهای محتوا را برای ممنوع کردن برنامه‌های حاوی اطلاعات نامناسب تنظیم کنید و محتوایی را که می‌تواند ببیند مدیریت کنید. 

چگونه برنامه های کنترل والدین می توانند به کنترل دسترسی کودک به رسانه های اجتماعی کمک کنند؟  

سن خاصی برای شروع دسترسی کودکان به شبکه های اجتماعی وجود ندارد. والدین باید تشخیص دهند که کدام محتوا و برنامه های تلفن همراه برای فرزندانشان مفید و کدامیک برای فرزندانشان مضر است. کودکان معمولاً نمی دانند چگونه از تلفن، تبلت و رایانه خود به طور ایمن استفاده کنند و چگونه بر زمان نمایش صفحه نمایش خود نظارت کنند. بنابراین، والدین باید بر فعالیت های فرزندان خود در دنیای دیجیتال نظارت و کنترل کنند. 

یکی از روش‌های محافظت از کودک در برابر آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی و نظارت بر فعالیت‌های آنلاین کودکان و نوجوانان، استفاده از اپلیکیشن‌های کنترل والدین است. “Safes” یک برنامه کنترل والدین است که با آن می توانید آنچه را که فرزندتان در دستگاه هایش در معرض آن قرار می گیرد مدیریت کنید. ما برخی از ویژگی‌های Safes را معرفی می‌کنیم تا به شما در محافظت از فرزندتان در برابر رسانه‌های اجتماعی کمک کنیم. 

  • ویژگی مسدودکننده برنامه Safes به شما امکان می‌دهد برنامه‌هایی را که فرزندتان می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد محدود کنید.  
  • به لطف ویژگی جستجوی ایمن، کودکان دیگر در معرض محتوای مضر وب نیستند. دسترسی کودکان به دسته بندی محتوای نامناسب را مسدود می کند. 
  • Web Filter کلمات مضر را در چندین دسته در جستجوهای فرزند شما مسدود می کند. می‌توانید کلماتی را به این دسته‌ها اضافه کنید یا از آن‌ها حذف کنید. 

  

سوالات متداول 

ما فهرستی از پرسش ها و پاسخ ها را برای کمک به ارائه اطلاعات بیشتر در مورد موضوعی که بحث کردیم، گردآوری کرده ایم. اگر سوال دیگری دارید، لطفا با ما تماس بگیرید. خوشحال می شویم کمک کنیم!

 

چگونه دسترسی کودکان به شبکه های اجتماعی را مسدود کنیم؟

اگر نمی‌توانید فرزندتان را متقاعد کنید که رسانه‌های اجتماعی را جایگزین کند، می‌توانید با استفاده از برنامه‌های کنترل والدین مانند Safes دسترسی او را به آنها محدود یا مسدود کنید. 

آیا والدین باید دسترسی فرزندان خود به شبکه های اجتماعی را کنترل کنند؟

حساسیت کودکان به آزار و اذیت در رسانه های اجتماعی بر ضرورت نظارت و کنترل فعالیت های رسانه های اجتماعی کودکان تاکید دارد. محدود کردن دسترسی کودکان به رسانه‌های اجتماعی در زمان‌های خاص، راهی عالی برای محافظت از آنها در برابر آسیب است. 

 

آیا کنترل فعالیت کودکان در شبکه های اجتماعی جنبه منفی دارد؟

اگر به اشتباه انجام شود، کنترل دسترسی کودک به رسانه های اجتماعی می تواند باعث بی اعتمادی آنها به والدین شود. هرچه کنترل ظریف تر باشد، بهتر است. کنترل نباید منجر به گرفتن فرصت برای تصمیم گیری هوشمندانه به دور از کودک شود. باید به آنها آموزش داد که مسئولیت اعمال خود را بپذیرند. 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.