?>
تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 خرداد 1402 - 13:55
کد خبر : 14242

دکتر بـهزاد چاوشـی روان شناس بالینی

پسر ۱۲ ساله ام در گوشی دوستش فیلم مستهجن دیده !چکار کنم ؟

پسر ۱۲ ساله ام در گوشی دوستش فیلم مستهجن دیده !چکار کنم ؟

پسر ۱۲ ساله‌ای دارم که به طور اتفاقی تو گوشی یکی از دوستاش، یه کلیپ از فیلم مستهجن دیده، دیشب وقتی بهم گفت شوکه شده بودم و نمی‌دونستم باید چی بهش بگم. ممکنه بگید در این مواقع باید چیکار کرد؟ پاسخ:دکتر بـهزاد چاوشـی روان شناس بالینیبا توجه به شرایط دنیای مدرن و قابلیت‌های اینترنت، هر

پسر ۱۲ ساله‌ای دارم که به طور اتفاقی تو گوشی یکی از دوستاش، یه کلیپ از فیلم مستهجن دیده، دیشب وقتی بهم گفت شوکه شده بودم و نمی‌دونستم باید چی بهش بگم. ممکنه بگید در این مواقع باید چیکار کرد؟

پاسخ:دکتر بـهزاد چاوشـی روان شناس بالینی

با توجه به شرایط دنیای مدرن و قابلیت‌های اینترنت، هر فیلتری که روی تلفن، لپتاپ و وسایل هوشمند بچه‌ها نصب کنید یا هر نوع محدودیتی که در مورد مکان و زمان استفاده از اینترنت برای اون‌ها در نظر بگیرید، محاله بتونید همه محتوا رو کنترل کنید.

با همسری که راضی به برقراری رابطه جنسی نیست چگونه باید رفتار کرد؟

نوجوان شما ممکنه کاملا اتفاقی، عمدی یا توسط بچه‌های دیگه با چنین تصاویری مواجه بشه و نگرشش نسبت به سکس و رابطه رو براساس دنیای غیر واقعی  فیلم های مستهجن  شکل بده. پس بدون اینکه‌ روی جزئیات این تصاویر یا فیلم‌ها تمرکز‌ بشه، شما باید طی یه گفتگوی دوستانه ولی جدی، براشون جا بندازین که رابطه جنسی، تنها بخشی از یک رابطه عاطفی رو به خودش اختصاص میده و‌ اون چیزی که مشاهده کرده، به هیچ عنوان بازنمایی دقیق و کاملی از یک رابطه جنسی نیست. باید بهشون یاد داد که خشونت موجود در این فیلم‌ها در دنیای واقعی رخ نمیده. بهشون متذکر‌ بشید همونطور که کشت و کشتار توی فیلم‌های اکشن واقعی نیست، محتوای فیلم پورن هم غیرواقعی و بازیگریه؛ شاید اونا وانمود کنن که این رفتارها لذت بخشه، ولی در واقعیت موضوع به اون شکلی که مشاهده می‌کنن نیست، خیلی سربسته و کلی!

blank

اگر در گذشته، به زنی توهین یا تعرض جنسی داشته باشیم، آیا این درست هست که برای عذرخواهی و ابراز پشیمانی به سراغش بریم؟

تعداد زیادی از بچه‌ها، کاملا ناخواسته در معرض محتوای جنسی قرار میگیرن و این موضوع، به ویژه برای دخترها به شدت آزاردهنده‌ست، شما وظیفه دارین که فرزندتون رو برای مدیریت چیزهایی که ممکنه در فضای اینترنت باهاش مواجه بشن تجهیز کنید؛ اونها باید بدونن، به محض رو به رو شدن با چنین موضوعاتی، می‌تونن بدون ترس از خشم و سرزنش شما، ناراحتی و نگرانی‌هایی که براشون ایجاد شده رو باهاتون در میون بذارن.

اما زمانی که نوجوون‌ها به صورت خود خواسته به دنبال کشف و تماشای  فیلم مستهجن میرن، بهتره بدونید که بخشی از انگیزه اونها رو، صرفا کنجکاوی در مورد نحوه وقوع و ظاهر رابطه جنسی تشکیل میده. در خصوص پسرها، بسیار مهمه که پدرشون در مورد طبیعی بودن این کنجکاوی بهشون اطمینان بده؛ در عین حال اونها رو متوجه خطرات بالقوه موجود هم بکنه.


چمدون در این رابطه می گوید :

با کودکی که فیلم مستهجن دیده چگونه رفتار کنیم ؟

وقتی کودکی فیلم مستهجن دیده است، باید برای کمک به او در مواجهه با این تجربه ناراحت کننده، اقداماتی انجام داد. در ادامه، چند راهنمایی برای رفتار با یک کودک که فیلم مستهجن دیده است، آورده شده است:

۱- با کودک صحبت کنید: با کودک صحبت کنید و او را تشویق کنید تا در مورد تجربه اش صحبت کند. بهتر است با دقت به او گوش دهید و به او نشان دهید که می‌فهمید چه اتفاقی برایش افتاده است.

۲- توضیح دهید که چرا این فیلم مستهجن بوده است: با استفاده از زبان ساده، به کودک توضیح دهید که چرا این فیلم مستهجن بوده است و چرا این اتفاق نباید دوباره تکرار شود.

۳- نشان دهید که او در امان است: به کودک نشان دهید که او در امان است و شما همیشه به او حمایت می‌کنید. این به او امنیت و راحتی می‌دهد.

۴- مشخص کنید که چه اقداماتی لازم است: به کودک بگویید که چه اقداماتی باید برای جلوگیری از دیدن این نوع فیلم‌ها انجام دهد. مثلاً به او بگویید که نباید به غیر از فیلم‌هایی که شما برایش مشخص کرده‌اید، فیلمی دیگر ببیند.

۵- استفاده از منابع مختلف: اگر کودکی به دلیل دیدن فیلم مستهجن به شدت ناراحت است، بهتر است از منابع مختلفی مانند روان‌شناسان، مشاوران یا متخصصین دیگر در این زمینه استفاده کنید.

۶- پشتیبانی از کودک: همیشه با کودک تماس بگیرید و او را در این مسیر پشتیبانی کنید. به او نشان دهید که شما هستید و همیشه به او کمک می‌کنید.

در نهایت، باید به کودک نشان داد که او می‌تواند از این تجربه یاد بگیرد و با کمک شما، تجربه‌ی مثبتی از این موضوع به دست آورد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.