?>
تاریخ انتشار : جمعه 9 تیر 1402 - 17:34
کد خبر : 15437

سواد دیجیتال: مهارتی ضروری برای دانش آموزان امروزی

سواد دیجیتال: مهارتی ضروری برای دانش آموزان امروزی

سواد دیجیتال یا همان سواد رسانه ای و ضرورت آموزش آن به فرزندان بسیار حائز اهمیت است .این قسمت از سایت چمدون با بررسی  مبحث سواد دیجیتال با شما عزیزان هستیم .این مطلب توسط گروه ترجمه تحریریه آماده و اختصاصی می باشد . فهرست مطالب: سواد دیجیتال چیست؟ مهارت های سواد دیجیتال برای دانش آموزان

سواد دیجیتال یا همان سواد رسانه ای و ضرورت آموزش آن به فرزندان بسیار حائز اهمیت است .
این قسمت از سایت چمدون با بررسی  مبحث سواد دیجیتال با شما عزیزان هستیم .این مطلب توسط گروه ترجمه تحریریه آماده و اختصاصی می باشد .

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه فرزندتان به طور خودکار می داند چگونه در یک پلت فرم رسانه اجتماعی که قبلا هرگز در آن نبوده است، به درستی تایپ کنند؟

گویی از نوعی آدابی خبر دارند که برای دیگران راز است. این بخشی از یک مجموعه مهارت به نام سواد دیجیتال است.

به گفته یونیسف ، سواد دیجیتال «به دانش، مهارت‌ها و نگرش‌هایی اشاره دارد که به کودکان امکان می‌دهد در دنیای دیجیتالی فزاینده ایمن و توانمند باشند».

در این مطلب  در مورد سواد سایبری در آموزش و همه چیزهایی که می توانید به دانش آموزان خود در کلاس سواد دیجیتال بیاموزید صحبت خواهیم کرد.

چگونه می توانم استفاده فرزندم از رسانه های اجتماعی را کنترل کنم؟

سواد دیجیتال چیست؟

به معنای دیگر  سواد اینترنتی یا سواد سایبری نیز نامیده می شود. تعریف سواد دیجیتال یا سواد سایبری می تواند بسیار سخت باشد زیرا همه در مورد مهارت هایی که سواد دیجیتال را تشکیل می دهند موافق نیستند.

به گفته Aviram & Eshet-Alkalai ، سواد دیجیتال از پنج مهارت جداگانه تشکیل شده است. هر یک از این موارد را می توان به عنوان یکی از تعاریف و مثال های سواد دیجیتال در نظر گرفت:

  • سواد بازتولید: توانایی ترکیب آثار موجود یا ایجاد آثار جدید با فناوری دیجیتال.
  • سواد عکس بصری: توانایی تجزیه و تحلیل و دریافت اطلاعات از تصاویر. به عنوان مثال، توانایی درک و رمزگشایی رابط کاربری گرافیکی یکپارچه در یک بازی رایانه ای یا درک استفاده از حباب های فیلتر و نحوه ترکیدن آنها.
  • سواد انشعاب: توانایی جهت یابی در رسانه غیر خطی فضای دیجیتال. به عنوان مثال، توانایی پیمایش در فضای غیر خطی اینترنت، انشعاب در چندین جهت بدون گم شدن.
  • سواد اطلاعاتی: توانایی جستجو و ارزیابی اطلاعات موجود در اینترنت. به عنوان مثال، توانایی تشخیص اخبار جعلی یا اطلاعات جانبدارانه در رسانه های اجتماعی.
  • سواد اجتماعی- عاطفی: توانایی به اشتراک گذاشتن احساسات از طریق ارتباطات دیجیتال و اجتناب از تله های اینترنتی. به عنوان مثال، افزایش همدلی دیجیتال ، توانایی شناسایی کلاهبرداری های رسانه های اجتماعی یا تحت تأثیر قرار نگرفتن محتوای مضر آنلاین .

 

پسری که از روی تبلت می خواند

 

مهارت های سواد رسانه ای  برای دانش آموزان

برای آموزش سواد دیجیتالی دانش‌آموزان، می‌توانیم نکاتی را ارائه کنیم که معلمان و مسئولان مدرسه می‌توانند از آنها استفاده کنند.

 

خطرات عدم سواد دیجیتالی را توضیح دهید

بهتر است ابتدا در مورد خطراتی که کودکان در هنگام پرسه زدن در اینترنت، به ویژه پلتفرم های رسانه های اجتماعی در معرض آن هستند، توضیح دهید.

در اینجا چند خطر وجود دارد که می توانید از آنها به عنوان مثال برای نشان دادن نیاز به سواد دیجیتالی استفاده کنید.

تمرین عشق / عشق چیست و آیا می توان آن را تمرین کرد و آموخت؟

اخبار جعلی

یادگیری سواد دیجیتال در آموزش می تواند به دانش آموزان در فرآیند تحقیق کمک کند. همانطور که آنها به طور کامل تحقیق می کنند، مهارت های آنها در تشخیص اخبار جعلی آسان تر می شود.

توضیح اخبار جعلی و ارائه مثال‌هایی از اینکه چگونه می‌تواند بر رویدادهای دنیای واقعی، مانند انتخابات ریاست‌جمهوری تأثیر بگذارد ، می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا تهدیدی را که اخبار جعلی برای آنها ایجاد می‌کند درک کنند.

 

شکارچیان آنلاین

صحبت کردن با بچه ها در مورد خطرات غریبه، به ویژه نوع آنلاین، اولین قدم برای یادگیری نحوه تشخیص یک شکارچی آنلاین است.

آموزش همزمان خطراتی که در معرض آنها هستند به آنها می آموزد که چرا باید ایمن باشند.

به عنوان مثال، می توانید در مورد آمار شکارچیان آنلاین و شیوع آنها در اینترنت صحبت کنید. آموزش کلاهبرداری به کودکان همچنین می تواند به آنها کمک کند تا از شکارچیان آنلاین دوری کنند، زیرا کلاهبرداران فقط نوع دیگری از شکارچیان هستند.

 

استفاده دانش آموزان از تبلت در کلاس درس

 

آموزش مهارت های سواد رسانه ای

پس از اینکه دانش آموزان متوجه خطراتی که در حوزه دیجیتال در معرض آنها قرار دارند، رسیدند، وقت آن است که به آنها راه حلی ارائه دهیم.

تعریف سواد سایبری اولین چیزی است که دانش آموزان باید یاد بگیرند. پس از آن، هر یک از پنج مهارت سواد دیجیتال باید به طور جداگانه آموزش داده شود. در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای ارتقاء سواد دیجیتال در آموزش انجام دهید.

استفاده از دستگاه های دیجیتال در کلاس درس

استفاده از دستگاه های دیجیتال به عنوان بخشی از فرآیند یادگیری می تواند به ارتقای سواد دیجیتال در آموزش کمک کند. در حالی که از لپ تاپ ، تبلت، رایانه و تلفن برای تحقیق و یادگیری در مورد موضوعات استفاده می کنید ، رومینگ در قلمرو دیجیتال به طبیعت دوم دانش آموزان تبدیل می شود.

 

درباره شیوه های آنلاین ایمن صحبت کنید

دستورالعمل های خاصی وجود دارد که دانش آموزان می توانند هنگام آنلاین تمرین کنند. بسیاری از دانش‌آموزان وقتی در مدرسه نیستند، در قلمرو دیجیتال پرسه می‌زنند، بنابراین برای ایمن ماندن باید با آداب معاشرت آنلاین آشنا باشند، مثلاً یاد بگیرند که چگونه به سخنان نفرت پراکنی آنلاین پاسخ دهند . به عنوان مثال، نحوه جلوگیری از شکارچیان آنلاین یا عدم ارسال عکس های شخصی به صورت آنلاین برای دیدن همه رایج ترین دستورالعمل هایی است که دانش آموزان باید بدانند.

به آنها درباره تخیلی بودن رسانه های اجتماعی بیاموزید

حتی پس از اینکه دانش‌آموزان یاد گرفتند سواد سایبری چیست، ممکن است کاملاً از ساختگی رسانه‌های اجتماعی آگاه نباشند. هنگامی که برخی از همکلاسی هایشان تصاویر ایده آلی از خود و زندگی خود منتشر می کنند، دانش آموزان دیگر، به ویژه نوجوانان، ممکن است شروع به مقایسه خود با دیگران کنند. بخش مهمی از سواد دیجیتال، توانایی تمایز بین زندگی واقعی و زندگی است که از لنز دوربین با ده‌ها فیلتر استفاده می‌شود، قبل از ارسال تصویر.

 

مدرسه امن چگونه می تواند کمک کند؟

می‌توانید از کنترل‌های والدینی که در سیستم‌عامل‌هایی مانند کنترل‌های والدین ویندوز تعبیه شده است، برای ایمن نگه داشتن کودکان استفاده کنید. گزینه دیگر استفاده از یک برنامه شخص ثالث است. Safes School یک برنامه کنترل والدین است که می تواند توسط معلمان و مسئولان مدرسه برای ایمن نگه داشتن دانش آموزان در حوزه دیجیتال استفاده شود. صرف نظر از سواد دیجیتالی دانش آموزان، اینترنت هرگز نمی تواند مکانی کاملا امن باشد. به همین دلیل است که با Safes School، معلمان می‌توانند تلفن‌های دانش‌آموزان را زیر نظر بگیرند، زمان صفحه نمایش آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنند، از چه برنامه‌هایی استفاده می‌کنند و چه کلمات کلیدی را جستجو می‌کنند. Safes School همچنین به معلمان این امکان را می دهد که از موقعیت مکانی دانش آموز آگاه شوند و در صورت جستجوی کلمه کلیدی نامناسب توسط دانش آموز به مسئولان مدرسه اطلاع داده می شود.

نتیجه

ارتقای سواد سایبری  در آموزش یکی از مهمترین اهداف آموزش و پرورش امروز است. تقریباً همه دانش آموزان از یک دستگاه دیجیتال در خانه استفاده می کنند و همچنین در معرض خطراتی مانند شکارچیان آنلاین و اطلاعات نادرست قرار خواهند گرفت. ابزار حرکت در این فضای خطرناک چیزهایی است که آموزش و پرورش باید فراهم کند. دانش آموزان با کمک برنامه آموزشی صحیح در کنار استفاده از Safes School دوران کودکی و نوجوانی خود را با خیال راحت سپری می کنند و در عین حال از بهترین امکانات اینترنت استفاده می کنند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.